Review: Necromunda: Hired Gun - Warhammer Jank Xbox Series

Geplaatst: 7 juni 2021 10:00

Necromunda: Hired Gun is één van de shooters waar ik persoonlijk naar uitkeek. De trailers toonde ons de wereld van Necromunda, die prachtig weergegeven werd. De gameplay in deze trailers deed denken aan een liefdeskind tussen DOOM en Titanfall. Als kers op de taart kregen we ook nog een aandoenlijk hondje dat onze vijanden verscheurt. Toen startte ik de game op en kreeg ik het gevoel alsof ik in de maling genomen werd. Waarom stottert het beeld zo intens? Waarom lopen de vijanden in een polonaise op mij af? Waarom heb ik in godsnaam geen inventory-scherm? Oh boy, het is er zo een. Aan de kant S.T.A.L.K.E.R., er is een nieuwe jank-koning in het FPS-genre. En die koning heet Necromunda: Hired Gun.

Schoenmaker blijf bij je leest

Goed, voordat we Necromunda: Hired Gun er flink van langs gaan geven, wil ik het hebben over wat wel werkt in deze razendsnelle first-person shooter. Er zijn een hoop punten waar ontwikkelaar Streum On Studio trots op kan zijn. De presentatie is namelijk vaak heel sterk. Je ziet dat deze mensen een echte passie hebben voor het Warhammer-universum. De stijl die gehanteerd wordt, is visueel indrukwekkend zeker voor een kleinere studio zoals Stream On. Het designwerk schreeuwt Warhammer 40,000 en het wist mij op diverse momenten in de campaign te imponeren. De soundtrack ondersteunde de mechanische wereld en hielp zo de sfeer er continu erin te houden.

De combat-loop is wellicht niet zo gelikt als bijvoorbeeld DOOM Eternal, maar het is op momenten echt wel vermakelijk. De geweren en gadgets zijn hierbij de hoofdrolspelers. Er zijn iconische Warhammer-geweren aanwezig in de game en ze voelen krachtig aan. De damage-feedback is zeer degelijk, dus je voelt de kick en de bite van de vele guns goed. Daarnaast heb je een aantal toffe gadgets die je premiejager offensief uitbreiden. Je voelt je net Boba Fett, wanneer je uit je pols raketten afvuurt. Terwijl een andere gadget je meer doet voelen als RoboCop wanneer je geweer zelf zijn doelwitten zoekt. Je hoeft nooit te kiezen en je kunt alle gadgets tegelijkertijd afvuren als je dat zou willen, mits je ze ontgrendeld hebt natuurlijk. Naast de snelle actie, is je personage ook erg mobiel. Zo kun je door de levels heen vliegen en is snelheid één van je belangrijkste overlevingsmiddelen. Necromunda: Hired Gun heeft sterk design en een vermakelijke combat-loop in zijn DNA zitten. Helaas kampt het met wat ernstige problemen.

Zoveel jank, het is om te janken

Ik kan Necromunda: Hired Gun niet omschrijven zonder het woord jank te gebruiken. Jank is een verzamelterm voor alle glitches, bugs en wtf-momenten die je tijdens je playthrough gegarandeerd gaat tegenkomen. De performance op de Xbox Series X is flink klote. Je beeld stottert als een gek in de eerste missies en ik moest zelf de gevoeligheid van de controllers aanpassen om er minder last van te hebben. Het lijkt er op dat Necromunda: Hired Gun op de eerste plaats een pc-game is. Dit blijkt uit het feit dat de basis set-up van je controller vrij onhandig is. Gelukkig kun je zelf je buttons remappen, dus je hoeft er niet veel last van te hebben. Maar goed, we hebben andere problemen in de tussentijd.

De vijandelijke AI ondermaats noemen is bijna een compliment voor Necromunda: Hired Gun. De AI heeft echt werk nodig, want je tegenstanders gedragen zich ontzettend hersenloos. Dit gaat verder dan blind op je af rennen en geen rekening houden met hun eigen positie. Het komt regelmatig voor dat de AI compleet breekt, waardoor je een staargevecht houdt met een of andere ogre in een krappe deuropening. De animaties zijn in het algemeen ook niet sterk, wat ervoor zorgt dat je eigenlijk tegen een leger van nietszeggende vijanden vecht. Vooral de animaties die gebruikt worden om een executie-aanval te tentoonstellen zijn schokkend. Nee, niet op de leuke manier schokkend met gore en bloed, maar schokkend als in hoe is dit door gametesting heen gekomen.

Daarnaast zijn er audio-problemen, vooral met het afstellen van het volume is er iets misgegaan. Soms versta je echt geen woord van wat een personage zegt en het andere moment knalt een explosie je trommelvliezen de lucht in. Dit is jammer, want het audio-design is op sommige momenten echt sterk. De guns klinken goed en de soundtrack is ook zeker niet de minste. Daarom is het een beetje spijtig dat de audio-mixing in deze game niet erg sterk in zijn schoenen staat.

Potentie versus fundamentele issues

Nu denken de optimisten onder ons wellicht dat het meevalt en dat deze game na een paar flinke patches een meesterwerk wordt. Ik moet je helaas uit die droom helpen, want naast de jank heeft Necromunda: Hired Gun ook fundamentele issues. Bijvoorbeeld het loot-systeem, wat heb ik mij daar aan geërgerd. Waarom je loot in een game zoals Necromunda: Hired Gun nodig hebt, is voor mij volstrekt onduidelijk. Het zorgt voor een hoop verwarring en ondermijnt de combat-loop, waarbij je wapens bepaalde rollen horen te spelen. Maar goed, ik wilde er in meegaan. Ik probeerde tijdens een missie mijn inventory-scherm te openen, zodat ik tussen mijn loot kon switchen. Nadruk op probeerde, want toen kwam ik erachter dat Necromunda: Hired Gun geen inventory-scherm heeft. Nope, geen map, geen uitrusting, missiedoeleinden, helemaal niks.

Daarnaast kan ik je ook vertellen dat het verhaal gruwelijk saai verteld wordt. Gelukkig is het voor een game zoals Necromunda: Hired Gun ook niet heel belangrijk, de combat staat op nummer één. Maar mocht je ooit moeite hebben met in slaap komen, dan moet je maar even proberen dit verhaal te volgen. Naast het feit dat het dodelijk ordinair is, wordt het op de meest slaapwekkende manier gepresenteerd. In de hub spreek je met wat figuren, die vervolgens echt veel te lang door ouwehoeren. Deze gesprekken zijn de enige manier om door te mogen spelen en je volgende missie te selecteren. Oh, dat was het trouwens, dat is grotendeels hoe het verhaal gepresenteerd wordt. Door middel van NPC's die te lang blijven kletsen over banale onzin.

We kunnen het ook nog vlug hebben over de balancering van deze shooter of beter gezegd het gebrek daaraan. Necromunda: Hired Gun is trots op het feit dat ze een hondje aan je geschonken hebben. Dit werkt echter voor geen meter. Je mastiff is er namelijk niet constant, maar je kunt hem zo nu en dan oproepen. Dan gaat hij achter wat boeven aan, maar het is eigenlijk nooit de moeite waard. Dit komt omdat zijn pathfinding snel kapot gaat en aangeeft dat hij die specifieke crimineel niet kan bereiken, terwijl die een trappetje boven je staat. Het is ook altijd sneller om zelf met je grapplehook naar een vijand toe te speren en zijn keel door te snijden. Wat ons brengt bij het volgende puntje, elke vijand kun je vrijwel direct met één knop kapotmaken. De executie-aanval is veel te overpowered, want je kunt zelf niet beschadigd worden in deze animatie en het heeft geen cooldown. Daarnaast hebben sommige vijanden ontzettend krachtige energieschilden, dus het is ook gewoon veel effectiever om ze snel aan te vallen met je melee. Saai, maar te effectief om nee tegen te zeggen.

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Ik haat het om dit te zeggen, maar Necromunda: Hired Gun is op dit moment niet een aankoop waard. Deze game had nog minimaal een halfjaar langer in de oven gemoeten, want de issues die het heeft zijn te heftig om te negeren. De performance op de Xbox Series X is bagger en de game is gevuld met irritante glitches en bugs. Daarnaast is de AI om te huilen en kan het verhaal net zo goed niet bestaan. Toch wil ik deze game op een dag aanraden, want de combat-loop kan ontzettend vermakelijk zijn. De wereld van Necromunda is prachtig vormgegeven, door fans voor fans. De wapens voelen krachtig aan en de vele gadgets zorgen ervoor dat je op allerlei manieren je tegenstanders kunt vernielen. Denk je eraan om Necromunda: Hired Gun aan te schaffen? Wacht er even mee en kom over een jaartje terug. Ik denk dat Necromunda zeker de potentie heeft één van de betere Warhammer-shooters te worden, maar er is eerst flink wat werk aan de winkel!

Aardig
  • Geweldig artdesign
  • Wapens voelen krachtig
  • Beweging is snel en vloeiend
  • Strakke combat-loop
  • Toffe gadgets
  • Soundtrack is sterk
  • Ultieme jank
  • Audio-issues
  • Geen in-game inventory-scherm
  • Ongeschikt loot-systeem
  • AI is ondermaats
  • Balans is nergens te vinden
  • Verhaal wordt matig verteld
  • Voelt nog niet af
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Necromunda: Hired Gun

Warhammer

Focus Entertainment