Review: NBA 2K22 - Stuitert weer omhoog PlayStation 5

Geplaatst: 15 september 2021 20:00

Ieder jaar zeg ik het weer, maar voor een potje basketbal (digitaal weliswaar) ben ik altijd wel te porren. Het is dan ook vrijwel ieder jaar een gegeven dat ik weer van start ga met een nieuwe NBA 2K. Zo ook in 2021 met NBA 2K22. De next-gen-versie van NBA 2K21 wist een stap in de juiste richting te zetten, maar was het nog niet helemaal. Een jaar ontwikkelingstijd in gameland is echter behoorlijk lang en de dames en heren van Visual Concepts hebben dan ook absoluut niet stilgezeten. Is er echter genoeg vernieuwing om wederom een nieuwe editie van NBA 2K in huis te halen? We zoeken het uit in deze review van NBA 2K22 voor de PlayStation 5!

Swish

Wanneer het puur over het basketbalspel gaat, dan kunnen we wel stellen dat de NBA 2K-franchise al jaren aan de top staat. Dit is zonder twijfel één van de beste sportfranchises die verkrijgbaar is en met NBA 2K22 komt daar geen verandering in. NBA 2K21 wist op de PlayStation 4 niet te overtuigen, maar de PlayStation 5-versie van NBA 2K21 was zonder twijfel een stap in de goede richting. Lichteffecten waren beter, spelers zagen er beter uit en er zat veel meer sfeer in de game. NBA 2K22 borduurt daar rustig op voort door de animaties te verbeteren, meer soundbytes in de game te stoppen en verder te sleutelen aan bijvoorbeeld het zweet van de spelers (want ja, een sportgame is niet compleet zonder dynamisch zweetmechanisme). Daar stopt het echter niet, de fundamentals van het basketballen is namelijk ook een flink aantal verbeteringen ondergaan.

Om maar met de grootste gamechanger te beginnen, uithoudingsvermogen telt nu echt mee. In eerdere delen moest je gewoon eerder wisselen, maar was het mogelijk om van coast-to-coast te rennen en alsnog haarscherp te schieten. In NBA 2K22 komt daar verandering in. De shotmeter is namelijk flink onder handen genomen waardoor een lagere stamina nu resulteert in een kleiner window voor je schoten. Hierdoor is het foutmarge aanzienlijk hoger en dien je tactisch te werk te gaan. Het tempo ligt dan ook wat lager en je dient meer als een team te functioneren. Daarnaast is ook de verdediging sterk aangepast. Bumpstealen (waarbij je tegen de tegenstander aan schuurt/ stoot zodat de bal uit de handen glipt) is helaas nog steeds mogelijk, maar is wel aanzienlijk verminderd. Verdedigende spelers reageren echter veel adequater en er zijn flink wat animaties bijgekomen wanneer het aankomt op het blokken van een schot. Hierdoor is “the paint” niet langer veilig voor spelers die er als een idioot op de basket afrennen. Ook de AI kent wat verbeteringen op het gebied van verdedigen. Een pick and roll is lang niet zo eenvoudig meer vanwege een nieuw rotatiesysteem waarbij tegenstanders aanzienlijk sneller worden opgepikt door een AI-medespeler. Ook dit draagt bij aan de fundamentals die we van het echte spel kennen.

City of broken dreams

Het moge duidelijk zijn, het basketspel weet mij in NBA 2K22 absoluut te bekoren. Naast verbeteringen in de gameplay, zijn er ook verbeteringen in de diverse modi zichtbaar. Zo is MyTeam (hoewel nog redelijk hetzelfde) voorzien van een draft modus, is the W (WNBA) wat uitgebreider – doch nog altijd een uitgeklede versie van MyCareer - en moet MyCareer je een heel jaar bezig zien te houden met “The City” (enkel beschikbaar op next-gen devices). NBA 2K heeft altijd een carrière modus bevat waarin je een speler dient op te bouwen. Dit doe je veelal in “The Neighbourhood en natuurlijk op het veld, maar dit keer doen we dat ook veel meer buiten het basketballen om. The City biedt namelijk een grote stad waarin de speler vrij is om te doen en laten wat hij of zij wil. De game kent nu missies, zijmissies, races en manieren om je eigen merk op te bouwen. Dat doe je met internetsensatie “MP”, die leuke filmpjes op zijn socials post, maar nu ook in de NBA wil doorbreken. Het verhaal is logischerwijs flinterdun, maar biedt genoeg houvast om te blijven spelen. Zo start je bijvoorbeeld op de universiteit of in de G-league (aan jou de keuze) en stroom je door naar de NBA wanneer jij de tijd rijp acht. Ook de activiteiten in The City zijn vermakelijk, maar wel moet ik zeggen dat de gesponsorde content wel erg ver gaat.

Dat gezegd hebbende, ik speel NBA 2K niet voor een open wereld. Ik wil basketballen en hoewel The City een leuke afleiding is, is het tegelijkertijd ook niet meer dan dat. De wereld oogt niet bijzonder mooi, de besturing is choppy en het inladen van de wereld is een gruwel. Daarnaast is ook NBA 2K22 slachtoffer van de ziekte die microtransacties heet. MyNBA en MyTeam zijn op zich prima te doen, hoewel drafting ook al snel overgaat op een microtransactiesysteem. Online gaan zonder de knip te trekken in MyCareer is echter een absolute afrader. Het matchingsysteem houdt namelijk weinig rekening met playerscore. Al die tof ontworpen basketbalvelden in The City zijn dan ook vrijwel nutteloos wanneer je Free-2-play (bij gebrek aan een beter woord) wil blijven. Dit omdat je er vrijwel zeker van kunt zijn dat je tegenover een hoger level en dus daarmee een beter personage staat. Erg jammer, want het probleem is al jaren een ziekte binnen de franchise.

NBA 2K22 is wederom een stap in de goede richting voor de 2K-franchise. Het basketballen is sterk verbeterd en de game ziet er qua presentatie tijdens de wedstrijden echt fantastisch uit. Dat je conditie nu impact heeft op de shotmeter is erg fijn en de wijzigingen op het gebied van verdediging en AI zijn ook absoluut welkom. Het is echter niet allemaal koek en ei in NBA 2K22. De introductie van de draft in MyTeam kan ik waarderen, maar deze is nog lang niet waar het moet zijn. De grote eyecatcher is echter The City en hoewel ik het concept kan waarderen, is dit gewoon nog een halfbakken product. Het is fijn dat er meer aandacht naar de onderdelen buiten het veld gaan, maar de branded content slaat de pan uit en de vormgeving van The City zelf is oké (op z’n best). Daarnaast zijn zowel de grafische- als de technische prestaties in The City niet bijzonder denderend. Als klapper op de vuurpijl is het gewoon oersaai om van punt A naar punt B te navigeren (zeker wanneer je een kilometer dient af te leggen). Bigger is dan ook lang niet altijd better, maar dat is wellicht een mening die anderen niet met mij delen. Dat de game bezaaid is met microtransacties is ook nog altijd een minpunt, maar dat is het al jaren. Het fundament van NBA 2K22 streeft perfectie na, het is echter jammer dat microtransacties en de drang naar een open wereld concept dat fundament ondermijnen.

• Verdediging steekt beter in elkaar
  • Uitputting heeft impact
  • AI doet z'n ding