Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure
  • ONTWIKKELAAR Capcom
  • EERSTE RELEASEDATUM 23 oktober 2007
  • PLATFORMEN Nintendo Wii, Nintendo Wii U
  • GENRE Avonturen, Puzzel

review: Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure Nintendo Wii

Een van de games op de releaselijst van de Wii is Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure. Na het zwiepen en zwaaien bij Wii Sports, het hyperactief heen en weer bewegen bij Mario en Sonic op de Olympische spelen is het nu tijd voor een point-and-click avontuur.

Point-and-click

Point-and-click spellen hebben ons in de vorige decennia vooral bezig gehouden op de PC. Wie herinnert zich de Monkey Island reeks nog?
De Wii blaast nu nieuw leven in dit genre. Het merkwaardige is echter dat deze game niet van Nintendo komt, maar van Capcom. Zack & Wiki zorgen in deze game voor een puzzelrijk piraten avontuur met urenlang speelplezier met prachtige blije graphics en natuurlijk een geniale besturing.

Schatkistjacht

Zack & Wiki is een leuke puzzelgame met een cartoonachtige interface waar iedere gamer vrolijk van wordt. Zack is een jongen met een chocoladeverslaving en met een droom, een droom om een stoere piraat te worden en samen met Wiki het vliegende aapje probeert hij deze te verwezenlijken. Op een dag komen ze een pratende schedel tegen, maar niet zomaar een pratende schedel. Het is de schedel van de befaamde piraat Barbaros. Deze vertelt dat Zack een aantal schatten krijgt als hij ervoor kan zorgen dat Barbaros van een vloek afkomt. De vloek waarover gesproken wordt heeft ervoor gezorgd dat Barbaros in goudstukken werd veranderd die in verschillende schatkisten zijn verstopt. Het doel is om deze schatkisten te vinden en met een sleutel te openen. Dat klinkt allemaal simpel, maar het tegenovergestelde is waar.

Klikken en Zagen...

Bij het oplossen van de puzzels bestuur je Zack en Wiki door de richting op het beeld aan te wijzen met de Wii Remote. Naast het rondlopen doormiddel van aanwijzing, zul je ook moeten zagen, gooien, trekken of schudden. Vooral de mensen die spellen als WarioWare leuk vonden kunnen weer lekker hun gang gaan met de Wii Remote. De manier waarop de besturing in deze game is toegepast is wederom prima.

Puzzels

Vanwege de vrolijke interface zijn mensen snel geneigd te zeggen dat dit spel alleen voor kleine kinderen is en de puzzels die er in voorkomen makkelijk gemaakt zijn zodat kinderen het spel in een fluitje van een cent kunnen uitspelen. Niet dus, de puzzels vergen toch hersenactiviteit en de keuzes die je maakt in een level kunnen grote invloed hebben op het verdere spelverloop. Het doel is nog steeds om in elk level puzzelend een schatkist te bereiken. De meeste puzzels zijn met een logische denkwijze op te lossen. Makkelijk zijn ze zeker niet en regelmatig moest ik levels helemaal opnieuw spelen door een verkeerde keuze. Vaak weet je wel dat je iets moet doen met een bepaald voorwerp, maar nog niet hoe. De uitdaging is natuurlijk om er achter te komen wat er precies van je verwacht wordt.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Capcom, de ontwikkelaar van deze game, heeft naar mijn mening een game ontwikkeld die zich tussen de beter Wii-games kan scharen. Normaalgesproken zou je denken dat alleen Nintendo het lukt om goede games voor hun eigen console te maken. Voor de mensen die al die minigames zat zijn is dit eindelijk weer een geweldig avontuur. Het is wel een game waar je veel geduld voor moet hebben en op sommige momenten zul je er echt even goed voor moeten gaan zitten om bepaalde puzzels op te lossen. Tevens kan Zack & Wiki voor wat frustratie zorgen als bijvoorbeeld een puzzel meerdere malen niet lukt om te halen. Wat betreft de controls van het spel ben ik snel uitgepraat, die zijn briljant en geven de Wii Remote weer een nieuwe dimensie. Zack & Wiki is een game voor jong en oud met een vrolijke interface en verschillende breinkrakers van puzzels. Zoek je een uitdagende game? Zoek dan niet verder, want Zack & Wiki is dan de game die je zoekt.

• Pluspunten
  • Breinkrakende puzzels
  • Leuke cartoony graphics
  • Goed gebruik van de controller
  • Minpunten
  • Het verhaal
  • Speelduur
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.