The Way of: THQ - Deel 2

Geplaatst:
Aangepast: 16 augustus 2020 22:27

We zijn aangekomen bij deel 2 van The Way of THQ. Klik hier om naar het eerste deel te gaan. Het tweede deel van The Way of THQ begint allemaal zo rond 1997.

THQ worstelt met zichzelf

Eén van de titels waar THQ groot mee is geworden is de World Wrestling Entertainment (WWE)-serie, zoals we de serie vandaag de dag kennen. Tot aan 2001 werd deze serie alleen World Wrestling Federation (WWF) genoemd. De SmackDown!-serie verscheen voor het eerst onder de naam van WWF SmackDown! voor de PlayStation in het jaar 2000. Maar THQ had dit worstelgenre al langer in hun assortiment. De eerste worstelgame die werd uitgebracht door THQ was WCW vs. NWO: World Tour voor de Nintendo 64, ontwikkeld door Aki Corp in 1997.

Door de jaren heen zijn er dus heel veel worstelgames onder de vlag van THQ uitgebracht.

Licentiegames

THQ stond altijd bekend als de uitgever van de licentiegames. De bovenstaande alinea, waarin ik het heb over de worstelgames van THQ, is daar een goed voorbeeld van. Deze games deden het eigenlijk altijd enorm goed voor het bedrijf. De games waren helaas niet allemaal goed, maar gingen wel als warme broodjes over de toonbank. Andere licentiegames waren Disney/Pixar, Nickelodeon, Bratz, MGA Entertainment en natuurlijk de Warhammer 40.000-licentie.

Een nieuw logo en uitbreiding van THQ's interne ontwikkelstudio's

In 2000 werd het logo van THQ veranderd zodat het bedrijf klaar zou zijn voor het nieuwe millennium. Het logo zou vervolgens tien jaar lang worden gebruikt. THQ begint al vroeg in 2000 met het uitbreiden van hun interne ontwikkelstudio's. Volition, Inc., de ontwikkelaar die we vandaag de dag kennen van de Saints Row- en Red Faction-serie, werd als eerste overgenomen.

In loop van tijd werden ook Relic Entertainment, Vigil Games, Blue Tongue Entertainment, Juice Games en Kaos Studios toegevoegd aan hun bezittingen. Het werden er uiteindelijk elf. De uitgever had de ambitie om één van de grootste, zo niet de grootste uitgever te worden in de game-industrie. De uitgever behaalde hun hoogste omzet ooit in 2007. THQ behaalde toen meer dan 1 miljard dollar winst.

Het noodlot grijpt langzaam toe

Het noodlot grijpt langzaam maar zeker toe. In 2008 sluit THQ enkele interne studio's, namelijk Paradigm Entertainment, Mass Media Inc, Helixe, Locomotive Games en Sandblast Games. In 2009 wordt de lijn met bezuinigingen doorgezet. THQ had als doel 220 miljoen dollar op hun jaarlijkse kosten te besparen.
Veel grote titels van THQ deden het ineens slecht, terwijl de gamepers aardig te spreken waren over de games van THQ.

De Nickelodeon- en Pixar-games deden het met name slecht. In 2009 waren de aandelen ook gezakt tot 89% en hadden ze nog maar een marktwaarde van slechts 173 miljoen dollar. De kans zat er in dat THQ overgenomen zou kunnen worden door andere bedrijven, wanneer er niets zou gebeuren.

Lees deel drie van The Way of THQ

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer