Review: Immortals Fenyx Rising: A New God - Blijft toch een halfgod PlayStation 4

Geplaatst: 3 februari 2021 10:00

Als je mijn review van Immortals Fenyx Rising hebt gelezen, dan weet je dat ik behoorlijk enthousiast was over deze Ubisoft titel. Dat is nog steeds zo. Urenlang heb ik mij weten te vermaken met deze goddelijke game en de koek is nog niet op, want de uitbreiding A New God heeft zich alweer aangediend. De eerste uit drie dlc-pakketten die onderdeel zijn van de season pass. Ik vind het natuurlijk heel tof dat je mijn review leest, maar ik adviseer je hier te stoppen met lezen als je de game nog niet hebt uitgespeeld. Iets met spoilers enzo. Zo, nu de echte goden over zijn gebleven is het tijd om te kijken of de uitbreiding ook letterlijk van toegevoegde waarde is.

De goden verzoeken

Enfin, ik ga er nu dus vanuit dat je al bekend bent met het verloop van de main story. Zoals je weet is onze dappere Fenyx er achter gekomen dat zij best een bekende vader heeft. Ondanks haar heroïsche daden in het verhaal van Immortals Fenyx Rising is zij nog niet onsterfelijk. Om zich bij de bekende goden te kunnen voegen moet zij zich eerst nog eens bewijzen aan al deze bekende figuren door beproevingen te doen. Zolang zij niet de opdrachten van Hephaistos, Athena, Aphrodite, Ares, Hermes en oppergod Zeus weet te voltooien, verkrijgt zij ook niet de status van god. Opnieuw rust er dus een belangrijke taak op haar schouders en is het aan jou de taak om het allemaal tot een goed einde te brengen.

De Golden Isle wordt verruild voor Olympus, waar je zoals gezegd een plek moet zien te bemachtigen in het Pantheon door indruk te maken op de goden. Vrijwel direct in het begin van de dlc valt op dat bepaalde delen van het level dat je moet doorkruizen één op één gekopieerd zijn uit de main game. Niet echt een hoopvolle start van een veelbelovend dlc-avontuur, maar gelukkig bleef het vooral bij een aantal gedeeltes in het begin en zijn de latere levels en gebieden wel nieuw. Waar je het op de Golden Isle nog regelmatig aan de stok kreeg met demonen en andere rondwarende creaturen biedt Olympus grotendeels een vredig podium. De focus wordt in deze uitbreiding dus meer gelegd op de puzzels.

Big Brain Academy

Immortals Fenyx Rising bood wat mij betreft een mooie balans tussen het oplossen van puzzels en het hersenloos vechten tegen vijanden. Aan deze combinatie wordt in A New God dus behoorlijk getornd. Hoewel ik er best bang voor was heeft het mij eigenlijk niet tegen gestaan. Dit komt vooral omdat Ubisoft voor deze uitbreiding ook meer moeite in de puzzels heeft gestopt. Waar ze in de main game vaak nog een beetje te makkelijk waren, moet je nu meestal wat meer moeite doen om ze op de lossen. Dit maakt dat de puzzels wat vermakelijker zijn dan tijdens het reguliere verhaal, waardoor je de combat tussendoor niet echt heel erg mist. Bovendien moet je ook in A New God zo nu en dan een griffioen naar de poorten van de hel verwijzen of een Kerberos drie kopjes kleiner maken.

Al heel snel tijdens je speelsessie worden er nieuwe elementen geïntroduceerd die het puzzelen meer diepgang geven. Zo zijn er bijvoorbeeld magnetische velden en blokken toegevoegd. De magnetische velden kunnen positief of negatief ingesteld worden en daardoor een magnetisch blok naar zich toe trekken of juist van zich af duwen. Daarnaast voelen de puzzels in A New God een stuk doordachter aan en wordt er ook veel meer een beroep gedaan op de unieke skills die Fenyx bezit. Dit terwijl je het in de main game vooral af kon doen met wat slimmigheid. Het geeft de puzzels net even wat meer dynamiek en dat is precies waar het aan ontbrak.

God geklaag

Toch valt er best nog wel wat aan te merken op A New God. Immortals Fenyx Rising is een ontzettend leuke game en dat komt mede door de humor en de manier waarop de karakters van de verschillende personages zijn neergezet. Iedere god heeft zo zijn eigen manier van doen en je merkte in de main game ook bepaalde dynamieken tussen de goden. Doordat je bij iedere god afzonderlijk nu puzzels moet oplossen is deze hele dynamiek eigenlijk weggevallen en dat is een groot gemis. Interactie tussen de goden is er vrijwel niet meer en de uitbreiding staart zich blind als Tiresias - ja, zoek maar op - op de puzzelelementen.

De Griekse mythologie zit barstensvol interessante goden en Immortals Fenyx Rising zoomt op in op een aantal van deze onsterfelijken. Je zou verwachten dat een uitbreiding de uitgelezen kans biedt om daar een aantal goden aan toe te voegen die we in het verhaal in eerste instantie niet hebben gezien, maar afgezien van wat zwakke hints naar andere goden als Poseidon, Triton en Apollo komt het helaas niet. Echt enorm zonde, want ik wil juist meer zien van de Griekse mythologie. Dat is precies wat een game als dit zo interessant maakt.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Hoewel Immortals Fenyx Rising: A New God nog steeds een zeer vermakelijke uitbreiding is, kan ik niet anders dan concluderen dat Ubisoft toch een paar steekjes heeft laten vallen. De combat heeft wat plaats moeten maken voor puzzels die diepgaander en uitdagender zijn geworden. Toch is de balans hierin nog steeds aangenaam te noemen. De grote minpunten zitten hem vooral in de personages of juist het gebrek eraan en de interactie die zij in deze uitbreiding niet met elkaar hebben. Iets dat in Immortals Fenyx Rising juist zo goed voor elkaar was. Ondanks dat is A New God zeker aan te raden als je net als ik gek bent van puzzelen.

• Nieuwe omgeving
  • Meer diepgang in puzzels
  • Zeer vermakelijk
  • Humor nog aanwezig
  • Geen nieuwe goden
  • Dynamiek personages afwezig
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Immortals Fenyx Rising: A New God

-

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia, PlayStation 5, Xbox Series