Review: Yoshi's Crafted World Nintendo Switch

Geplaatst: 12 april 2019 14:00

Ieders favoriete huisdier schittert in zijn eerste game op de Nintendo Switch. Na een gigantisch schattig, maar wollig, avontuur, stapt Yoshi over op karton in Yoshi’s Crafted World. Tijdens mijn uitgebreide speelsessie ontvouwde zich een verhaal dat voor zowel jong als oud uitermate vermakelijk is. Ik besloot om de game eens op te likken en vervolgens weer lekker uit te spugen. Is de nasmaak echter lekker?

Knippen en plakken

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met onze groene dinopaard aan de bak ben geweest. Het rijdier is al jaren een paradepaardje van Nintendo en ook de Switch moet aan een avontuur geloven. Niet dat ik dat erg vind, de games beschikken namelijk over onwijs veel charme en de gameplay is altijd dolle pret. Zo ook in Yoshi’s Crafted World. Dit keer ruilen we de bolletjes wol in voor kartonnen knipsels die de wereld van Yoshi tot leven wekken. Een leuk idee en uitermate goed uitgewerkt. Daarbij past het ook goed bij de Switch. Niet alleen wat betreft de grafische stijl, maar ook door de eenvoud waardoor de Switch de game probleemloos kan draaien.

Waar het verhaal vredig van start gaat, slaat de sfeer al snel om. Alle Yoshi’s aanbidden de Sundream Stone, een met juwelen ingelegde gesteente met de kracht om ieders wildste dromen te doen uitkomen. Het duurt echter niet lang voordat Baby Bowser en Kamek de steen proberen te stelen. Het gevolg hiervan is dat alle gems uit de steen verloren raken. Het is natuurlijk aan jou om de vijf edelstenen terug te vinden. Dit doe je in een scala aan werelden die allen een eigen thema bevatten. Jungletours, circustenten, feodaal Japan en de prehistorie zijn daar slechts een aantal van. Iedere steen wordt bewaakt door een gigantische baas, maar geen obstakel blijkt te groot voor de Yoshi clan.

1 1 1 1 1

Geklutste eieren

Yoshi’s Crafted World is een platformer pur sang. De 3D paardjes worden geplaatst in een 2.5D-wereld. Al spelend lik je vijanden op, spuug je deze uit of slik je deze door. Eenmaal doorgeslikt poept Yoshi een ei uit die hij vervolgens richting andere vijanden of obstakels kan schieten. Een klassiek concept dat vandaag de dag nog altijd werkt. In de levels is er van alles gaande en valt er genoeg te verzamelen. Je bent echter voornamelijk bezig met het verzamelen van de Smiley Flowers. Deze olijke bloemen zijn benodigd om toegang te krijgen tot de volgende wereld. Echt je best doen hoeft echter niet, de bloemen zijn er namelijk in overvloed. Daarnaast ben je bezig met het verzamelen van rode munten, Poochies (ieder level is te herspelen met deze toevoeging) en natuurlijk de nodige muntjes. Die muntjes zijn in te zetten bij vending machines die je belonen met diverse outfits. Een leuke toevoeging met die ook daadwerkelijk toegevoegde waarde biedt. De outfits zien er namelijk niet alleen bijzonder schattig uit, maar belonen je ook nog eens met meer hitpoints.

De game is te spelen in een aantal varianten. Zo is er een easy en normal modus. De makkelijke modus zorgt ervoor dat je een oneindige flutter hebt, wat wil zeggen dat Yoshi eigenlijk kan vliegen. Tevens is de game beschikbaar in co-op. Een leuke toevoeging, maar deze prefereert mijn voorkeur niet. De game wordt er namelijk behoorlijk chaotisch door. Hoewel in dit geval twee daadwerkelijk sterker dan één zijn, zitten er namelijk ook flink wat nadelen aan. Spring je bijvoorbeeld bovenop de ander, dan fungeert de onderste als rijdier terwijl de ander ongelimiteerd eieren kan schieten. Gevolg is wel dat je je eieren kwijtraakt. Probleem is echter dat je continu, te pas en te onpas, op elkaar terecht komt wat nadelige gevolgen kan hebben. Zo raak je al je verzamelde eieren kwijt en is het een hele kunst om te ontkoppelen. Nogmaals, het is leuk, maar zorgt voor de nodige chaos.

1 1 1 1

Yoshi’s Crafted World heeft mij de nodige ontspanning weten te bieden tijdens mijn dagen met DOA, Mortal Kombat en Apex Legends. Het was haast alsof ik in een warm bad dook en helemaal tot rust kwam. De levels bieden de nodige variatie en hoewel de game behoorlijk eenvoudig is, is het verzamelen van alle collectibles dat absoluut niet. Het kleurenpalet knalt uit de Nintendo Switch ondanks dat de Switch niets hoeft in te leveren op het gebied van prestatie. Echter werd ik op momenten horendol van de muziek. Niet dat deze slecht is, maar de valse fluitisten komen regelmatig om de hoek kijken. Daarbij zorgde de co-op voor de nodige frictie in huize Wijnberg. Desondanks is Yoshi’s Crafted World een absolute aanrader voor de gamers die eens een eenvoudige platformer willen spelen.

• Zo f#&$ing kleurrijk
  • Outfits een leuke toevoeging
  • Strakke besturing