The Way of: THQ - Deel 3

Geplaatst:
Aangepast: 16 augustus 2020 22:25

Het derde en laatste deel van The Way of THQ. Hier kun je deel 1 en deel 2 lezen. In dit derde deel bespreken we onder andere wat tot de ondergang van THQ heeft geleid, wat allemaal begint zo rond 2010.

uDraw fail

In de maand november van 2010 komt THQ met een GameTablet voor de Nintendo Wii, PlayStation 3 en de Xbox 360. De GameTablet maakt het mogelijk om met behulp van een stylus te tekenen op de GameTablet. THQ investeert in deze GameTablet meer dan 100 miljoen dollar, maar raakt de PlayStation 3- en de Xbox 360-versie aan de straatstenen niet kwijt. De Wii-versie doet het in de begindagen nog wel aardig, maar toch beschrijft THQ het apparaat als een ramp. De uDraw GameTablet werd ook begin 2012 uit de productie gehaald en heeft er uiteindelijk toe bijgedragen dat THQ nu niet meer bestaat.

De uDraw GameTablet had een oppervlakte van 4 x 6 inch om met je stylus een tekening te maken. Je kreeg de game uDraw Studio Artist, ontwikkeld door Pipeworks Software, er standaard bij. In deze game kon je met beschikbare tools en functies tekeningen maken. In totaal verschenen er tien games voor het apparaat.

Opnieuw krijgt THQ een nieuw logo

In januari van 2011 houdt THQ een persconferentie in New York voor honderden journalisten over de hele wereld. De geruchten gaan de wereld rond dat de uitgever met nieuwe games zou komen, echter werd alleen het nieuwe logo van het bedrijf onthuld. Daarnaast presenteerde THQ hun vernieuwde strategie. Games zoals Homefront, die in maart van datzelfde jaar moest uitkomen, werden als boegbeeld gebruikt voor deze vernieuwde strategie. THQ haalt Patrice Désilets, de bedenker van Assassin's Creed, binnen voor hun nieuwe studio in Montreal. Het oude logo moest eruit omdat het twee keer het cijfer één zou bevatten, wat met de elf studio's die THQ ooit had te maken had. Het oude logo was dus achterhaald.

De Q zou staan voor kwaliteit.

THQ raakt steeds verder in de problemen

Eén van de games die THQ als boegbeeld gebruikte voor de richting die ze met het bedrijf op wilde gaan, was dus Homefront. Maar Homefront werd voor het bedrijf een regelrechte ramp. De singleplayer duurde maar vier 'uurtjes', terwijl de multiplayer wel aardig was. De game kreeg enorme kritieken. Als reactie daarop heeft THQ direct de deuren van de ontwikkelaar, Digital Extremes, gesloten. Het bedrijf werd daarnaast ook nog eens continu bedreigd door de Nasdaq dat ze van de beurs zouden gegooid worden als ze de waarde per aandeel, die toen nog op 70 dollarcent stond, niet boven de gestelde norm van één dollar per aandeel zouden krijgen. In die periode gingen ook de geruchten rond dat THQ bewust hun line-up tot aan 2014 zou hebben geschrapt om zo makkelijker overgenomen te kunnen worden in het geval van nood. De top van THQ laat weten dat we ons geen zorgen hoeven te maken en dat deze geruchten onzin zijn.

THQ krijgt nieuwe president

Op 29 mei 2012 is de kous af en werd Danny Bilson als president vervangen door Jason Rubin. Rubin is mede-oprichter van ontwikkelaar Naughty Dog. Rubin werd binnengehaald om de kwaliteit van de games op te krikken en de bezem flink door het bedrijf te halen. Toen Rubin bij THQ begon, had het bedrijf al meer dan honderd medewerkers ontslagen. Rubin heeft onlangs laten weten dat hij vindt dat THQ de ondergang aan zichzelf heeft te danken.

THQ wordt geveild

Ook de nieuwe president van THQ, Rubin, lukte het niet het bedrijf uit de rode cijfers te houden. Uiteindelijk is het allemaal geen houden aan. Het bedrijf kan zijn schulden niet meer terugbètalen en vraagt uitstel in december van 2012. THQ krijgt uitstel tot januari om een nieuwe eigenaar te vinden. In januari krijgen we het bericht dat een investeringsmaatschappij, Clearlake Capital Group, het bedrijf in zijn totaal wel voor zo'n 65 miljoen dollar wil overnemen. Daarom vraagt THQ faillissement aan. Aandeelhouders zijn het hier alleen niet mee eens. Ze stappen naar de rechter en die stelt de aandeelhouders in hun gelijk en besluit dat het bedrijf op 22 januari in losse onderdelen geveild mag worden. Dit is helemaal haaks op de plannen die THQ had.

Aandeelhouders denken dat THQ veel meer zou opleveren als het in losse onderdelen verkocht wordt. Op 22 januari 2013 wordt THQ inderdaad geveild en blijft bijna niets meer over van het bedrijf. Lees dit bericht om te lezen welke onderdelen van THQ naar welke uitgevers/ontwikkelaars zijn gegaan.

Game Over voor THQ

Op 23 januari 2013 is definitief een eind gekomen aan bijna twintig jaar THQ. Alle overgebleven medewerkers bij het bedrijf kregen de mededeling dat ze vanaf die dag geen werk meer hadden.
De ontwikkelaar achter de Darksiders-serie, Vigil Games, werd ook niet overgenomen. De ontwikkelaar moest daarom noodgedwongen zijn deuren sluiten. Crytek heeft daarna alle ex-medewerkers van deze studio overgenomen en zij zullen gaan werken aan een nieuwe game. Crytek laat onlangs nog weten dat het geen interesse heeft in het ontwikkelen van Darksiders III, omdat dit niet in hun portfolio past. De medewerkers mogen Crytek natuurlijk erg dankbaar zijn dat ze weer een baan hebben.

The end.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer