Review: Let's Sing 2020 PlayStation 4

Geplaatst: 3 november 2019 12:00

Fans van karaoke kunnen ook dit jaar hun hart weer ophalen, want Let's Sing 2020 is inmiddels verkrijgbaar. Deze game begint een jaarlijkse traditie te worden, aangezien Ravenscourt en Voxler vorig jaar ook al met een editie op de proppen kwamen. Ik heb de afgelopen dagen mijn gouden keeltje weer laten klinken en mijn buren behoorlijk wat overlast bezorgd. Alles voor jou, want je wilt natuurlijk wel weten of Let's Sing 2020 je zuurverdiende centen waard is.

Lalala

Het eerste waar je bij een jaarlijkse game als Let's Sing naar kijkt, is natuurlijk de tracklist en ook dit jaar is deze weer vertegenwoordigd met veel recente nummers en afgewisseld met een select aantal klassiekers. Iets wat ten opzichte van vorig jaar niet verbeterd is, is het aantal nummers dat bij de game zelf is inbegrepen. Evenals bij Let's Sing 2019 heb je slechts de keuze uit dertig tracks en dat vind ik persoonlijk erg mager. Natuurlijk kun je dit wel uitbreiden met song packs, maar daar betaal je dus weer extra voor. De song packs in de store bestaan overigens vooral uit oude nummers die je altijd weer terug ziet komen in dit soort games. De wat nieuwere nummers zijn hierin nergens te bekennen. Bovendien kun je geen losse nummers downloaden, alleen packs waardoor je altijd nummers koopt waar je helemaal niet op zit te wachten.

Bij alle nummers staat vermeld hoe moeilijk het is om de track te zingen. Zo kun je goed afwegen of het voor jou de moeite is om een bepaald liedje te kiezen of dat je er verstandig aan doet voor een wat makkelijker nummer te gaan. Een liedje als Shotgun van George Ezra is bijvoorbeeld aanzienlijk makkelijker om te zingen dan That's What I Like van Bruno Mars. Het is simpelweg eenvoudiger om een hoge score te halen op de liedjes met een lagere moeilijkheidsgraad.

Feestje met vrienden

Karaoke is karaoke, maar het verschil in dit soort games zit hem veelal in de beschikbare gamemodi. Vanzelfsprekend is Let's Sing 2020 voorzien van een Classic modus waarin je gewoon een liedje zingt tegen iemand zoals je dat gewend bent. Feat. geeft met de naam eigenlijk al weg wat voor gamemodus dat is. Hierin kun je samen met de AI of met een vriend of vriendin liedjes naar keuze zingen. Helaas is het zo geprogrammeerd dat de AI nooit fout zit, dus zit daar eigenlijk geen uitdaging in. World Contest biedt de mogelijkheid om het op te nemen tegen andere mensen die de game ook hebben gespeeld. Het ziet eruit alsof je met een vriend of vriendin zingt, alleen is de score van je tegenstander al eerder opgenomen. Let's Sing 2020 bevat ook weer leaderboards, zodat je je goed kunt meten met andere zangers en zangeressen.

Mix Tape 2.0 is een verbeterde versie van Mix Tape, althans dat zou het moeten zijn. In Mix Tape 2.0 worden er random stukjes uit liedjes geselecteerd die jij moet zingen. Hierdoor zing je nooit hetzelfde en heb je altijd een unieke playlist. Het nadeel hieraan is dat het vaak gebeurt dat het liedje direct begint als je karaokesessie begint, waardoor je het begin eigenlijk altijd al mist, omdat je dan nog niet eens weet welk nummer je nou eigenlijk aan het zingen bent. De Jukebox is ideaal om aan te zetten als je met vrienden bent en wat achtergrondmuziek wil hebben. Het speelt de nummers af die je normaal gesproken ook had kunnen zingen. Nieuw in dit deel is de Party Mode, waarin je het in twee teams van vier spelers op kunt nemen tegen elkaar in random gekozen spelmodi.

Zingen met je telefoon

Let's Sing 2020 is te koop met een microfoon, maar ook zonder. Je hebt namelijk niet per se microfoons nodig om Let's Sing te kunnen spelen. Evenals de vorige editie kun je namelijk ook je telefoon gebruiken om je liedjes te zingen. Met de speciale Let's Sing app. Wel zo handig als je geen extra kosten wilt maken voor een microfoon als je de game niet zo vaak gaat gebruiken. Het is wel zo dat de app minder accuraat is dan de microfoons, wat weer ten koste gaat van het plezier in de game. Als je via de app zingt, heb je namelijk iets meer vertraging dan wanneer je de microfoon gebruikt. Mocht je toevallig nog SingStar microfoons in de kast hebben liggen, dan kun je deze ook gebruiken.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Let's Sing 2020 is elk jaar weer een feestje en vooral leuk, omdat je samen met je vrienden er een gezellige avond van kunt maken. Helaas is er weinig nieuws aan de horizon in vergelijking met vorig jaar, op de tracklist na dan. De keuze uit liedjes is ook dit keer wat karig waardoor je al snel gedwongen wordt steeds dezelfde nummers te zingen of song packs te kopen. De diversiteit aan muziek die wel beschikbaar is, zit in ieder geval wel snor. Een aantal klassiekers is afgewisseld met nummers van vandaag de dag.

• Veel recente muziek
  • Leuke partygame met vrienden
  • Je buren treiteren
  • Diverse spelmodi
  • Leaderboards
  • Weinig vernieuwend
  • Te korte tracklist
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Let's Sing 2020

Let's Sing

Ravenscourt