Review: Zoo Tycoon 2 DS Nintendo DS

Je eigen dierentuintje beheren, wie wil dat nou niet? Met Zoo Tycoon en Zoo Tycoon 2 voor de pc was dat al mogelijk. Nu kun je overal bekijken hoe het met je dierentuin gaat met Zoo Tycoon 2 DS, maar of we daar nou zo blij mee moeten zijn?

Beter goed gejat dan slecht verzonnen

Zoo Tycoon is eigenlijk een regelrechte kopie van de klassieker Rollercoaster Tycoon, maar dan met dieren. Niet dat daar iets ergs aan is. Rollercoaster Tycoon heeft een heel goed systeem van attracties bouwen en je pretpark echt beheren. Het is leuk en serieus tegelijk, maar niet t' serieus. Wat dat betreft heeft Zoo Tycoon 2 DS dan ook al een goed systeem om mee te beginnen, en komt het dus ook solide over. Helaas zit er niks nieuws in deze game naast de twee schermen en de aanraakbesturing van de DS. Het onderste scherm laat de dierentuin zien, niet zo heel speciaal dus. Daarnaast staan er ook alle bouwopties. Het bovenste scherm dient als kaart en legenda. Met de touch-besturing kun je van alles bouwen, maar die besturing werkt niet altijd even goed. Zo moest ik vaak twee keer ergens op tikken voordat ik het ook daadwerkelijk selecteerde.

Genoeg plezier, maar ook goed plezier?

Je hebt twee soorten modi in deze game: Campaign en Free Form. De eerste gaat vooral over het behalen van doelen, zoals 'krijg vijfduizend bezoekers in je park'. Voordat je hiermee echt kunt beginnen moet je eerst een tutorial doorlopen, maar zelfs dat lukte me al niet. 'Wat dan Wouter, ben je zo'n slechte gamer?' hoor ik je nu denken. Nee, dat is het niet. De tutorial is gewoon verschrikkelijk onduidelijk. Ik moest een paar donatieboxen plaatsen, maar ik had geen idee hoeveel en waar. Dus daarmee ben ik al snel gestopt. Ik ging toen Free Form spelen. Met Free Form heb je niet echt een doel. Je hebt gewoon een park en daar ga je bouwen. In het begin is dit wel leuk. Ik keek naar de tijd en het bleek dat ik al een uur verder was met deze modus. Het grote probleem hieraan is, is dat er geen einde aan komt. Het is wel leuk, maar het stopt nooit. Dan hebben we nog de multiplayermodus. Je kunt hiermee je dierentuin ruilen met een andere Zoo Tycoon 2 DS-bezitter of een Tycoonduel doen.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

De laatste Zoo Tycoon, Zoo Tycoon 2, kwam in 2004 uit. Deze DS-versie komt in 2008 uit. Dit voelt een beetje als mosterd na de maaltijd, of misschien wel gewoon mosterd in het algemeen. Het systeem van de game zit goed in elkaar, maar dat komt alleen omdat het precies hetzelfde is als Rollercoaster Tycoon. Dat is het enige lichtpuntje in de hele game. De besturing werkt niet altijd even goed en het is vaak onduidelijk wat je moet doen. Als je deze game in de schappen ziet staan, doe een ander dan een plezier en leg hem helemaal achteraan. Dit raad ik niemand aan, zelfs de echte fans niet.

• Goed systeem
  • Free Form leuk voor even
  • Gejat systeem