Review: Deathloop - De dood is altijd op tijd PlayStation 5

Geplaatst: 18 september 2021 16:00
Aangepast: 19 september 2021 02:09

Dit jaar is het jaar van de tijdlussen. Eerder verschenen bijvoorbeeld al Returnal en 12 Minutes, waar het steeds opnieuw doorspelen van een bepaalde periode een groot onderdeel was van de game. Toch zijn dit soort type games van alle tijden. Zo speelde ik vroeger met veel plezier The Legend of Zelda: Majora's Mask, waarbij je ook vastzat in een tijdlus. De nieuwste game die zich bij dit rijtje mag voegen is Deathloop, maar weet Arkane Studios het niveau te benaderen van de drie games die ik hiervoor noemde? Doordat de releasedatum van Deathloop werd uitgesteld hebben we er wat langer op moeten wachten, maar het is het wachten waard.

Joejoe, ik heb een Déjà-vu

Deathloop speelt zich volledig af rondom twee rivaliserende moordenaars; Colt en Julianna. Colt - het personage waar je het meest mee speelt - wordt wakker op een strand en herinnert zich helemaal niets. Hij weet zelfs niet eens hoe hij heet. Het enige waar hij al snel achter komt, is dat iemand hem maar wat graag wil doden. Het blijkt Julianna te zijn. Waarom ze Colt onder de zoden wil leggen is niet duidelijk, maar dat ze een groot gevaar vormt komt je niet omheen. Als ze je te pakken heeft, wordt je weer wakker op het strand waar je begon. Je zit vast in een tijdlus. De tijdlus duurt een dag en als je het einde van de dag haalt, wordt je ook opnieuw wakker op het strand en begint de dag van voor af aan. Julianna doet er alles aan om jou in de tijdlus te houden en jij moet die tijdlus zien te doorbreken. Dit doe je door de acht Visionaries te vermoorden. Het probleem is alleen dat dit wel binnen de dag moet gebeuren en dat is lastiger dan het lijkt.

De Visionaries weten namelijk dat jij de tijdlus kan doorbreken door ze te vermoorden binnen het beschikbare tijdsbestek. Ze spreken dus met elkaar af om zoveel mogelijk uit elkaars buurt te blijven en maken het je ontzettend lastig om je doel te bereiken. Daarnaast zijn ze ontzettend vijandig en doen ze er samen met de Eternalists - de NPC's in de wereld van Deathloop - alles aan om jou het leven zuur te maken. Als één van de weinigen onthoud je wel de informatie die je op je pad vindt, zelfs als de dag weer opnieuw begint. Daar ligt dan ook de sleutel tot jouw succes, want door informatie te vergaren kom je steeds dichterbij je doel. Het loont dus zeker om alle hoekjes, steegjes en gangetjes waar je je begeeft zo goed mogelijk te doorzoeken, want het kan zomaar zijn dat je kostbare informatie laat liggen.

Spelen met Vadertje tijd

Het vinden en vermoorden van de Visionaries wordt extra bemoeilijkt doordat het eiland Blackreef opgedeeld is in vier secties en de dag ook verdeeld is over vier dagdelen. Het kan dus bijvoorbeeld zijn dat je in een bepaald deel informatie vindt dat van toepassing is op een ander deel van het gebied. Op het moment zelf kun je er dus helemaal niets mee en het kan zelfs zijn dat je pas wat aan die informatie hebt als de tijdlus weer opnieuw begint. Dit maakt Deathloop eigenlijk een grote puzzel waarbij tijd en het vergaren van informatie een zeer grote rol spelen. Doordat je je telkens in dezelfde vier gebieden begeeft kan de omgeving best wel repetitief aanvoelen als je al een flink aantal uren in de game hebt gepompt, maar toch blijft de game zeer vermakelijk.

Arkane Studios heeft het voor elkaar gekregen je nieuwsgierig te maken naar meer. Ieder stukje informatie dat je vindt, leidt weer naar iets anders en stapje voor stapje kom je dichter tot je doel. Gelukkig kun je goed beslagen ten ijs komen. Iets dat zeker nodig is aan de grote hoeveelheid vijanden die zich in elk gebied schuilhouden. Naast de wapens die je kunt vinden of kunt afpakken van de vijanden, kun je Colt namelijk ook versterken met zogeheten Slabs. Deze Slabs worden vooral gedragen door de Visionaries en zijn een soort van bovennatuurlijke krachten. Er zijn verschillende Slabs die je kunt vinden, maar je kunt er slechts drie met je meedragen. Eén daarvan is automatisch al toegewezen en dat is de Slab die ervoor zorgt dat je een aantal keer dood kunt gaan voor de tijdlus opnieuw start. Wel zo fijn, want sommige ontmoetingen met vijanden kunnen best uitdagend zijn.

Prima tijdverdrijf

Vijanden laten soms ook nog weleens Trinkets vallen. Hiermee kun je je wapens versterken. In de wereld van Deathloop bevindt zich ook Residuum, een soort kracht dat in alledaagse objecten kan zitten, maar ook wordt gedragen door bijvoorbeeld de Visionaries. Residuum is eigenlijk onmisbaar om je missie te laten slagen. Je kunt Residuum namelijk infuseren in je wapens. Wapens die geïnfuseerd zijn met Residuum kun je met je meenemen naar het begin van de tijdlus. Hetzelfde geldt voor Slabs, Trinkets en Upgrades. Het is dus zaak zoveel mogelijk Residuum op te nemen uit je omgeving, zodat je dit weer kunt gebruiken om niet weer vanaf nul te hoeven beginnen in je volgende cyclus. Ook hiervoor is het dus belangrijk je omgeving goed te verkennen.

In principe heb je zelf de regie over hoe je speelt. Je kunt ervoor kiezen om het rustig aan te doen en langzaam maar zeker één voor één alle vijanden uit te schakelen zonder dat je gezien wordt, maar - als je het aandurft - kun je er ook voor kiezen om vol in de aanval te gaan en je tegenstanders frontaal naar het begin van de tijdlus te schieten. Hoewel dat laatste natuurlijk soms ook wel eens lekker is om te doen, is het meestal verstandig het toch rustig aan te doen. Er zijn namelijk een grote hoeveelheid vijanden en het is niet makkelijk als je tegenover een hele groep komt te staan. Zeker niet wanneer er zich ook nog een Visionary tussen bevindt die van Julianna de opdracht heeft gekreen jou neer te schieten zodra je in de buurt bent. Zij doen er alles aan om de tijdlus in stand te houden.

Solo of multiplayer, de keuze is aan jou

Als je met Colt het eerste deel van de game hebt doorgespeeld, opent zich de mogelijkheid om een andere spelmodus te doen. In feite plaats je je daarmee eigenlijk aan de andere kant van het verhaal. Je speelt dan namelijk als Julianna en kunt infiltreren in de game van iemand anders. Waar je als Colt de missie hebt de tijdlus te doorbreken, is het aan jou als Julianna de taak de tijdlus juist te verdedigen. Als Julianna ten tonele verschijnt, sluit de toegangsweg van Colt zich en moet Colt een sateliet hacken om weer terug te kunnen keren naar zijn basis. Er is dus altijd een punt in het level waarvan Julianna weet dat Colt daarheen moet. Mocht je liever niet willen dat andere spelers in je game terecht komen terwijl je als Colt speelt, dan kun je in het menu ook kiezen om het alleen op te stellen voor vrienden of Julianna als NPC te laten besturen.

Wat opvalt is dat er ook veel aandacht is besteedt aan het ontwikkelen van de diverse personages. Je kunt al wat informatie oppikken over het verhaal als je Eternalists afluistert, maar de Visionaries en Colt zijn al helemaal goed uitgewerkt. Stuk voor stuk hebben ze allemaal een eigen identiteit dat wordt ondersteund door de uitstekende acteerprestaties van de stemacteurs. De relatie tussen Colt en Julianna wordt erg versterkt door de gesprekken die zij telkens met elkaar voeren en het venijn dat in hun gesprekken zit. Daarnaast heb ik ook meermaals genoten van de muziek dat te horen is, vooral op bepaalde locaties in Blackreef. De muziek steekt zeer goed in elkaar en je merkt dat Arkan Studios gelet heeft op ieder detail. Deathloop is in vrijwel elk opzicht een fantastische game en een genot om te spelen.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Arkane Studios heeft met Dishonored en Prey eerder al bewezen goed werk af te leveren, maar met Deathloop doen ze daar een flinke schep bovenop. Eerlijk is eerlijk, ik was van tevoren niet enthousiast over de game. Ik was bang dat het te herhalend zou worden en dat het allemaal te vaag in elkaar stak. Ik ben blij dat Arkane Studios mijn ongelijk heeft bewezen. Deathloop is een heerlijke game die zeer goed in elkaar steekt en heerlijk in balans is. Ondanks dat de game soms een klein beetje repetitief wordt en je niet al te veel gebieden kunt bezoeken, overheerst vooral het plezier dat ik aan de game hebt beleefd.

• Uitstekende balans
  • Goed leveldesign
  • Puik acteerwerk
  • Blijft interessant
  • Speel zoals je zelf wil
  • Verkennen loont
  • Tikkeltje weinig gebieden
  • Soms ietwat repetitief
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Deathloop

-

Bethesda Softworks