Review: Halo Infinite - Multiplayer staat sterk maar heeft demonen Xbox One

Geplaatst: 10 december 2021 10:00

Ik heb onlangs de Halo Infinite campaign mogen reviewen. Een masterclass kan je het wel noemen. Het beste wat het first-person shooter genre te bieden heeft. Nu werd ik meteen gelabeld als "Halo-fanboy" en top op zekere hoogte is dit ook wel accuraat. Er was echter in de campaign niks baanbrekends wat mijn ervaring naar beneden bracht en ik kon met gemak verwoorden waarom ik dacht dat de kern van de gameplay gewoon zo goed in elkaar steekt. Halo Infinite's multiplayer heeft dezelfde geweldige gameplay als de campaign, maar is echter niet zo foutloos.

Sir, finishing this match

Je hoeft je geen zorgen te maken over de gameplay zelf, kan ik je verklappen. Halo Infinite speelt heerlijk weg. Voor een diepgaandere blik over de gameplay, verwijs ik je graag naar mijn Halo Infinite campaign review. Multiplayer staat op dezelfde fundamenten. Als een echte arena-shooter start je gelijk en moet je vechten om de beste wapens en gadgets te verkrijgen. De synergie is geweldig. Met de Repulsor een raket terugvuren naar de vijanden, om vervolgens hun Ghost te jatten? Betere momenten in multiplayer vind je niet. De wapens voelen in balans en vullen elkaar goed aan. Het enige wat ik zou veranderen is de Assault Rifle iets minder effectief maken op de lange afstanden. Voor de rest kan ik wel gaan muggenziften, maar over het algemeen is de sandbox uitstekend op elkaar afgestemd.

Halo Infinite heeft op het moment een Arena-playlist en Big Team Battle. Ondanks dat ik graag nog wat meer diversiteit zie in de opties voor het selecteren welke game modi je wilt spelen, is er geen enkele playlist die ik vervelend vind. Sterker nog, ik speel alles met veel plezier. Big Team Battle is waar Halo's chaotische actie het beste tot zijn recht komt. Dit komt mede door de geweldige voertuigen in Halo's sandbox. De Warthog, de Wasp, de Ghost, enzovoorts. Net zoals elk wapen en elke gadget, is ook elk voertuig afgestemd om een speciale rol te vervullen. Zo kun je met de Mongoose over het slachtveld racen, terwijl de Scorpion Tank langzaam, maar ontzettend krachtig is.

De maps zijn erg goed in Halo Infinite. Tien maps zijn beschikbaar en geen enkele map ziet er saai uit. De productiewaarde is torenhoog. Dit zie je vooral terug in de Big Team Battle-maps, waarbij er bij elk groot moment in de match iets gebeurt, zoals de gigantische Anti-Air gun die afgaat. De maps zijn gelukkig ook niet saai en spelen lekker. Er zit ontzettend veel variatie in het soort map, waardoor elk potje op een andere map ook echt als een andere wedstrijd voelt. De flow is goed en dit zorgt voor veel gameplezier.

About being a machine

De artstijl in Halo Infinite is misschien wel het beste wat het ooit geweest is. Je eigen Spartan in elkaar knutselen is daarom ook genieten geblazen. De Spartans hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Het zit echter wel een prijskaartje aan, maar daar praten we zo over verder. Je kunt net zoals in Halo: Reach weer elk aspect van je Spartan aanpassen. Hierdoor kun je, mits je wel wat pantser ontgrendeld hebt, je Spartan echt eigen maken.

Halo Infinite gebruikt voor het eerst een heuse trainingsmode. Dit wordt de Academy genoemd. Het is best wel tof dat jouw eigen Spartan nu ook onderdeel is van de canon. Ik hoop wel dat dit zich verder uitbreidt dan alleen de PvP-multiplayer. Ik zou heel graag met mijn Spartan het tegen de Banished opnemen. Maar campaign co-op is nog niet onder ons en andere PvE content (zoals Firefight) is ook nog nergens te bekennen. Ik hoop dat dit spoedig wordt toegevoegd. Als je het echt niet ziet zitten om het tegen andere spelers op te nemen, kun je wel oefenen tegen bots. Deze bots hebben een erg sterke AI en je kunt de moeilijkheid van die AI tweaken naar je eigen wensen. Het is heel fijn om een map in te laden, je eigen wapens te selecteren en gewoon eventjes tegen de bots te oefenen.

They'll regret that too

Je hebt geen idee hoe geweldig het voelt om een nieuwe Halo-game te spelen en dat het qua gameplay precies is hoe ik het wil hebben. Maar Halo Infinite is geen perfecte game. Wat voornamelijk storend is, is de progressie op het moment. Je kunt alleen maar de Battle Pass omhoog levelen en dit doe je via challenges. Deze uitdagingen zijn ontzettend willekeurig en forceren spelers in een playlist waar ze eigenlijk liever niet in zitten. Ik heb helemaal geen zin om per se dat specifieke wapen te gebruiken. Graag zie ik in de toekomst een systeem dat je eigen scores van je gespeelde potjes reflecteert. Waarom je geen XP krijgt op basis van je prestaties is frappant. Maar niet de grootste boosdoener.

Halo Infinite's multiplayer is free-to-play. Ik snap dat er geld in het laatje moet komen, dat begrijp ik oprecht. Maar op dit moment is de in-game webwinkel veel te agressief. Door de armor cores kun je pantser niet mixen en matchen, zodat je sommige items dubbel moet aanschaffen. Ik hoef je niet te vertellen dat dat niet klantvriendelijk is. De prijzen in de store gaan vaak nergens over. Twintig euro voor een pantserset, skin en nog wat troep? Dat is 1/3 van de prijs van de hele game. 343 Industries en Microsoft, doe alsjeblieft even normaal. Ik support de multiplayer door de Battle Pass aan te schaffen. Het is niet erg chill om dan te zien dat ik nog best veel content misloop. Maar ik ga absoluut niet nog meer geld neerleggen voor cosmetische troep, zeker niet wanneer ik zestig euro voor de campaign heb neergelegd en een extra tientje voor de Battle Pass.

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Halo Infinite's multiplayer is plezier voor tien. De gameplay zit net zo strak in elkaar als bij de campaign en de focus op de sandbox zorgt ervoor dat het een authentieke Halo-ervaring is. Eentje die echter geëvolueerd is en verder gebouwd heeft aan de principes die Halo haar welbekende identiteit geven. Vrijwel elk wapen vervult een unieke rol en dit zorgt voor geweldige synergie met de gadgets en omgeving. Halo Infinite heeft echter demonen op het moment. Het progressiesysteem is op dit moment nog niet ideaal en de ingame webwinkel probeert prijzen te ver te pushen. Daarnaast zijn we ook helaas gelanceerd zonder multiplayer PvE-content, bijvoorbeeld in de vorm van campaign co-op. Dit zijn fundamentele onderdelen van Halo's ervaring en hoewel het goed is om te weten dat deze update eraan komt, is het toch teleurstellend om te zien dat het de lancering niet gehaald heeft. Het kan echter de pret niet drukken, want Halo speelt verder als een droom en de issues die ik beleef zijn niet gebonden aan de kern van de ervaring. Het voelt goed om met zekerheid te zeggen dat Halo terug is. Ik kan niet wachten wat de toekomst in petto heeft. Want zodra 343 Industries deze demonen weet te verslaan, dan zijn de mogelijkheden Infinite.

    Uitmuntend
  • Speelt geweldig weg
  • Focus op sandbox
  • Sterke selectie aan maps
  • Gebalanceerd en nuttig arsenaal
  • Heerlijke mix van voertuigen
  • Spartans zien er geweldig uit
  • Academy
  • Training mode en bots zijn innovatief
  • Progressie
  • Te agressieve microtransacties
  • Gebrek aan PvE content
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Halo Infinite

Series

Halo

Uitgever

Microsoft Game Studios

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox One, Xbox Series

Releasewindow

8 december 2021

Ontwikkelaar

343 Industries

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord