Astro's Playroom
  • ONTWIKKELAAR Sony Interactive Entertainment
  • EERSTE RELEASEDATUM 19 november 2020
  • PLATFORMEN PlayStation 5
  • GENRE Avonturen, Platform

review: Astro's Playroom - Verrassend leuk PlayStation 5

Er is reden voor een feestje! De PlayStation 5 is eindelijk in ons kikkerlandje verschenen en voor iedereen die even geen centjes op de rekening had staan voor een extra PS5-game, is er een bijzonder goedkope oplossing. Astro’s Playroom is namelijk gratis te spelen en komt gepaard met de lancering van de fonkelnieuwe console. Hoewel Astro’s Playroom eigenlijk een veredelde techdemo is, biedt de game prima vermaak voor je eerste uurtjes op het systeem. Daarbij steek je er ook nog eens wat van op!

Astros Playroom Review1

De DualSense parasiet

Astro is inmiddels geen onbekende op de PlayStation. Het robotje liet zich namelijk eerder zien bij de lancering van de PlayStation VR in Astro Bot Rescue Mission. Een geslaagde game en ontwikkelaar Asobi team laat met Astro’s Playroom zien dat het geen one hit wonder is. Hoewel de game vooral dient als techdemo, moet gezegd worden dat je deze titel echt kunt zien als een officiële game. We kruipen in huid van Astro, een klein robotje die in de behuizing van je kersverse DualSense-controller leeft. Samen met Astro doorloop je vier verschillende werelden – opgedeeld in zestien levels - die zich bevinden in de binnenzijde van de PlayStation 5. Zo reizen we af naar de razendsnelle SSD en zingt de GPU – met een uitzonderlijk leuk liedje – ons toe in diens eigen level.

De levels spelen zich af in de PlayStation 5, maar de game draait eigenlijk meer om de controller. Iedere wereld licht een ander aspect van de DualSense-controller uit. Zo slinger je rond als een robotaap middels de Adaptive triggers, rol je in een hamsterbal door het touchpad te gebruiken en voel je het rulle zand onder je voeten dankzij de Haptic feedback. De game zit tjokvol nostalgie want overal is wel iets PlayStation-gerelateerds te ontdekken. Zo zien we op een uiterst schattige wijze Snake schuilen in een doos, wandelen we pardoes voorbij het Buster zwaard en zien we Jill Valentine op de vlucht voor de geïnfecteerden. Ieder level zit bomvol collectibles die tentoongesteld worden in de main hub. Het is een ware ode aan de bijna dertig jaar durende dynastie.

Astros Playroom Review2

Meer game dan techdemo

Astro’s Playroom heeft mij oprecht weten te verrassen. Aanvankelijk had ik er namelijk niet bijzonder veel zin in, maar dit is oprecht een leuke game om te spelen. De wereld is kleurrijk en laat goed zien wat de PlayStation 5 allemaal kan wat betreft laadtijden en grafische prestaties. Daarbij leer je de DualSense-controller echt begrijpen en ontdek je al snel dat de mogelijkheden voor toekomstige games enorm groot zijn. De levels zijn prima opgebouwd en net op het punt wanneer je er eigenlijk wel klaar mee bent, wordt de gameplay volledig omgegooid om het vers te houden. De game is absoluut niet moeilijk en is behoorlijk vergevingsgezind. Je kunt doodgaan, maar je respawnt direct op het punt waar je was gebleven. Gelukkig maar, want ik ben menigmaal door wat gestuntel van randen afgevallen om net dat ene geheimpje te ontdekken.

Dit zit allemaal verpakt in een uiterst vermakelijk game die zo’n drie uur van je tijd in beslag neemt. Wil je er echter alles uithalen, dan kan je er makkelijk zes uur inpompen. Het gaat eigenlijk geen moment vervelen en een echte PlayStation-fan moet eigenlijk – alleen al voor de collectibles – de platinum trophy binnen harken. Iedere referentie naar bestaande franchises en andere consoles is spot-on en zeker de moeite waard om even te ontdekken.

Astros Playroom Review3

Bij voorhand verwachtte ik niet veel van Astro’s Playroom, maar na het spelen van de game/ techdemo ben ik blij dat de game een kans heb gegeven. Je ontdekt op speelse wijze wat er allemaal mogelijk is met de DualSense-controller. Daarnaast is Astro – en diens wereld – een lust voor het oog. De game zit tjokvol verwijzingen naar legendarische franchises en collectibles. Het is echter niet alleen de nostalgie die de juiste snaar weet te raken. De game zelf is namelijk ook nog eens gewoon echt tof om te spelen. Helaas ben je er na een uurtje of zes toch echt wel doorheen, maar dat mag de pret niet drukken. Astro’s Playroom is namelijk volledig gratis en daardoor mag je deze game gewoon niet overslaan.

• Pluspunten
  • Verrassend leuk
  • Bomvol nostalgie
  • DualSense heaven
  • Leuk voor iedereen
  • Minpunten
  • Iets te kort voor een echte game
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…