Review: Let's Sing 2021 - Zingt het hoogste lied PlayStation 4

Geplaatst: 18 november 2020 14:00

Kom maar door met die stemoefeningen, want Let's Sing 2021 is inmiddels uit. We kunnen wel stellen dat het uitbrengen van een nieuwe Let's Sing game een jaarlijkse aangelegenheid is geworden en als je van dit soort games houdt, dan heb je ook niet echt een alternatief. In de loop der jaren zijn er aardig wat van dit type games gepasseerd, maar hebben ze allemaal de tand des tijds niet doorstaan. Let's Sing timmert daarentegen al een aantal jaartjes best wel lekker aan de weg, maar komt er voor deze serie ook een tijd dat het ophoudt of weet de game zich toch telkens genoeg te innoveren dat het zijn bestaansrecht behoudt? Ik zocht het uit.

Het oog wil ook wat

Als je op zoek bent naar een leuke party game om met je vrienden te spelen - als er ooit een moment komt dat het weer mag natuurlijk - dan is Let's Sing zeker het overwegen waard. Zelfs als je - net zoals ik - niet beschikt over een gouden stem en de gave hebt om mensen te ontroeren met je gezang, dan is deze game wel leuk om te spelen. Mijn Let's Sing 2019 en Let's Sing 2020 reviews heb ik beide bekroond met drie sterren en dat is niet verkeerd. Ontwikkelaars Voxler en Ravenscourt weten er blijkbaar toch ieder jaar weer wat moois van te maken. Mijn hoop op een goede Let's Sings 2021 game was dan ook meer dan gegrond en ik kan vast verklappen dat ze ook dit jaar weer een prima game neer hebben gezet.

Het eerste dat opvalt wanneer je deze game opstart is de strakke vormgeving van de game. Hierdoor is het menu ontzettend overzichtelijk en navigeer je je binnen no-time naar jouw favoriete gamemodi. Wel zo fijn natuurlijk als je een potje wil gaan zingen. Het navigeren loopt erg soepel en zonder haperingen. Logisch zou je denken, maar er zijn soortgelijke games geweest waarin het navigeren van het menu lang niet zo vanzelfsprekend verliep als in Let's Sing. Je wil natuurlijk wel gewoon snel richting de gamemodus navigeren die je wil gaan spelen, zonder al te veel poespas. De kleurrijke vormgeving is prettig om naar te kijken en ondanks dat het vooral draait om het zingen, is dat natuurlijk wel mooi meegenomen.

Playlist

Een game als Let's Sing 2021 valt of staat natuurlijk voor het overgrote deel met de tracklist. Wat ik altijd al een minpunt heb gevonden is dat deze game in de basis met slechts dertig tracks wordt geleverd. Dat is bij deze editie niet anders en dat is voor dit type games gewoon niet zo heel veel. Ik had liever gezien dat er nog een stuk of tien liedjes bij geleverd werden en dat ja daarnaast dan nog de keuze hebt om songs te kunnen bijkopen. Echter lijkt de ontwikkelaar hier niet van af te willen wijken, want Let's Sing 2021 biedt dus ook maar een beperkt aantal tracks. Wat hierbij wel opvalt is dat de tracks heel erg uiteenlopend zijn. Het zijn allemaal best wel popsongs en dat is begrijpelijk, maar wel erg verschillend.

Het gros van de liedjes waar je uit kunt kiezen zijn zeer recente hits. Wat te denken van bijvoorbeeld Yummy van Justin Bieber, Bad Guy van Billy Eilish of Dance Monkey van Tones And I? Stuk voor stuk leuke en populaire nummers om je van je beste vocale kant te kunnen laten zien. Het nummer dat mij heeft verrast en die ik erg leuk vond om te zingen is I Just Can't Wait To Be King uit de Lion King. Tussen alle andere nummer een hele vreemde eend in de bijt en van mij hadden er meer van dit soort nummer bij gemogen. Voor de wat oudere mensen onder ons zijn er ook een aantal golden oldies te bespeuren in de tracklist. Denk hierbij aan I Can't Dance van Genesis, KT Tunstall met Black Horse and the Cherry Tree of Seal met Kiss From A Rose. Stuk voor stuk leuke nummers, maar het blijft gewoon een aanbod dat net even te karig is. Wil je meer? Dat kan, maar de liedjes die je bij kunt kopen komen in packs van vijf en kunnen al snel aardig in de papieren gaan lopen. Je betaalt ongeveer een euro per nummer.

Depeche Mode

Of je nu in je eentje zingt of met een groep mensen, Let's Sing 2021 heeft in principe voor iedereen wat te bieden. Dit soort games blijven echt het leukst om met een groep vrienden te spelen, maar als dat even niet kan - zoals nu met corona - dan heeft Let's Sing alsnog voldoende te bieden. Vooral de nieuwe gamemodus Legend heeft hier een belangrijke bijdrage in. Deze nieuwe toevoeging geeft je namelijk allemaal uitdagingen die je moet voldoen. Des te verder je komt, des te lasteriger de uitdagingen worden. In het begin ga je dus redelijk makkelijk door de uitdagingen heen, maar naarmate je vordert moet je echt je zangspel op een goed niveau ten gehore brengen om verder te kunnen komen. Toch weer even wat anders dan in je eentje gewoon random wat nummers zingen. Kan ook leuk zijn, maar verveeld een stuk sneller.

Ben je wel met meerdere mensen, dan kun je je lol op. In de Let's Party modus heb je namelijk diverse minigames die je kunt doen om het je tegenstander zo moeilijk mogelijk te maken. Een nieuwe toevoeging hierin is Pop Chicken, waarin je een ei moet laten uitkomen door zo goed mogelijk te zingen. Maar daarnaast zijn er nog andere minigames waarin je kunt bepalen wie van jullie nou de beste zanger of zangeres is. Ben je minder competitief ingesteld, dan kun je natuurlijk altijd duetten aangaan waarin iedereen een deel van een nummer voor zijn of haar rekening neemt. Zo moet je samen een nummer zo goed mogelijk zien te zingen. Hierbij is de timing ontzettend belangrijk, vooral bij de stukken waar de zangpartij wordt overgenomen door de ander.

Geen mic? Geen probleem!

Iets wat Let's Sing onderscheid van heel veel andere games is dat je niet verplicht wordt om ook nog accessoires als bijvoorbeeld microfoons te moeten kopen. Vrijwel iedereen heeft een smartphone bij zich en dat is jouw microfoon voor deze game. Je download de app en je kunt alsnog gewoon lekker meedoen met de nummers. Je wordt dus niet zomaar op kosten gejaagd als je niet eerder dit soort games hebt gespeeld. Wil je liever niet met je telefoon zingen, dan heb je wel gewoon de optie om microfoons te kopen. Ik heb de game op mijn PlayStation 4 gespeeld en kon hierbij gebruikmaken van de Singstar USB-microfoons die ik nog had van mijn PlayStation 2. In dat opzicht hebben Voxler en Ravenscourt de game zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Als je van party games houdt, dan is ook Let's Sing 2021 zeker een aanrader. De minpunten van vorig jaar zijn nog niet helemaal weggepoetst, maar met de nieuwe Legend modus is er in ieder geval wel vernieuwing aangebracht en dan vooral gericht op de solo gamer. Qua vormgeving ziet de game er super strak en mooi uit en werkt het als een zonnetje. Helaas is het aanbod aan liedjes nog steeds beperkt tot dertig nummer en ik zou daar liever minstens tien nummers bij zien. Dit kun je er wel bij kopen, maar voor zo'n vijf euro per pakket moet je al snel aardig wat geld uitgeven.

• Perfecte party game
  • Legend mode is leuk
  • Strakke vormgeving
  • Veel gamemodi
  • Recente hits
  • Te weinig tracks
  • Dure DLC
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Let's Sing 2021

-

PLAION