Preview: TOEM - Op fotografiereis naar Scandinavië

Tijdens de afgelopen Nintendo Indie Showcase van 11 augustus viel mijn oog op TOEM. De handgetekende artstyle en de belofte van een rustgevende fotografiegame op het Scandinavische platteland spraken mij zeer aan. Ik kon dan ook niet wachten om in de wereld van TOEM te duiken. Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten totdat ik aan de slag kon met het avontuur van de Zweedse studio Something We Made. Er is namelijk een gratis demo van de game beschikbaar op Steam. Met mijn fototoestel paraat begon ik mijn avontuur in Homelanda.

Stempels verzamelen

TOEM vertelt het verhaal van een jonge fotograaf die op pad gaat om het magische fenomeen TOEM met eigen ogen te zien. Het is een dag waar je al je hele leven op wacht. Die speciale ervaring moet natuurlijk vereeuwigd worden in de vorm van een foto. Al vroeg in de game krijg je in je ouderlijk huis een camera in je handen gedrukt. Het is een klassiek modelletje, maar hij werkt nog als de beste. Met deze nieuwe vriend in je rugzak kan je reis naar de verschillende uithoeken van het Scandinavische platteland beginnen.

Je avontuur begint in Homelanda, het kleine plaatsje waar je momenteel woont. Meer inwoners dan een paar mensen en een koe lijken er niet te zijn. Het dunbevolkte plaatsje dient dan ook meer als een tutorial. Met je gloednieuwe fototoestel in de hand ga je het gesprek aan met de dorpsbewoners. Deze figuren hebben vrij specifieke wensen. Ze willen namelijk graag bepaalde foto's zien, of verlangen van je dat je een specifieke handeling uitvoert. Hier, in het begin van de game, zijn de wensen van de dorpsbewoners nog vrij simpel. Veel diepgaandere verlangens dan 'Maak een foto van me', of 'Vind dit voorwerp' kom je nog niet tegen. Voor iedere klus die je voor de samenleving klaart, ontvang je een stempel op je stempelkaart. Heb je een bepaald aantal stempels behaald? Dan heb je recht op een gratis busreisje. De bus neemt je mee naar nieuwe bestemmingen. Met slechts één stempel op je stempelkaart kun je je familie in Homelanda al gedag zeggen en op de bus stappen. Zo komt er een begin aan je nieuwe avontuur!

Kiekjes maken in het bos

De eindbestemming van de bus is het bosachtige Oaklaville. Al snel merk je dat dit plaatsje dichter bevolkt is dan je eigen woonplaats. Niet alleen zijn er meer mensen op de been, maar er zijn ook meer imposante gebouwen te bespeuren. Je oog valt al snel op het gigantische hotel, het drukke scoutinggebouw en de houten kijktoren. De gebieden in TOEM zijn opgebouwd uit verschillende kleine diorama's, vergelijkbaar met games zoals Captain Toad: Treasure Tracker. Het geeft de game een unieke look en helpt om alles overzichtelijk te houden. Ook in het grote Oaklaville hebben de inwoners allerlei wensen. En die wensen vervul jij natuurlijk maar al te graag. Althans, dat moet wel, want ditmaal heb je maar liefst zeven stempels nodig om de bus te pakken naar de volgende bestemming.

Gelukkig zijn de verlangens van de burgers leuk om mee aan de slag te gaan. Al snel ben je op zoek naar een verloren sok, een groep van minuscule soldaten, mysterieuze monsters en nog veel meer verschillende dingen. Daarvoor komt je klassieke camera goed van pas. Met een druk op de knop open je de camera en verspringt je perspectief naar dat van een driedimensionaal beeld. Je fototoestel beschikt over enkele functies. Zo kun je in- en uitzoomen en de selfiecamera openen voor een leuk kiekje van jezelf. Dat zijn in principe de essentiële functies, maar een game die draait om fotografie doet toch verlangen naar meer opties. Ook de edit-functie laat je alleen maar de naam van de foto wijzigen. Hopelijk kun je in de volledige game je camera upgraden om deze meer functies te geven. Dat is niet het enige gebied waarop de camera naar meer doet verlangen. Je fototoestel lijkt ook niet over veel geheugen te beschikken. Na het maken van 128 foto's zit je album al vol. Dat is ook iets waarvan ik hoop dat het in de volledige game aangepakt wordt. Na het eerste gebied zat mijn camera namelijk al voor een vierde vol.

Wat een plaatje

Waarschijnlijk is je oog al op de artstyle van deze game gevallen. De wereld van TOEM is volledig zwart-wit. Je zou wellicht zeggen dat dit een vreemde keuze is in een game die om fotografie draait. Toch had ik er in de demo weinig problemen mee. De manier waarop de game eruitziet, geeft de titel een enorm uniek uiterlijk. Ik kan me geen enkele game bedenken die qua uiterlijk een gelijkenis toont met TOEM. Objecten waren gedurende mijn speeltijd goed van elkaar te onderscheiden, ondanks het gebrek aan kleur. En dat is een zeer goed teken. Er waren echter wel een paar momenten waarop ik de kleuren enigszins miste. Soms wil je simpelweg je prachtigste plaatjes in kleur zien. Maar een heel groot probleem was dat niet. De unieke artstyle staat als een huis.

De simpele artstyle, relaxte gameplay en heerlijke achtergrondmuziek geven de game een zeer rustgevend karakter. Dit is de perfecte game om lekker mee tot rust te komen. De wereld van TOEM is leuk om te ontdekken. Er is zeer veel aandacht aan de details geschonken, wat fijn is om te zien. Zo kun je de honden in de game aaien en laat je voetstappen achter wanneer je loopt. Ook zijn er tal van geheimpjes verstopt. Zo wist ik in de demo een jonge boom uit te laten groeien tot een paddenstoelenhuisje. Daarin wist ik vervolgens weer een cowboyhoed te vinden waarmee ik mijn personage kon aankleden. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars zeer veel moeite in deze titel hebben gestoken.

Voorlopig oordeel van Nils Hoogervorst

Ik kan niet wachten om de wereld van TOEM volledig te ontdekken. De aandacht voor details en de leuke fotografietaakjes maken het Scandinavische platteland een genot om te verkennen. De game is een lust voor het oog door de unieke artstyle, wat de fotografiegameplay beslist ten goede komt. Wel hoop ik dat er in de volledige game iets meer mogelijkheden zijn om je foto's te pimpen. In de demo miste ik deze opties. Daarnaast zou het mooi zijn als je later in de game iets meer foto's kunt opslaan. Ik ben bang dat je anders na het verkennen van een paar gebieden al steeds bezig bent met het managen van je foto's. En dat zou juist tenietdoen aan het rustgevende karakter van de game. Ondanks deze punten lijkt dit avontuur van Something We Made op weg te zijn om een enorm chille game te worden. Ik heb er zin in!

Packshot TOEM

-

Something We Made