Review: The Elder Scrolls Online: Elsweyr PlayStation 4

Geplaatst: 5 juli 2019 15:00

The Elder Scrolls-games zijn hele bijzondere RPG's waarin je je heerlijk kunt verliezen. Na de vele singleplayer-delen verscheen in 2014 The Elder Scrolls Online, die uit is gegroeid tot een uitstekende MMORPG. De wereld van de game is de afgelopen jaren flink uitgebreid, met onder andere Morrowind en Summerset, en dat gebeurt nu opnieuw met een uitbreiding die ons naar Elsweyr brengt.

Beeldschoon Elsweyr

Tamriel’s provincie Elsweyr is weinig belicht in The Elder Scrolls-games. In het eerste deel, The Elder Scrolls Arena, kon je wel afreizen naar het thuisland van de Khaijit, maar deze game bevatte een generieke wereld en was grafisch verre van een hoogvlieger. Fans smeken al jaren om een nieuwe game die zich afspeelt in Elsweyr, maar voorlopig zit dit er nog niet in. Toch komt Bethesda fans tegemoet en kunnen we nu in The Elder Scrolls Online afreizen naar Elsweyr. En ik kan alvast zeggen dat dit absoluut de moeite waard is. De provincie staat natuurlijk bekend om zijn woestijnen en katachtige bewoners, maar toch bestaat Elsweyr uit meer dan alleen woestijnlandschap.

Elsweyr is een fraaie provincie van het rijk Tamriel die het meest doet denken aan Afrika, maar waar ook invloeden uit het oude Oosten in voor komen. Het ene moment ren je door dorre woestijnen, terwijl je vervolgens langs schitterende groene gebieden vol poeltjes en watervallen loopt, om vervolgens eeuwenoude tempels te verkennen. Nee, aan diversiteit is geen gebrek in het thuisland van de Khajiit. De provincie zelf is wel wat minder groot dan de gebieden uit vorige uitbreidingen, maar zijn wel dichter bevolkt met quests en andere interessante activiteiten. Elsweyr is in ieder geval een fijne afwisseling ten opzicht van de andere gebieden uit The Elder Scrolls Online. Het bewijst hier nogmaals mee dat de provincie absoluut een eigen singleplayer avontuur verdient.

Fus Ro Dah!

Elsweyr wordt hierboven beschreven als het perfecte land om te leven, maar dat is schijn. De provincie is namelijk overgenomen door de slechte Euraxia Tharn, die met behulp van haar Imperials de troon van Rimmen heeft opgeëist. Ze deinst nergens voor terug om macht in handen te houden en is zelfs een verbond aangegaan met de Necromancers. Alsof dit nog niet genoeg is zijn de draken opgedoken en iedereen die The Elder Scrolls V: Skyrim heeft gespeeld weet dat deze even tof als gevaarlijk zijn. De draken zijn een heerlijke toevoeging, en de gevechten tijdens quests en speciale Hunting Grounds zijn episch te noemen. Het is daarom ook jammer dat de draken niet de volledige hoofdquestlijn van de uitbreiding aanwezig zijn. Doordat ook Euraxia, de Imperials en de Necromancers een rol spelen vind ik het verhaal wat rommelig worden. Er zijn simpelweg teveel plotlijnen en vijanden ingestopt. Persoonlijk hadden van mij alleen de draken deel uit hoeven maken van de hoofdquestlijn. Nu is hun rol gewoon niet zo sterk in de hoofdquest.

Naast het hoofdverhaal zit Elsweyr uiteraard ook vol sidequests en deze zijn zeer interessant doordat ze vaak qua verhaal meerdere kanten opgaan. Zo moet je in een van de eerste zijmissies een vermiste Khajiit-dochter opsporen, die mogelijk gekatnapped is. Later krijg je te horen dat ze al jaren geleden is verdwenen, maar of dat dan weer waar is... Het is leuk dat de sidequests verschillende kanten opgaan en dat ze niet te voorspelbaar zijn. Tevens zitten de quests en eigenlijk de gehele uitbreiding vol humor. Zo is de Khajiit-onderzoeker bij de eerder genoemde quest erg vermakelijk, daarnaast kom je pratende huiskatten tegen en is er zelfs een komische rol weggelegd voor acteur John Cleese. Het allerleukste blijf ik de Khajiit zelf vinden, die gesprekken vaak beginnen met "This one is called" of "This one thinks". Een interessant ras, die Khajiit.

The Necromancer

Naast de provincie Elsweyr en de draken is de grootste toevoeging van deze uitbreiding eigenlijk de Necromancer. Spelers vragen al een lange tijd om deze klasse en nu is het dus eindelijk zover. Hoewel ik meestal niet van magie-klasse houd vind ik de Necromancer een uitstekende toevoeging aan The Elder Scrolls Online. Je kunt namelijk verschillende kanten op met deze klasse. Of je nu vijanden van een afstandje bestookt met vliegende schedels of van dichtbij als Tank het gevecht aangaat met Bone Armor. De Necromancer staat natuurlijk bekend om het oproepen van ondoden om zich bij te laten staan tijdens gevechten en dat is hier niet anders. Van een skelet die zich bij vijanden opblaast, tot een ijsreus en een skeleter-magiër. De Necromancer is al met al een hele toffe klasse, maar pas op in dorpjes! Want sommige skills worden als een misdaad gezien. De Necromancer wordt dus niet door iedereen vriendelijk behandelt.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

De Elsweyr-uitbreiding is een uitstekende toevoeging aan de enorme wereld van The Elder Scrolls Online. De provincie is schitterend te noemen en qua omgeving enorm divers. De draken zijn net als in Skyrim zeer indrukwekkend waardoor het jammer is dat deze in het verhaal een beetje ondersneeuwt raken. Door de vele vijanden en plotlijnen wordt de hoofdquest dan ook wat rommelig. Gelukkig maakt de uitbreiding dat meer dan goed met de interessante quests en de nieuwe Necromancer-klasse. Mocht je daarnaast ook zo gek zijn op de Khajiit dan is Elsweyr al helemaal een aanrader.

• Elsweyr fraaie provincie
  • Draken!
  • Veel humor