Review: Valorant - De vertrouwde maar toch frisse FPS-game Pc

Aangepast: 16 juni 2020 12:59

Twee weken geleden was mijn preview over de gloednieuwe FPS-game Valorant te lezen op Gameliner! Wie het zich nog voor de geest kan halen, weet dat ik vrij lovend was over de game en dat ik eigenlijk weinig tot niks aan te merken had aan de aanpak van de League of Legends-ontwikkelaar Riot Games. De game heeft een zeer geslaagde bèta-fase achter de rug en de game is sinds 2 juni toegankelijk voor iedereen die zot is van FPS-games. Riot heeft bij het openbaar stellen van de game nog wat dingen geüpdatet en daar gaan we het binnen deze review zeker over hebben.

Eindelijk weer een goede FPS-game

Het heeft lang moeten duren, maar eindelijk hebben we weer een frisse FPS-game op de markt die ook nog eens fris aanvoelt. Zoals ik eerder schreef: Valorant combineert succesvol gebleken elementen van reeds populaire online shooters en verfijnt die. Gebalanceerde en eerlijke gevechten uit Counter-Strike: Global Offensive in een chaotisch slagveld, herkenbaar uit Overwatch. Hoewel iedere agent over verschillende ability's beschikt, komt het vooral aan op je aim-vaardigheid. Ja, de ability's voegen zeker een extra dimensie toe aan de gevechten. Echter heb ik persoonlijk ondervonden dat je het altijd aflegt tegen iemand die goed kan aimen. Mocht deze review je motiveren om Valorant te proberen en je bent nieuw in het FPS-genre, dan voorzie ik je nu alvast van gratis advies: zet je aim-sensitivity lekker laag. Geloof me, dat gaat je enorm helpen!

Ik stipte het net al even aan: Agents! In de tussentijd heeft Riot Games een nieuwe agent beschikbaar gesteld in de game en daar hebben we zelfs al een nieuwsartikel aan gewijd. De nieuwe agent heet Reyna en ik kan je vertellen dat ze behoorlijk bruut is. Zo beschikt Reyna over een vernietigbaar etherisch oog. Wanneer zij het oog naar een locatie werpt, wordt het zicht beperkt van de tegenstanders die ernaar kijken. Daarnaast beschikt Reyna over een ability die haar kan helpen langer in leven te blijven. Die ability is overigens wel erg afhankelijk van haar succes in de game en dit maakt de Reyna meteen een high-risk, high-reward agent. Ze kan ook ongrijpbaar worden en bij het activeren van haar ultimate komt Reyna in een staat van waanzin terecht waarin ze speed-bonussen krijgt op alle fronten. Bij het succesvol uitschakelen van een tegenstander wordt de duur van de staat gereset. Overpowered much, Rito?

Valorant kan nu ook korter!

Niet alleen bevat Valorant nu een extra agent, er is zelfs een nieuwe gamemodus toegevoegd! In mijn preview schreef ik dat er alleen nog maar Search and Destroy gespeeld kon worden. Hoewel dit naar alle waarschijnlijkheid de populairste gamemodus blijft, lijkt Riot Games in te spelen op een trend; het bieden van kortere gamemodi. Op de officiële releasedag van Valorant heeft Riot Games een speciale nieuwe gamemodus toegevoegd die alles een beetje sneller maakt. Deze nieuwe modus, genaamd Spike Rush, gaat door tot een team vier rondes gewonnen heeft. Daarnaast krijgen alle spelers hetzelfde willekeurige wapen en krijgen ze hun basis-ability gratis. In deze modus duurt een potje dus maar ongeveer tien minuten, in plaats van een half uur.

Toen ik las dat Riot deze gamemodus van plan was toe te voegen, sprong ik een gat in de lucht. Niet langer zou ik dertig minuten lang geterroriseerd worden door mensen die vele malen beter zijn dan ik. Niet langer zou ik de helft van de tijd naar de speelkunsten van andere spelers hoeven te turen, omdat ik al verrot was geschoten. En niet langer zou ik dertig minuten vol frustratie achter mijn pc hoeven zitten, omdat ik weer in de eerste minuut de moeder was gen%$&kt. Het is toch knap hoe ik zo lovend kan zijn over een game waar ik ontiegelijk belabberd in ben. Maar dan moet de game wel iets goed doen, right?

Een nieuwe map?!

Ja Ja, de League of Legends-ontwikkelaar heeft niet stilgezeten als het om Valorant gaat. Naast een nieuw karakter en een nieuwe gamemodus heeft Riot Games ook een nieuwe map toegevoegd aan de game. Dat brengt het totaal aantal maps op vier. De nieuwe map voelt, net als de andere drie, gebalanceerd aan. En dat is wellicht één van de moeilijkste elementen om in te bouwen in een FPS-game: het ontwerpen van levels waarin beide teams evenveel kans hebben. Ook deze map is weer voorzien van een minimalistisch uiterlijk, waardoor de leesbaarheid van de gevechten optimaal is. Daar wil ik overigens nogmaals kudo's voor geven aan Riot, want dat hebben ze retegoed gedaan.

Mijn enige echte punt van kritiek is de matchmaking in Valorant. Ik liet het al vallen; ik zuig ballen in deze game en ik kijk meer naar anderen dan dat ik speel. En hé, je hebt gelijk: that's on me. Maar Riot kan mij toch een handje helpen als ze zouden willen. "Hoe dan", vraag jij jezelf nu af. Wat dacht je van een fatsoenlijke matchmaking waarin alleen spelers van hetzelfde niveau elkaar treffen? Nee, maar even serieus. Geen enkele online shooter die ik heb gespeeld, houdt hier rekening mee. Hoe moeilijk kan het zijn om een matchmaking te maken die rekening houdt met je niveau? In competitieve matches gebeurt dit wel, maar waarom in de casual matches niet? Hier had een verschil gemaakt kunnen worden en ik vind het jammer dat Riot deze kans niet heeft benut. Maar overall heb ik weinig aan te merken op Valorant. De game zit, ondanks dat het wederom hevig geïnspireerd is door andere games, goed in elkaar!

Het eindoordeel van Delano Seliman

Ja, ik ga het weer zeggen: Riot Games does what it does best. De Amerikaanse ontwikkelaars hebben opnieuw bewezen dat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden en dat afkijken bij andere succesvolle concepten niet erg hoeft te zijn. Valorant is een blijver in het FPS-genre en dit is nog maar het begin. De paarse cijfers op het streamingplatform Twitch weerspiegelen de populariteit van de game; de game heeft de afgelopen weken bijna alleen maar in de top 5 best bekeken games gestaan. Dat wil wel wat zeggen. Gebalanceerde gevechten, gecombineerd met chaotische sferen op minimalistische levels. Het werkt, zo heeft Riot Games bewezen. Met een nieuwe agent, een nieuwe gamemodus en een nieuwe map heeft Riot Games een flinke slinger gegeven aan de release van een potentieel gigantisch succes: Valorant. Nu nog een eerlijke matchmaking in casual matches en dan overweeg ik een perfecte score.

• Gebalanceerd
  • Strak en minimalistisch
  • Toffe abilities
  • Skill oriented
  • Korte gamemodus beschikbaar
  • Geen eerlijke matchmaking

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot Valorant

-

Riot Games