Call of Duty één van de populairste shooters

In het jaar 2003 verscheen een unieke shooter. We hebben het natuurlijk over Call of Duty, een van de populairste shooters van uitgever Activision. Sinds jaar en dag staat de nieuwste iteratie van deze franchise op de agenda. Ieder. Jaar. Weer. Een hoog tempo, maar niet onverklaarbaar. De games worden namelijk steevast door een drietal van ontwikkelaars gemaakt. Het ene jaar neemt Treyarch de titel voor zijn rekening, het jaar daarop is de game in ontwikkeling bij Infinity Ward en vervolgens is het weer de beurt aan Sledgehammer Games. Drie studio's met allen een eigen focus. Onlangs is Call of Duty: Warzone verschenen.

De vroege jaren

Tegen het einde van 2003 zag de eerste Call of Duty het levenslicht. Ontwikkelaar Infinity Ward was zoekende naar een semi-realistische shooter in een realistische setting. Deze hebben ze gevonden want Call of Duty brengt de rauwe realiteit van oorlogvoeren rechtstreeks op je beeldscherm. De games uit de vroege jaren van de serie speelden zich voornamelijk af tijdens de Tweede Wereldoorlog en plaatsen je in de laarzen van Britse en Amerikaanse soldaten. Na de initiële release van 2003 duurde het niet lang voordat er een tweede deel verscheen. Call of Duty 2 verscheen in 2005 en schaarde je wederom aan de zijde van de Britten en Amerikanen. Er waren echter ook nieuwkomers. Het rode leger was namelijk ook van de partij.

Activision leek een goudmijntje te pakken te hebben. De games verschenen vervolgens in rap tempo en het duurde dan ook slechts één jaar voordat Call of Duty 3 op de markt verscheen. Dit keer was het echter niet Infinity Ward die de game maakte, maar was het Treyarch die het stokje overnam. Dit was dan ook het deel waarin het partnership van de twee studio’s begon. Hierdoor kregen de studio’s meer tijd om een game te ontwikkelen zonder dat Activision de cashflow van de jaarlijkse blockbuster moest missen. Maar met twee studio’s aan het roer dient er onderscheid gemaakt te worden. Beide partijen focussen zich op een andere tak binnen de oorlogvoering. Met succes want hieruit ontstonden twee legendarische series.

Infinity Ward met Modern Warfare

Het was Infinity Ward die in 2007 verkooprecords wist te verpletteren met Call of Duty 4: Modern Warfare. De start van deze serie werd met open armen door de gaming community ontvangen. Met een goed leveldesign, een dikke multiplayer en goed gepacede gameplay was dit de beste shooter van die tijd. In 2016 kreeg de game zelfs een remaster in de vorm van Call of Duty: Modern Warfare Remastered. Helaas kwam de game enkel gepaard in een bundel met het minder goed ontvangen Call of Duty: Infinite Warfare. Een nare streek, want in 2017 verscheen vervolgens de stand-alone versie van de game. Afijn, na het succes van Modern Warfare, kon een tweede deel natuurlijk niet uitblijven. In 2009 verscheen dan ook logischerwijs Call of Duty: Modern Warfare 2, een game die net zo goed in onze review werd ontvangen. Het zal je dan ook niet verrassen dat in 2011 Call of Duty: Modern Warfare 3 in de schappen verscheen. Dit keer niet alleen ontwikkeld door Infinity Ward, maar in samenwerking met Sledgehammer Games. Deze studio mocht zich naast Infinity Ward en Treyarch scharen om mee te helpen aan de ontwikkeling van de Call of Duty-franchise. Hiermee kregen alle studio’s een extra jaar de tijd om games te ontwikkelen, maar vervolgens bleef het lang stil rondom de Call of Duty: Modern Warfare serie...

Infinity Ward was even klaar met Modern Warfare en wilde zich op andere titels richten. Call of Duty: Ghosts werd met positieve reviews in 2013 ontvangen. Helaas moest het futuristische Infinite Warfare het met minder doen, Infinite Warfare kreeg dan ook slechts 3,5 sterren in onze review. Maar toen was daar in 2019 plots Call of Duty: Modern Warfare. Een reboot van de geliefde serie. Wederom werden records verbroken en met goede reden. Het is namelijk weer een ijzersterke shooter zonder al te veel futuristische poespas. Ook in onze review van Call of Duty Modern Warfare krijgt de game vier dikke sterren. Daarnaast wijkt Activision voor het eerst af van zijn verkoopstrategie. Waar je voorheen nieuwe maps kon verkrijgen door Map Packs aan te schaffen, krijg je voor het eerst daadwerkelijk gratis content bij de game. Geen season passes, maar gewoon voor iedereen beschikbaar op hetzelfde moment. Dit doen ze door middel van diverse seizoenen, waarvan het eerste seizoen recentelijk is gestart.

Treyarch met Black Ops

De grote tegenhanger van de Modern Warfare-serie is toch wel Black Ops. Na World at War uit 2008 keerde Treyarch in 2010 keihard terug na een jaar afwezigheid. Black Ops introduceerde veel nieuwe dingen. Zo gingen we voor het eerst richting Vietnam en de Koude Oorlog, kreeg je een verhaal vol met sluwe spelletjes voorgeschoteld en kreeg je uitstekende muziek te horen. Call of Duty Black Ops kreeg dan ook niet voor niets vier sterren in onze review. Daarnaast vocht je lang niet altijd tegen mensen met een kloppend hart. Iets wat we al eerder hadden gezien in World at War. Jawel, de zombies waren terug en het was beter dan ooit tevoren. Met een lekkere verhaallijn was het online co-op shooten helemaal compleet. Iets wat we in de loop der jaren steeds vaker terugzagen. Niet alleen binnen de Black Ops-franchise, maar ook in games zoals Call of Duty: WW2 en Call of Duty: Advanced Warfare.

Sinds de introductie van Black Ops heeft Treyarch eigenlijk niet aan andere series gewerkt. Zo verscheen in 2012 Call of Duty: Black Ops II en in 2015 Call of Duty: Black Ops III, die wij met vier sterren beloonden in de review. Dit keer dus met een jaar extra ontwikkeltijd door de toevoeging van Sledgehammer Games die Treyarch wat meer ademruimte gaf dankzij de ontwikkeling van Call of Duty: Advanced Warfare. Ook voor de meest recente titel, Call of Duty: Black Ops 4, hadden ze drie jaar de tijd. Iets wat overduidelijk naar voren komt in onze recensie van Black Ops 4. De game ademt sfeer en speelt heerlijk weg.

onbekend

De toekomst

En wat nu? Welke kant gaat de Call of Duty franchise de komende tijd op? We weten inmiddels dat Sledgehammer Games aan de beurt is en dat er een release voor 2020 op de planning staat. Wordt het een nieuwe franchise of een stand-alone titel die als overbrugging voor de twee grote series dient? De tijd zal het leren en zodra wij het weten, staat het netjes in dit artikel.