Review: Immortals Fenyx Rising - Maakt zich onsterfelijk PlayStation 5

Geplaatst: 1 december 2020 10:00
Aangepast: 1 december 2020 10:07

De lijst met dertien in een dozijn open wereld games is alsmaar groeiende. Bij Ubisoft zijn ze ook niet vies van een open wereld game. Dat is helemaal niet erg en ze hebben er in de loop der jaren echt hun expertise van gemaakt, maar wel vaak volgens hetzelfde model. Toen Gods & Monsters vorig jaar werd aangekondigd was ik dan ook blij en tegelijkertijd benieuwd of het niet weer de zoveelste Ubisoft open wereld game zou worden. Inmiddels is de naam van de game aangepast naar Immortals Fenyx Rising. Een keuze die ik nooit heb begrepen, maar na het spelen van de game maakt het me bar weinig uit welke titel deze game draagt.

Wie ben ik?

De Breath of the Wild-kloon van 2020, dat is hoe de meeste mensen Immortals Fenyx Rising omschrijven en dat is helemaal niet gek gedacht. Alles wat er over uitgebracht en bekendgemaakt werd liet zien dat het inderdaad stevig geïnspireerd is op Links laatste game. Dat ademt misschien een gebrek aan creativiteit, maar dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. En dat is het ook niet kan ik je vast verklappen. Ubisoft heeft een goed voorbeeld genomen aan andere games, maar heeft daarmee toch een zeer verrassend leuke game weten uit te brengen. De Griekse mythologie leent zich blijkbaar uitstekend voor een toffe open wereld game.

Het begint allemaal met Fenyx. Voordat je avontuur begint moet je eerst nog even beslissen of Fenyx een man of een vrouw is en hoe hij of zij eruit ziet. Het customizen van je personage is niet heel erg uitgebreid, maar biedt genoeg opties om tot leuke resultaten te kunnen komen. Mocht je toch niet helemaal tevreden zijn of toe zijn aan een ander uiterlijk, dan kun je dit later in de game nog aanpassen. Hierbij kun je niet meer overstappen van geslacht, dus dat is wel even belangrijk om over na te denken. Enfin, als je eenmaal naar tevredenheid je personage hebt aangepast dan is het tijd om te beginnen aan je avontuur.

Van god los

Zoals gezegd is Fenyx dus de hoofdrolspeler in deze game, mocht je dat nog niet uit de titel hebben gehaald. Fenyx spoelt na een zeeslag aan op een strand waar ze (ja, ik spreek in deze review voor het gemak even over een vrouw) er al snel achter komt dat veel mensen versteend zijn. Tot haar schik is één van die mensen haar broer en direct is ze vastbesloten en zet ze alles op alles om hem weer terug te laten keren in zijn normale hoedanigheid. Een korte tutorial waarbij je een berg op moet klimmen, je eerste wapen bemachtigd en wat demonen een enkeltje onderwereld bezorgd is de basis voor je introductie tot de game. Het heeft niet veel om het lijf, maar is een mooie eerste kennismaking met de game.

In de proloog van de game ontvang je al heel veel van je uitrusting en wapens die je in het verdere verloop van de game goed kunt gebruiken. In een bijna moordend tempo heb je het ene na het andere handige voorwerp te pakken. Tegen het einde van de proloog heb je er zelfs een vriend bij in de vorm van Hermes, god van de handel en beschermer van de dieven. Zonder al te veel weg te geven worden die eigenschappen ook benut in het verhaal. Daarmee komen we op een ander sterk punt van de game, namelijk de manier waarop de Griekse goden zijn gebruikt en verwerkt in deze game. Dit is op een leuke manier gedaan en met een aardige dosis humor, waarbij er geregeld een opmerking met een knipoog voorbij komt.

Zwaar beslagen ten ijs

De gameplay van Immortals Fenyx Rising is in grote lijnen dus gelijk aan die van Breath of the Wild. Je kunt rotswanden beklimmen waarbij je rekening moet houden met je stamina, je kunt elixers brouwen en natuurlijk dungeons verkennen. Die laatste doen sterk denken aan de shrines waarin je allerlei puzzels moet zien te volbrengen zodat je aan het eind verzamelobjecten of uitrusting kunt vinden. Voor sommige vijanden heb je dat ook goed nodig. Het is dus aan te raden om af en toe ook even van de verhaallijn af te stappen en de omgeving te verkennen zodat je allerlei upgrades voor je wapens en outfit kunt kopen. Bepaalde vijanden zijn namelijk best pittig, dus dan kan het geen kwaad om bepakt met elixers en ervaring je route te vervolgen.

Immortals Fenyx Rising heeft een open wereld. Deze is niet te groot, maar ook zeker niet te klein. Het is lastig een goede balans hierin te vinden. Ik heb legio games gespeeld waarbij de wereld waarin je je begeeft te klein aanvoelt of juist alleen maar groot is gemaakt om te kunnen pochen met het feit dat het een grote wereld is. In deze wereld vertoeven ook allerlei vijanden. Helaas mist er wat diversiteit in de vijanden waardoor de combat af en toe een beetje eentonig kan worden. Je moet het hierin dus vooral hebben van de boss fights. Gelukkig zijn er genoeg wapens te vinden waarmee je uit de voeten kunt, al zijn niet al die wapens van evenveel waarde. Als je weer eens een middelmatige bijl uit een dungeon vist, dan kun je daar verder niets mee en omdat je al betere wapens hebt is de kans klein dat je die gaat gebruiken.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Ubisoft heeft echt een leuke verfrissende verrassing voor het einde van dit jaar bewaard met Immortals Fenyx Rising. De Griekse mythologie komt goed tot zijn recht in deze kleurrijke, ietwat cartooneske game. Zowel op grafisch als op het gebied van audio weet Ubisoft puik werk neer te zetten. Op enkele minpunten na heb ik mij enorm vermaakt met de game. Telkens nam ik mijzelf voor nog even snel één ding te halen en dan te stoppen, maar je raadt het al: dat lukte niet. De game slokt je op en verleidt je om iedere keer weer net even die ene dungeon te halen of gebied te verkennen. Zet Immortals Fenyx Rising dus nog maar snel op je verlanglijstje.

• Veelzijdige wereld
  • Genoeg te doen
  • Speelt lekker weg
  • Goede voice overs
  • Prachtige omgevingen
  • Combat iets repetitief
  • Mist soms wat diepte
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Immortals Fenyx Rising

-

Ubisoft