Review: Sackboy: A Big Adventure - Leuk voor jong en oud PlayStation 5

Geplaatst: 26 november 2020 16:30
Aangepast: 26 november 2020 16:31

Terwijl grote klappers zoals Spider-Man: Miles Morales en Demon’s Souls alle aandacht krijgen op de PlayStation 5, kwam de lancering van de nieuwe console ook gepaard met een wat kleinere titel. Sackboy: A Big Adventure is bij vele gamers onopgemerkt gepasseerd, terwijl de game eigenlijk ontzettend leuk is. Jong en oud kunnen op avontuur in deze nieuwe titel binnen de Little Big Planet-franchise. Verwacht echter geen nieuwe Little Big Planet, want dat is het absoluut niet. Wat het wel is, lees je in deze review van Sackboy: A Big Adventure!

Mario op de PlayStation

Sackboy is een bekende kop op de PlayStation. Media Molecule heeft in de loop der jaren een fantastische franchise weten op te bouwen waarin spelers over een grote speeltuin beschikten om eigen werelden in samen te stellen. Media Molecule is echter niet meer in de picture, de IP is namelijk overgedragen aan SUMO Digital en SUMO heeft hele andere plannen voor de geliefde franchise. Dit keer verdwijnen namelijk de world building aspecten en worden deze vervangen door platform elementen zoals we die kennen van Super Mario 3D World.

Bovenstaande wil zeggen dat de game compleet is opgebouwd uit korte levels die te betreden zijn vanuit een HUB-wereld. Er zijn in totaal vijf verschillende werelden die ieder een ander thema bevatten. Aan het einde van de rit wacht brenger van nachtmerries; Vex. Vex valt met een hoop bombarie Craftworld binnen en dwingt de inwoners tot slavernij. Sackboy weet uit gevangenschap te blijven en ziet het als zijn plicht om zijn vrienden te bevrijden. Dat doe je door ieder level in iedere wereld op te schonen. In ieder level zijn er een aantal speciale bollen te verzamelen die je helpen om de volgende wereld te ontgrendelen. Een level uitspelen is vrij eenvoudig, maar alle bollen verzamelen en verdienen is lang niet zo makkelijk. Deze zijn namelijk goed verborgen en vereisen vaak een speciale handeling. Zo zijn er een flink aantal op sneaky plekjes verborgen of moet je voldoen aan een bepaalde uitdaging.

Charmant

Sackboy: A Great Adventure komt uitstekend tot zijn recht op de PlayStation 5. De visuals spetteren van het scherm en de game draait lekker stabiel. Laadtijden zijn beperkt tot een minimum waardoor je slechts een minimaal aantal seconden dient te wachten alvorens je weer kunt spelen. De game is ook beschikbaar op de PlayStation 4 waardoor Sackboy: A Big Adventure niet alle mogelijkheden van de PS5 ten volle benut. Zo wordt er wel gebruik van de haptic feedback, maar wordt deze niet zo benut zoals een Astro’s Playroom dat doet. En ook al is Astro's Playroom ontzettend leuk, de houdbaarheid van die game is wat betreft speelduur en gameplay beperkt. Sackboy: A Big Adventure bevat beduidend meer content en beschikt ook over een aantal extra opties. De game is erg vergevingsgezind, maar kan moeilijk worden op bepaalde momenten wanneer je dat zelf opzoekt. Geen onoverkomelijk obstakel voor de onervaren gamers. De game bevat namelijk een couch co-op functionaliteit waarbij je tot vier spelers gelijktijdig kunt spelen. Dit werkt bijzonder goed en eenvoudig. Met een druk op de knop voegt een speler zich namelijk toe en zijn ze uitgespeeld, dan zijn ze er ook weer zo uit. Hierdoor is de game leuk voor het hele gezin. Zo kunnen papa en mama de uitdaging vinden in het verzamelen van alle collectibles en het voltooien van challenges en de kinderen kunnen gezellig met de ouderen meespelen zonder de hele ervaring voor anderen te verpesten. Het is echter jammer dat er momenteel nog geen online co-op functionaliteit aanwezig is. Deze moet nog voor het einde van het jaar verschijnen, maar op het moment van schrijven bestaat deze dus nog niet.

De uitstraling en levelopbouw zijn bijzonder goed uitgevoerd. De werelden voelen aan als een lekker knutselproject zonder knullig over te komen. Het is een beetje in de trant van Yoshi’s Crafted World waarbij fantasie en real-life elkaar ontmoeten. Jij hebt, op het uiterlijk van Sackboy na, geen invloed op hoe de wereld eruit ziet. Wat dat betreft verschilt Sackboy: A Great Adventure dus behoorlijk van Media Molecule’s Little Big Planet. Daar staat echter tegenover dat de levels in deze game bijzonder charmant zijn. Zo zijn er een flink aantal levels die ondersteunt worden door gelicenseerde nummers van bijvoorbeeld Bruno Mars en Depeche Mode. Het zijn vooral deze levels die eruit springen wat betreft originaliteit. Waar de uitstraling er met de hoofdprijs vandoor gaat, moet ik als minpunt wel de combat aanduiden. De melee-aanvallen werken prima, maar er zit volgens mij wel een kleine delay in. Gelukkig wordt de combat op geen enkel moment overheersend en staan de respawn locaties vrij dicht op elkaar.

Sackboy: A Big Adventure biedt een leuk avontuur voor jong en oud. De werelden en diens levels zijn prachtig vormgegeven en het zijn voornamelijk de levels die zijn voorzien van gelicenseerde nummers die eruit weten te springen wat betreft creativiteit. De verschillende outfits die zijn te verzamelen zijn ontzettend leuk en zorgen ervoor dat je ieder hoekje van ieder level wil uitpluizen. De game is volledig in co-op speelbaar waardoor deze game ook bijzonder leuk is om met de wat jongere medemens te spelen. Het is echter jammer dat er momenteel nog geen online co-op functionaliteit aanwezig is. Daarbij is de melee combat ook niet bijzonder sterk. Gelukkig voert combat niet de boventoon in deze game waardoor dit minpunt nog prima te overzien is. Wat mij betreft had de haptic feedback iets beter benut kunnen worden, maar ook dat is een klein smetje op een verder leuke game. Heb jij zo’n flinke PlayStation 5 in de huiskamer staan en zoek je een game die je met meer mensen in het gezin kunt spelen? Dan is Sackboy: A Big Adventure zeker een aanrader!

• Prachtige wereld
  • Afwisselende gameplay
  • Leuk voor jong en oud