Review: NBA 2K21 Next Generation - Een andere game PlayStation 5

Geplaatst: 3 december 2020 11:30

2K wat doen jullie mij aan?! Eerder dit jaar mocht ik aan de haal met NBA 2K21 voor de PlayStation 4. Een leuke game, maar wel één met flink wat haken en ogen. Net nu mijn basketbal-periode weer een beetje afgesloten was, deponeert 2K de recensiecode voor NBA 2K21 Next Generation in mijn inbox. Een game waarvan ik eigenlijk verwachtte dat het exact dezelfde game zou zijn. Het tegendeel is echter waar, NBA 2K21 Next Generation is namelijk vrijwel een compleet andere game. Of dat iets goeds is, lees je in deze review van NBA 2K21 Next Generation.

Compleet anders

In mijn review van NBA 2K21 voor de PlayStation 4 bekritiseerde ik de game op het feit dat het eerder een upgrade van NBA 2K20 was dan een daadwerkelijk nieuwe game. Een mening waar ik nog altijd achter sta. Bij aanvang van deze review waren mijn verwachtingen dan ook niet bijzonder hoog. Nu blijkt echter dat NBA 2K21 Next Generation voor de PlayStation 5 daadwerkelijk wat nieuwe dingen introduceert. Dankzij al deze nieuwe toevoegingen is het juist de next gen-versie die echt als nieuwe game aanvoelt, ook al draagt deze dezelfde titel als zijn current gen tegenhanger. Al deze toevoegingen komen echter niet zonder negatieve gevolgen.

De meest opvallende verbeteringen zijn natuurlijk de visuals en algemene presentatie van de game. De game loopt veel strakker en ziet er ook een stuk beter uit. De additionele rekenkracht is voornamelijk zichtbaar in de positionering van de spelers en de gebeurtenissen buiten het basketbalveld. Het publiek oogt wat beter, reageert slimmer op bepaalde situaties en de lichteffecten spatten van het scherm bij vrije worpen en time outs. Daarbij is ook het commentaar flink op de schop genomen. Deze versie kent namelijk drie nieuwe presentatoren die Kevin Harlan, Greg Anthony en David Aldrige een welverdiende pauze geven. Het voice-overwerk van Brian Anderson, Grant Hill en Allie LaForce is van hoog niveau en weet eigenlijk dat van het vorige dynamische trio te overstijgen. Nu moeten we natuurlijk nog zien of dat de komende jaren stand weet te houden, maar de eerste stappen zijn gezet. Zeker wanneer je beseft dat er ook meer dan genoeg gast commentatoren zijn om wat extra kracht aan het commentaar te geven.

Bigger is better

Meer power betekent meer mogelijkheden. Iets dat overduidelijk zichtbaar is in NBA 2K21 Next Generation. Mijn favoriete modus is natuurlijk de MyPlayer-modus. Ook dit keer speel je weer als tiener Junior, die dankzij zijn god gegeven talent tegen zijn zin in in de basketbalscene terechtkomt. Het verhaal is aangevuld met een optie om tien wedstrijden in de G-League te spelen. Hierin kom je meerdere bekende spelers uit het verleden tegen. Daarbij is er een vernieuwd badge systeem en is de opbouw van jouw speler gewijzigd. Dit heeft echter als gevolg dat data uit de current gen versies niet geïmporteerd kan worden. Een flinke domper, want al het werk dat ik op de PlayStation 4 heb gedaan, is in één klap tenietgedaan. De grind begint dus weer opnieuw. Wel veel sneller dankzij de aanzienlijk kortere laadtijden, maar een flinke tegenvaller desalniettemin. Daarbij is de game nog altijd sterk afhankelijk van microtransacties, hierdoor start je als een low rank level zestig speler, of dien je er wat knaken tegenaan te gooien voor een snelle boost.

Daar houdt het echter niet op voor de MyPlayer-modus. Dit keer keren we namelijk niet terug naar The Neighborhood. Deze overzichtelijke HUB is namelijk vervangen door The City. Alvorens je de stad in mag, dien je echter een flink aantal online wedstrijden te spelen in Rookie Ville. Wanneer je niveau Pro 1 weet te bereiken, ontgrendeld de stad zich en kan je los in een gigantisch gebied. The City is een tof gebied waar altijd wel iets te doen is. Daar staat echter tegenover dat de stad behoorlijk leeg kan aanvoelen. De playercap staat namelijk op honderd spelers in één sessie. Er zijn vier affiliaties waarbij je in gedeeld kunt worden. Iedere affiliatie heeft een eigen speelveld waardoor een vol veld vinden behoorlijk lang kan duren door het beperkte aantal spelers. Daarbij is The City simpelweg veel te groot. Wanneer je niet beschikt over een skateboard – die je aan dient te schaffen met de schaarse virtual currency – ben je minutenlang onderweg naar je locatie. Een echte rompslomp, zeker wanneer je vrijwel niemand tegenkomt.

Meer aandacht

Hoewel het op de PlayStation 4 en Xbox One-versies mogelijk was om in de WNBA mee te doen, was de modus behoorlijk karig te noemen. 2K corrigeert dit door een nieuwe modus “The W” te introduceren. Hierin is het mogelijk om een eigen vrouwelijke basketbalster aan te maken en daarmee te spelen. Het is echter nog altijd geen MyPlayer, zo bevat deze modus geen verhaallijn en is er ook geen HUB waar je interactie met anderen hebt (afgezien van een 3v3 indoor court). De rest van de modi zijn ook aangepast. Zo zijn MyLeague en MyGM gefuseerd in MyNBA voor een meer gestroomlijnde ervaring. MyTeam, waarin je virtuele kaarten verzameld van bestaande spelers, is nog altijd hetzelfde. Hierin dien je dus nog steeds zakjes met kaarten te openen om je team aan te vullen met de beste NBA-spelers. Deze modus is zeer populair, maar wordt ook nog altijd geplaagd door microtransacties.

Een nieuwe generatie moet natuurlijk ook gebruikmaken van de nieuwe features. De snellere laadtijden en verbeterde visuals zijn al benoemd, maar NBA 2K21 Next Generation maakt ook gebruik van de DualSense-controller. Zo voel je Haptic Feedback aanslaan wanneer je tight defence speelt en wordt er vernuftig gebruik gemaakt van de Adative Triggers. Zo wordt het steeds zwaarder om de rechter trigger – die je gebruikt om te sprinten – in te drukken wanneer je vermoeid raakt. Het is een kleine aanpassing, maar wel één die een bijdrage levert aan de immersie van een spannende wedstrijd.

In mijn review van de current gen-versie van NBA 2K21 sprak ik de verwachting uit dat Next Generation waarschijnlijk een directe port zou worden. Het tegendeel is bewezen, want NBA 2K21 Next Generation is overduidelijk een compleet andere game geworden. Het is nog altijd een microtransactie hel, maar er zijn wel significante stappen gemaakt. Deze pakken lang niet allemaal even goed uit, maar de verbeterde visuals, snellere laadtijden en het nieuwe commentaar zijn meer dan welkom. Het is jammer dat The City iets te ambitieus is en dat de microtransacties niet tot een minimum gereduceerd zijn. Basketbal-fans kunnen echter wel aan de slag met een bijzonder lekkere basketbalgame waar je weer een heel jaar zoet mee bent.

• Ziet er beter uit