Review: Dragon Quest Builders 2 PlayStation 4

Geplaatst: 15 juli 2019 15:00
Aangepast: 15 juli 2019 23:04

Drie jaar geleden is Dragon Quest Builders uitgekomen. De game combineerde het verzamelen en bouwen uit de Minecraft-serie met een verhaal en game-elementen in een JRPG-stijl. Dit was een aanlokkelijke combinatie en ik heb de game met veel plezier gespeeld. Al waren er wel een paar dingen die ik miste zoals een lange story modus, meer content, een coöpmodus en de mogelijkheid om je creaties online samen met vrienden te bouwen. Vorige week is eindelijk Dragon Quest Builders 2 uitgekomen. Is de game meer van hetzelfde en zijn de gemiste elementen uit het eerste deel nu wel toegevoegd? De vraag is of het tweede deel de kwaliteit van het eerste deel kan evenaren of zelfs voorbij kan streven.

In een wereld waar het kwaad…..

De wereld is wederom in de problemen en ligt aardig in puin. De kinderen van Hargon hebben de mensheid verboden om dingen te bouwen, koken of creëren. Ze hebben de mensen zelfs wijsgemaakt dat de huidige staat van de wereld de schuld is van de legendarische bouwer. Hij is volgens hen de oorzaak van alle problemen en iedereen die iets probeert te bouwen wordt door de kinderen van Hargon tegengehouden. Hierdoor zijn de mensen hun wil om te creëren kwijt en proberen ze te overleven met het minimale dat ze hebben. Er wordt door sommige mensen nog wel gesproken over de legendarische bouwer die ooit voor vrede heeft gezorgd, maar ze zijn nu overtuigd van het tegenovergestelde.

Als aankomende bouwer begin je je avontuur als gevangene van de kinderen van Hargon. Zij zien iedere potentiele bouwer als een bedreiging tegen hun heerschappij. Je kunt ontsnappen, doordat het schip wordt overvallen door een storm. Op het Isle of Awakening wordt je (toepasselijk) wakker waar je andere schipbreukelingen probeert te vinden. Daar ontmoet je Lulu en Malroth, een mysterieuze krijger met geheugenverlies. Samen ga je proberen om te overleven en als leerling bouwer de wereld weer opnieuw op te bouwen ondanks de potentiële dreiging van de kinderen van Hargon.

Meer van hetzelfde maar zeer uitgebreid

De gameplay is niet anders dan in het eerste deel, maar veel uitgebreider. Je moet zoals in alle Minecraftachtige-games materialen verzamelen met je wapens en in dit geval een hamer en zwaard. De materialen die je hierdoor verzamelt, kun je op je werkbank, aambeeld of smederij combineren om nieuwe items te maken. Je begint het verhaal op het Isle of Awakening, maar er zijn meerdere thema-eilanden waar misschien andere mensen zijn die je kunnen helpen met het herbouwen van je nieuwe woonplaats. Elk thema-eiland heeft zijn eigen leefomgeving en materialen die je kunt inzetten bij het creëren van je eigen eiland. Door het bouwen en het oplossen van problemen van de bewoners krijgen ze vertrouwen in jou en je capaciteiten. Hierdoor komen er meer personen op je nieuwe woonplaats af met hun eigen verzoeken. Het voordeel is dat zij dan klusjes kunnen doen zoals het oogsten of koken van verschillende materialen waardoor jij meer tijd kunt besteden aan het verkennen van de wereld.

Om het Isle of Awakening opnieuw op te bouwen heb je niet alleen genoeg materialen nodig, maar ook mensen die willen helpen om je eigen paradijs te bouwen. Na het voltooien van de thema-eilanden ga je terug met nieuwe enthousiastelingen om de geleerde vaardigheden te gebruiken om je eigen eiland te herstellen. Natuurlijk heeft elk eiland zijn geheimen en dit geldt natuurlijk ook voor je thuisbasis, het Isle of Awakening. Je bent dus niet alleen je nieuwe thuis aan het bouwen of aan het strijden tegen de kinderen van Hargon, maar er is veel meer te ontdekken in deze magische wereld. Zo heeft elk eiland verschillende puzzeltempels en als je deze oplost, verdien je een medal die je vervolgens weer kunt inleveren voor extra beloningen. Sommige zijn zo op te lossen, maar er zitten een paar zeer uitdagende bij. Als het niet lukt, blijven ze aangegeven op de map dus hoef je hier niet opnieuw naar te zoeken. Ook lopen er extra sterke vijanden rond die veel experience en bijzondere materialen opleveren. Gelukkig heb je een nieuwe maat die graag een handje helpt met het vechten tegen de monsters.

Coöp en toch ook weer niet

Het grote verschil met het origineel is dat je in dit deel een partner hebt. Malroth is een persoon die niet kan creëren, maar graag de hoofdpersoon terzijde staat door ook materialen te verzamelen en misschien belangrijker, enorm goed kan vechten. Hij leidt aan geheugenverlies (al kom je snel achter zijn identiteit) en langzaamaan ontdek je ook zijn verhaal naast die van de bouwer. Het is leuk om dit avontuur samen te beleven vanwege de korte interacties tussen hen en bij het behalen van een belangrijk doel geven ze elkaar een high five. Ook is het fijn dat als jij bezig bent met het verzamelen van materialen of de omgeving onderzoekt, Malroth als een bezetene op de monsters afvliegt en ze graag vernietigt. Zo was ik aan het zoeken naar grondstoffen, terwijl ik werd lastig gevallen door een groot beest. Gelukkig stond ik veilig en opeens ging ik level up, omdat Malroth ondertussen al met het monster had afgerekend. Ook is het handig dat Malroth veel meer klappen kan incasseren dan de hoofdpersoon waardoor jij de afgeleide vijand eenvoudiger kan aanvallen. Hij is je levende schild die ook nog eens harde klappen kan uitdelen. Helaas kun je niet samen met een vriend de story modus online of offline spelen en dat vond ik een groot gemis.

Ook kun je samen met Malroth een combinatie-aanval maken. Dit is eenvoudig uit te voeren want in het nieuwe deel zijn je hamer en zwaard op een verschillende button aangewezen. Dit helpt bij vechten tegen de monsters en het bouwen en afbreken, want voorheen vergiste je je weleens, omdat ze op dezelfde button zaten. Hierdoor brak je hetgene af dat je probeerde te bouwen en vice versa. Naast je hamer als subwapen kun je in de loop van het verhaal ook andere voorwerpen met deze button gebruiken. Met je cape kun je grotere stukken afleggen en op plaatsen komen die anders niet te bereiken zijn. Deze krijg je redelijk vroeg in de game en dat scheelt heel wat lopen. Ook krijg je toegang tot een fluit die je helpt met het vinden van bijzondere materialen. Ik heb deze nog niet op de andere eilanden kunnen proberen dus ik ben benieuwd wat dit gaat opleveren. En dit zijn maar twee van de zeven items die je in je avontuur kunt gebruiken.

Verzoek na verzoek

De bewoners van de eilanden komen met allerlei verzoeken om hun leeromgeving beter te maken. Je wordt eropuit gestuurd om materialen te verzamelen, andere personen te vinden of om iets voor hen te bouwen. Dit geeft soms grappige situaties. Ik was vergeten om een wc te maken, omdat er niet om gevraagd werd (slap excuus, ik weet het). Dus toen ik op een helder moment dat wel deed was het heel grappig om een ellenlange rij te zien vormen voor mijn net gebouwde wc. Natuurlijk kun je op elk moment iets bouwen naar je eigen invulling als je even je creatieve geest kwijt wil. Er is een uitgebreide lijst met blueprints en room recipes waarvan je een groot aantal zelf moet bedenken of uitvinden. Naast de omvang van de eilanden, de grote hoeveelheid van room recipes zijn er belachelijk veel items, materialen en monsters te vinden die allemaal worden bijgehouden in je bouwersboek. Gelukkig krijg je redelijk vroeg in de game een magische zak waar je alles in kunt bewaren. Je hoeft dus niet zoals in het vorige deel alles in aparte kisten op te slaan (al kan dat nog steeds, mocht je dit willen). Naast het Isle of Awakening en de thema-eilanden zijn er ook nog kleine eilanden die je kunt bezoeken om speciale materialen, dieren of personen te vinden. Daarnaast kun je op deze eilanden je ook zoeken naar bepaalde materialen die op een checklist staan. Als je ze allemaal hebt gevonden, krijg je een ongelimiteerde voorraad van een materiaalsoort en dat helpt enorm met het vervolg van je avontuur.

Om te voldoen aan de verzoeken van de bewoners moet je elk eiland verkennen. In het begin doe je veel te voet, maar later krijg je meer mogelijkheden om de wereld te verkennen. Dat is maar goed ook, want de eilanden zijn aardig groot en het kost veel tijd om elk eiland in zijn geheel te verkennen. Zelfs de optionele kleine eilanden zijn veel groter dan verwacht. Ik heb bij één van die “kleine” eilanden meer dan tien minuten besteed aan alleen de omtrek. Gelukkig kun je gebruikmaken van je sub items en op de thema-eilanden heb je toegang tot warp points, nadat je deze activeert. Elk themaeiland heeft een level cap dus je kunt jezelf niet overlevelen, maar dat is ook niet nodig, omdat de game niet heel moeilijk is. Soms wordt je even verrast door een krachtige vijand of door een domme actie waarbij je niet genoeg afstand neemt na het plaatsen van een bom.

Klein beetje jammer

Zoals al eerder beschreven kun je niet met een vriend samen de story modus van de spelen. Gelukkig bestaat wel de mogelijkheid om samen met drie vrienden je Isle of Awakening samen op te bouwen. Je moet wel het eerste thema-eiland in de story modus voltooien, voordat deze optie beschikbaar wordt. Dit kost je ongeveer tien uur als je rustig aan doet, maar geeft je ook de kans om een beetje vertrouwd te raken met de game en de besturing. Helaas, maar ook gelukkig ben je wel beperkt tot de materialen die je hebt gevonden op het eerste eiland. Dus je kunt niet helemaal los met al je creatieve impulsen. Dit geeft ook de motivatie om verder te gaan met het verhaal en niet te blijven hangen in je creatieve uitingen.

De muziek van de game is voor de fans van Dragon Quest zeer herkenbaar. Het is precies hetzelfde deuntje dat je bij alle Dragon Quest-games hoort. Niets mis mee, maar hier hebben ze de standaard melodieën, samples of sound effects gewoon gekopieerd en geplakt uit een vorige game. En bij elke aankomende Dragon Quest-game ga je deze muziek horen. Dus verwacht geen remix of nieuwe uitvoering zoals je kent van de Final Fantasy-serie. Dit geldt ook voor de monsters die je tegenkomt. Als je ooit een Dragon Quest-game hebt gespeeld dan weet je precies welke vijanden je kunt verwachten. Voor de fans dus een wereld van herkenning.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Dragon Quest Builders 2 is een zeer vermakelijke game die de goede dingen uit Minecraft en de JRPG’s combineert. Ik heb mij zeer vermaakt met het verzamelen van materialen, het verkennen van de wereld en het creëren van functionele en niet zo functionele creaties voor mijn bewoners. Ik ben zeer verrast door de omvang van deze game en ben blij dat ik nog heel veel uren hier in kan steken. Het coöp. gedeelte is wat beperkter dan gedacht, maar het is een leuke toevoeging om met je vrienden samen je eiland op te bouwen. De nadruk ligt op de story modus en die is enorm verslavend. Het gebeurt niet vaak, maar deze game is beduidend groter en veel leuker dan het origineel. Ik kan niet wachten op het derde deel als de ontwikkelaars op deze manier verder gaan.

• Grote en vermakelijke story modus
  • Enorm uitgebreid qua omvang, items en materialen
  • Mogelijkheid om in 4 player coöp. te spelen.
  • Enorm verslavend
  • Geen stoy modus voor twee
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest

Square Enix