Review: TOEM - Het perfecte plaatje Nintendo Switch

Geplaatst: 22 september 2021 18:00

Fotografie speelt steeds vaker een rol in games. Fotomodi zijn inmiddels een gegeven voor de meeste grote titels. En dat is niet gek. Games zijn uitgegroeid tot een veel groter medium. Tijdens het spelen van een game maak je herinneringen die je soms jarenlang bijblijven. En met sociale media is het steeds makkelijker om die herinneringen met anderen te delen. Alhoewel fotomodi inmiddels gemeengoed in de gamewereld zijn, zijn games die om fotografie draaien iets zeldzamer. Eerder dit jaar hebben we echter al één grote fotografiegame gezien. Met de release van New Pokémon Snap kreeg het concept een duwtje in de rug. Alhoewel fans van de serie blij waren met een nieuw deel, miste die game in mijn ogen toch iets: de mogelijkheid om de omgevingen in je eigen tempo te verkennen. De aankondiging van TOEM, een handgetekende avonturengame met fotografie als hoofdthema, wist mij dan ook direct te boeien. In mijn preview van TOEM was ik al razend enthousiast over de game. Maar weet dat enthousiasme zich voort te zetten in het volledige pakket? Voor een antwoord op die vraag dook ik opnieuw in de wereld van TOEM.

Op avontuur in Scandinavië

TOEM is een indiegame gemaakt door de Zweedse studio Something We Made. In de game speel je als een jonge fotograaf met een doel voor ogen: het ontrafelen van de mysteries van de magische TOEM. Het decor van dit fenomeen is de top van de besneeuwde Kiiruberg. Met je fototoestel in de hand ga je op pad om een aantal kiekjes te maken van dit mysterieuze spektakel. Vanuit je woonplaats Homelanda neem je de eerste bus naar Oaklaville. In deze bosachtige omgeving begint je avontuur pas echt. Vanaf daar kom je beetje bij beetje steeds dichter bij je eindbestemming.

De gameplay is TOEM bestaat uit het maken van foto's en het uitvoeren van taakjes voor de lokale bevolking. Je ontvangt klusjes als het zoeken en terugbrengen van een weggelopen hond, het onderzoeken van rotsschilderingen en het vastleggen van de lokale flora en fauna. Dat geeft de game ook een zeer aanwezig puzzelelement. Het uitzoeken waar en waarvan je een foto moet maken, is gelukkig leuk om uit te vogelen. Voor elke voltooide taak ontvang je een stempel op je stempelkaart. Met voldoende stempels ontvang je een gratis busritje naar een nieuwe bestemming. Alle bestemmingen in TOEM zijn zeer gevarieerd. Het ene moment help je de lokale scoutinggroep in een bos, terwijl je het andere moment het leven van een yeti in de bergen beter maakt. Dit doe je in omgevingen die lijken op kleine diorama's, vergelijkbaar met Captain Toad: Treasure Tracker. Ondanks deze opzet weten de omgevingen realistisch te voelen. Dit komt door de dichtbevolkte, door Scandinavië-geïnspireerde omgevingen en de leuke personages die je onderweg ontmoet. Deze figuren zijn leuk geschreven en wisten mij telkens te verbazen met de originele taakjes die ze voor de speler in petto hebben. Onthoud wel goed wie je de taak heeft gegeven. Er is namelijk geen manier om te zien waar de persoon die je de taak heeft gegeven zich bevindt. Dat is echter geen gigantisch probleem. De omgevingen zijn zo klein in schaal dat je de persoon snel weer hebt gevonden.

Let me take a selfie

In het begin van je avontuur ontvang je een klassiek cameraatje. Deze beschikt over een aantal handige functies. Natuurlijk kun je in- en uitzoomen, maar dit modelletje beschikt ook over een selfiecamera voor leuke kiekjes van jezelf. Later in je avontuur ontvang je een aantal additionele functionaliteiten, zoals een statief en toeter waarmee je de wereld om je heen kunt beïnvloeden. Het aantal mogelijkheden is ietwat beperkt, maar daar had ik persoonlijk geen last van tijdens mijn avontuur. De tools die je ontvangt, zijn voldoende om je door de game te loodsen zonder verveling. Het leuke aan TOEM is dat de game de speler aanspoort om foto's te nemen van dingen die losstaan van de gamevoortgang. Bij mij ging de selfiecamera direct aan als ik een mooi uitzicht zag. Ook voor een plaatsnaambord moest natuurlijk een kiekje gemaakt worden om het moment vast te leggen. Tevens sporen de geheimpjes in de game de speler aan om goed op te letten. Deze belonen je bijvoorbeeld met nieuwe cosmetische voorwerpen, zoals een hoedje. De kleding die je vindt in de game is niet alleen voor de sier, maar helpt je ook bij het boeken van voortgang. Met een duikhelm kun je de zeebodem verkennen en een speciale zonnebril stelt je in staat om het gesprek met spoken aan te gaan. Sommige van deze voorwerpen kun je alleen vinden als je goed oplet. Een fotografisch oog wordt in TOEM dus beslist beloond. Daarmee doet de game precies wat een fotografiegame in mijn ogen moet doen.

TOEM daagt je niet alleen uit om foto's voor andere mensen te maken. Gedurende je avontuur heb je ook de optie om aan een dierenhandboek te werken. Deze optie bracht de innerlijke Freek Vonk in mij naar boven. Voordat ik het wist, was ik foto's aan het maken van ieder insect dat ik tegenkwam. Dit is echter volledig optioneel. Als je liever alleen de focus legt op het uitvoeren van taken, kan dat. Dit geldt ook in een zekere mate voor de taken zelf. Je hoeft lang niet iedere klus te klaren die je opgelegd wordt. Als je genoeg stempels op je stempelkaart hebt, kun je gewoon door naar de volgende omgeving. Vrijheid is het toverwoord. Je kunt de game spelen zoals je dat wilt. Zelf wil ik echter wel voor de honderd procent gaan. De taken in TOEM zijn te leuk om overgeslagen te worden. Voor de completisten onder ons is er nog meer goed nieuws. TOEM beschikt namelijk ook op de Nintendo Switch over een achievementsysteem. Wie dat wilt, kan helemaal losgaan op deze game. Dat rekt de game overigens ook wat verder uit. Met iets minder dan drie uur was ik namelijk al door het hoofdavontuur heen.

Knus, kalmerend en kwiek

Op visueel gebied valt TOEM op tussen alle andere games. De game wordt volledig in zwart-wit getoond. In eerste instantie lijkt dit een opvallende keuze voor een fotografiegame. Kleuren zijn immers iets waar je enorm veel mee kunt spelen in foto's. Toch werkt de artstyle enorm goed voor de titel. Objecten zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden en het gebrek aan kleur stoort totaal niet. De handgetekende stijl is prachtig en geeft de game een gezellig en knus karakter. Het spelen van TOEM voelt gewoon goed. Dat gevoel wordt versterkt door de rustgevende soundtrack en de leuke geluidseffecten. Ook de menu's in de game zien er uitstekend uit. Ik heb een zwak voor goed UI-design en TOEM is een schoolvoorbeeld van een game met een uitstekende UI. De hele game draagt een rustgevend en knus karakter met zich mee.

In mijn preview van TOEM benoemde ik enkele kleine puntjes. Eén daarvan was het gebrek aan bewerkingsopties in de game. Er zijn geen mogelijkheden aanwezig om je foto's te pimpen, ook niet in de volledige versie. In je album kun je alleen foto's een naam geven, meer niet. Dat is toch wel een beetje jammer voor een game die draait om fotografie. Verder maakte ik me in mijn preview zorgen over het fotolimiet in de game. In TOEM kun je slechts 128 foto's in je album opslaan. Ik was daardoor bang dat fotomanagement in de latere porties van de game een te grote rol zou gaan spelen. Gelukkig is dat niet het geval. Gedurende mijn hele avontuur heb ik geen enkele keer foto's hoeven te verwijderen om ruimte te maken voor nieuwe. Door de korte lengte van het avontuur hoeven de meeste spelers zich hier nooit zorgen om te maken. Het avontuur in TOEM eindigt al snel, maar precies op het goede moment. De conclusie van de game liet mij achter met een voldaan gevoel en een grote glimlach op mijn gezicht. Wat een heerlijke game is dit.

Het eindoordeel van Nils Hoogervorst

TOEM is zo goed als perfect voor wat het probeert te zijn. Het uitvoeren van de vele taken in de game is rustgevend en leuk om te doen. De uitstekend geschreven personages, gevarieerde omgevingen en rustgevende achtergrondmuziek maken dit de ideale game om 's avonds voor een knus haardvuur te spelen. TOEM voelt simpelweg fijn om te spelen. Het was lastig om überhaupt minpunten te vinden voor deze review. Het spelen van TOEM is een prettige en consistente ervaring van het begin tot eind. Something We Made heeft zichzelf werkelijk overtroffen met deze game.

• Gevarieerde omgevingen
  • Leuke taken
  • Personages zijn goed geschreven