Review: Let's Sing 2019 Nintendo Switch

Geplaatst: 31 oktober 2018 18:00
Aangepast: 13 augustus 2019 22:05

Het zou zomaar kunnen dat wanneer je in de buurt van Purmerend woont, je de laatste tijd veel hinder hebt ondervonden van geluidsoverlast. Niet omdat we richting het einde van het jaar gaan en daardoor de eerste vuurwerkbommen al in de wijken te horen zijn geweest of omdat de buren weer eens een onaangekondigd feestje hebben gegeven, maar omdat ik mij mocht vergrijpen aan Let’s Sing 2019. Ik wil dan ook mijn oprechte excuses aanbieden aan iedereen die last heeft van oorbloedingen, oorsuizen of als je gewoonweg doof bent gezongen door mij. Het was niet mijn bedoeling. Het feit dat ik niet kan zingen, neemt overigens niet weg dat ik mij normaal gesproken best kan vermaken met dit soort party-games. Of dat nu ook gelukt is, lees je hieronder.

Zing een liedje voor me Frans

Ontwikkelaar Voxler Games heeft in de loop der jaren al aardig wat edities van Let’s Sing op de markt gebracht. Een jaar geleden was er Let’s Sing 2018 en zo op het eerste gezicht is al te zien dat er niet of nauwelijks veranderingen te bespeuren zijn. De lay-out is nagenoeg gelijk gebleven en ook de spelmodi lijken een exacte kopie van de voorgaande editie. Toch is er één belangrijke wijziging. Let’s Sing 2018 had een unieke spelmodus waarin woorden ontbraken. Tijdens je karaoke-sessie moest je de ontbrekende woorden in de zinnen goed zingen. Dit heeft in de 2019-versie plaatsgemaakt voor een online modus waarin je het opneemt tegen spelers van over de hele wereld of natuurlijk tegen je vrienden. Het neemt wel een beetje de essentie en lol weg van een karaoke game als Let’s Sing. Want dat is natuurlijk het leukst met een stel vrienden, veel drank en voldoende gehoorbeschermers.

Net als zijn voorganger zijn er ook dit jaar dertig songs die je meteen kunt zingen. Wat mij betreft vrij weinig als je het bijvoorbeeld vergelijkt met bijvoorbeeld Lips, waarbij je altijd veertig liederen kon spelen. Nou moet ik wel zeggen dat de tracklist goed is samengesteld. Het is een prettige mix tussen hedendaagse hits en golden oldies. Als je daar niet genoeg aan hebt, dan kun je via de eShop van Nintendo nieuwe nummers bijkopen. Ook hier valt nog wel iets op aan te merken. De nummers zijn namelijk verkrijgbaar in packs van vijf. Als je dus net dat ene leuke nummer hebt gespot, ben je verplicht te betalen voor vier baggernummers die je van zijn leven niet gaat zingen. Dat kun je misschien gooien op een commercieel slimme zet, maar ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om één nummer te kunnen kopen. Ze zouden losse nummers in verhouding zelfs duurder kunnen maken dan zo’n songpack, zodat je er toch nog voordeel uithaalt als je wel zo’n pakket aanschaft.

Do Re Mi Fa Spel Mo Di

En dan de verschillende spelmodi. Natuurlijk kun je in de klassieke modus weer ouderwets de strijd aangaan met je vrienden. Speel alleen of met vier spelers en bepaal wie zich de minst slecht zingende artiest mag noemen. Als je niet zoveel vrienden hebt, maar wel graag de concurrentiestrijd aangaat dan kun je het ook opnemen tegen de AI. Al moet gezegd worden dat zelfs voor iemand met minder zang skills dan Dries Roelvink, zoals ik, daar niet echt veel uitdaging in zit. Het voegt dan ook vrij weinig tot niks toe. Ook hiervoor geldt dat het het leukst is en blijft om samen met of tegen vrienden te zingen tijdens een gezellig avondje. Feat. biedt min of meer hetzelfde verhaal, maar dan zing je met elkaar in plaats van tegen elkaar. Als je in je eentje bent, kun je de liedjes ook samen zingen met de desbetreffende artiest, maar die raakt sowieso alle noten.

Net als vorig jaar is ook Mixtape weer van de partij. Net als bij de classic modus kun je hier met vier spelers tegelijk de strijd aangaan. Echter doe je dit nu niet met slechts één nummer, maar met soundbites van vijf verschillende nummers. Zo heeft dus niet iemand voordeel, omdat hij of zij het nummer beter kent. De mixtapes moeten wel eerst ontgrendeld worden in de classic modus. Je kunt hier dus niet zomaar mee aan de slag. Jukebox is ook weer terug van weggeweest en voegt helemaal niks toe. Als je een nummer in classic modus gespeeld hebt, wordt deze beschikbaar in jukebox. Hier kun je het nummer vervolgens beluisteren zonder dat je mee hoeft te zingen. Waar we Spotify of Deezer voor hebben, zeg maar. LS World Contest is dus wel nieuw. Hierin kun je de wereldwijde leaderboards bestormen of het gewoon opnemen tegen je vrienden. Een leuke nieuwe spelmodus die wél goed is voor je competitieve drang. Helaas is het buiten het vergelijken van je scores en het bekijken van de leaderboard erg beperkt.

Alle ballen verzameluh!

Als je als diehard verzamelaar je postzegelverzameling al helemaal compleet hebt dan is er in Let’s Sing 2019 ook nog genoeg te verzamelen. De scores die je haalt tijdens het zingen van de nummers, tellen ook als een soort experience points waarmee je kunt levelen. Als je bepaalde levels haalt, unlock je emblemen en avatars. Buiten dat je je avatar kunt kiezen, voordat je de longen uit je lijf zingt, heb je er eigenlijk niet zoveel aan, maar het geeft je in ieder geval wat te doen. In spelmodi waarin je kan zingen, verdien je ook medailles. Afhankelijk van het type medaille dat je verdient, kun je ook weer content vrijspelen. Als je bijvoorbeeld bij een nummer de bronzen medaille verdient, kun je dat desbetreffende nummer weer in een andere spelmodus gebruiken. Hetgeen zorgt voor extra speeltijd bij een game waar het al lastig genoeg is unieke content te bedenken.

Tot slot moet mij nog wat van het hart. Ik heb al wat ervaring met games als dit en de game werkte voor het overgrote deel soepel en was overzichtelijk. Alleen waar het uiteindelijk om draait; karaoke zingen, werkte minder goed. Laat ik voorop stellen dat als ik de microfoons die je normaal gesproken bij de game kunt kopen tot mijn beschikking had, het dan wellicht beter had gewerkt. Je kunt de game ook spelen met de Let’s Sing companion-app en man, dat werkte niet lekker. Je telefoon moet aan hetzelfde wifi-netwerk verbonden zijn als de Switch, da’s logisch. Maar als je telefoon de synchronisatie met de Switch verliest, moet je eerst de game weer opnieuw opstarten, voordat je deze weer kunt synchroniseren anders werkt het niet. Gelukkig gebeurde dit niet vaak, maar toch. Tel daarbij op dat ik voor mijn gevoel de hele tijd iets voor de liedjes uit moest zingen om alle noten te kunnen raken. De essentie van de game is dat je gelijktijdig met het liedje zingt. Net als karaoke. Nou zou het natuurlijk kunnen zijn dat dit veroorzaakt werd door de app, maar dat heb ik niet kunnen testen.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Let’s Sing 2019 is in potentie een goede game in deze tak van sport, maar mist op essentiële vlakken de accuratesse die ik bij andere games van dit genre wel heb ervaren. Het ietwat karige aanbod van dertig nummers is goed samengesteld en kan eventueel worden aangevuld met extra songpacks uit de eShop. Het viel me op dat ik vaak voor de nummers uit moest zingen om alle tonen te kunnen raken. Iets wat veroorzaakt zou kunnen zijn door het gebruik van de speciale app in plaats van de microfoons. Al met al biedt Let’s Sing 2019 weer voldoende uren zangplezier, dus trommel je vrienden maar vast op voor een gezellige karaoke avond.

• Goed samengestelde tracklist
  • Overzichtelijke vormgeving
  • Verzamelen en vrijspelen
  • Online modus
  • Top voor avondje met vrienden
  • Zingen loopt niet perfect synchroon
  • De app sync werkt omslachtig
  • Slechts dertig nummers
  • Extra songs alleen in songpacks
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Let's Sing 2019

-

THQ Nordic