Review: Dragon Quest Builders 2 - De uitbreidingen Nintendo Switch

Ruim een maand geleden deelde onze eigen Philip zijn ervaring met Dragon Quest Builders 2. Beter bekend als de Minecraft-killer! En kort daarna had ikzelf nog de eer om jou te vervelen met mijn drie gedachten over deze game. Als je dat laatst genoemde artikel hebt gelezen, dan weet je dat ik inmiddels fan ben van deze franchise. Dragon Quest Builders 2 was voor mij een totaal nieuwe ervaring, met overweldigende mogelijkheden. Ik vertelde je het toen al: jezelf vervelen in Dragon Quest Builders 2 is niet aan de orde. Want heb je even geen zin in het voltooien van opdrachten om het verhaal voort te zetten, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om lekker los te gaan in het bouwen. Ook de ontwikkelaars achter deze game zijn niet gek. Zij snappen dondersgoed dat er veel spelers zijn die om deze specifieke reden de game aanschaffen. En speciaal voor die groep spelers zijn er inmiddels drie uitbreidingspakketten beschikbaar gesteld, die nog meer recepten en bouwmogelijkheden aan de game toevoegen. Want die waren er nog niet genoeg, toch? Nu ze ook allemaal beschikbaar zijn is het hoog tijd om Fire Emblem: Three Houses aan de kant te leggen en terug te keren naar het Dragon Quest-universum. Leuk en aardig allemaal, maar zijn deze uitbreidingen jouw zuurverdiende knaken wel waard? Laten we er samen even doorheen racen.

Rust met Hotto

De naam zegt het al. Tenminste, als je Japans spreekt. 'Jezelf opluchten' betekent het woord 'Hotto' letterlijk in het Nederlands. Oftewel, een plek waar je de mogelijkheid hebt om te ontspannen. Dat is precies waar het in deze uitbreiding om draait. Deze uitbreiding, van ongeveer zes euro, richt zich dan ook volledig op het bouwaspect en niet op het toevoegen van een extra verhaallijn. De bouwmaterialen die je in deze uitbreiding toegereikt krijgt, bieden jou de mogelijkheid om een plek te bouwen waar je kunt ontspannen. En daar heb je wellicht wel behoefte aan als je terugkomt van je gevaarlijke avontuur.

Meer dan veertig nieuwe bouwrecepten, allemaal in een Oosters thema, krijg je aangereikt om van jouw eiland een paradijs te maken. Van stoelen tot banken. Van parasols tot standbeelden en decoraties. De uitbreiding brengt niet alleen bouwmaterialen en inboedel met zich mee, maar ook een nieuw eiland om te ontdekken. Op dit eiland zijn de materialen aanwezig, klaar om verzameld te worden. En hierdoor ben jij in staat om aan je tekentafel de nieuwe inboedel te bouwen. Naast de bouwmaterialen, tref je op het eiland ook veel Oosterse planten en bomen. Zo is er bijvoorbeeld een gigantisch bos op het eiland aanwezig, vol met bamboeplanten. Handig, want hiermee ben jij in staat om je nieuwe kunstwerk in ieder geval te voorzien van een bamboefundering. Interessant!

Lekker vissen

Waar de Hotto-uitbreiding vooral een cosmetische toevoeging is op de game, voegt het Aquarium-pack daadwerkelijk nieuwe gameplay toe aan Dragon Quest Builders 2. Zo kun je naast het bouwen van kunstwerken nu ook aan de slag met vissen. Die nieuwe vaardigheid komt uitstekend van pas op het nieuw toevoegde eiland. Nadat je op het nieuwe grondgebied bent aangekomen, word je gelijk aan het werk gezet door een eilandbewoonster. Na het voltooien van een reeks opdrachten, word je in natura beloond met een vishengel. Die vishengel maakt jouw leven op dit eiland een stuk dragelijker. Niet alleen brengt het Aquarium-pack een nieuw eiland naar de game. Er worden ook nieuwe personages geïntroduceerd, die jouw hulp goed kunnen gebruiken.

Je voelt 'm al aankomen: er zijn weer genoeg nieuwe uitdagingen, waar jij je over mag ontfermen. Daar komt die nieuwe vishengel uitstekend bij van pas. Zo word je regelmatig op pad gestuurd om een visje te vangen. Daarnaast mag je aquariums bouwen en vervolgens vullen met jouw vangst! Dat is natuurlijk precies waar de naam van deze waterige uitbreiding op slaat. Er zijn maar liefst veertig verschillende vissoorten te ontdekken, verspreid over de verschillende wateren in de game. Vergis je niet: dat ene visje vinden kan dus wel even duren! Het toffe is dat deze uitbreiding naast nieuwe interessante gameplay ook nieuwe kleding voor je personage toevoegt. Je bent zelfs in staat om deze te maken op je werktafel! In je zwembroek door het spel heen banjeren behoort nu tot de realiteit. En dat allemaal voor een tientje als je de uitbreiding los aanschaft.

Modern sausje

Hoewel Dragon Quest Builders 2 zich in een middeleeuws tijdperk lijkt af te spelen, zijn de ontwikkelaars niet bang om er wat moderns aan toe te voegen. Met het Modernist-pack, of zoals ik het noem: de Moderne-uitbreiding, ben je in staat om je inboedel weer flink op de schop te nemen. Ja, het betreft opnieuw een cosmetische uitbreiding op het bouwen, met zeventig nieuwe bouwrecepten. En ten opzichte van de Hotto-uitbreiding, zitten daar flink meer opties tussen om je personage te voorzien van nieuwe kleding. Als je een mannelijk personage hebt, dan trekken de nieuwe zakelijke jasjes wellicht je interesse. Voor de vrouwen onder ons zijn er nieuwe jurken toegevoegd. Lijkt me niet praktisch om mee te vechten tegen monsters, maar ach..

Daarnaast zijn er tientallen materialen bijgekomen, waar jij je nieuwe inboedel mee in elkaar kunt zetten. Zo zijn er meerdere loungebanken, bedden, tafels, keukenblokken, aanrechten, lampen en kasten toegevoegd aan de catalogus. Een gat graven en deze vullen met water voor een zwembadeffect behoort nu tot het verleden. De Moderne-uitbreiding neemt namelijk een jacuzzi met zich mee! Hé, dat scheelt weer. Daarnaast doen diverse nieuwe building blocks hun intrede, met opvallende en vrolijke textures. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik mezelf bij sommige blocks wel heb afgevraagd wat er nou precies modern aan was. Een blauw blokje, met daarop de texture van de iconische slime, associeer ik nou niet per se met 'modern'. Afijn! Ook voor deze uitbreiding betaal je een tientje, indien je het los aanschaft.

Het eindoordeel van Delano Seliman

Dragon Quest Builders 2 is van zichzelf al een enorme game, met talloze mogelijkheden om jezelf te vermaken. Om deze reden had ik opnieuw hoge verwachtingen van de uitbreidingen. Tijdens het ontdekken van de nieuwe content, kwam ik erachter dat de ontwikkelaar zich heeft ingehouden. Zo is er weinig nieuwe gameplay toegevoegd en daar houd ik een dubbel gevoel aan over. De ontwikkelaar van Dragon Quest Builders 2 moet gedacht hebben: 'Er zijn al zoveel verhaallijnen aanwezig. Laten we ons vooral richten op het bouwen'. Die gedachtegang snap ik. Met de Hotto- en Moderne-uitbreiding zit je gebakken als bouwfanaat. Maar toch voel ik ook een klein beetje teleurstelling. Alleen de Aquarium-uitbreiding voegt nieuwe gameplay toe. Daar heb ik persoonlijk ook het meest van genoten, omdat ik niet zo'n bouwer ben. Dan nu door naar de brandende vraag: zijn de uitbreidingen je geld waard? Nou, dat hangt er dus van af of je van bouwen houdt. In dat geval: ja! Ga dan voor de season-pass. Die kost je eenentwintig euro. Als je geen fan bent van bouwen, dan raad ik je aan om de Aquarium-uitbreiding op te pikken voor een tientje.

• Nieuwe opdrachten
  • Toffe nieuwe inboedel
  • Nieuwe materialen
  • Nieuwe eilanden
  • Betalen voor bouwen
  • Weinig nieuwe gameplay

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest

Square Enix