Review: Yu-Gi-Oh!: 5D's Stardust Accelerator - World Championship 2009 Nintendo DS

Yu-Gi-Oh klinkt bij de meesten vast bekend in de oren. Een serie die draait om Duel Monsters, het kaartspel met monsters en magische kaarten. Hoewel de serie niet meer in Nederland op televisie te zien is, kun je je nog steeds inleven in de wereld van duellisten. Ook ik ben in de wereld van duellisten gestapt met mijn zelf gemaakte personage. De duellisten zijn echter niet alleen in de wereld van Yu-Gi-Oh! Stardust Accelerator: World Championship 2009.

Wie ben ik?

Natuurlijk weet jij wel wie je bent, maar in de game lijdt het personage aan een volledig geheugenverlies en weet hij zelfs zijn eigen naam niet meer. Gelukkig krijg je hulp van Rally en haar vrienden om zo je geheugen terug te krijgen. Een van die vrienden is Yusei, de leider van de Sector Security, een organisatie die de orde bewaart in New Domino City.

Je geheugen terug krijgen gaat echter niet zo gemakkelijk als gedacht. Je moet namelijk allerlei duels winnen om zo met behulp van flashbacks beetje bij beetje je geheugen terug te krijgen. Nou ga ik natuurlijk niet alles verklappen, maar het blijkt dat je naast een duellist ook nog eens een Duel Runner bent. Nou zullen een aantal mensen denken: Een wat? Een Duel Runner is een duellist die de strijd aangaat in een zogenaamd Turbo Duel. Deze Turbo Duels worden gehouden op Duel Runnerss, speciale motors. Het is dus eigenlijk een soort race waarbij je een aantal magische kaarten kunt gebruiken.

Alweer!

Er is echter 'n ding wat ik erg jammer aan de Story Mode vind. Er zijn namelijk weinig verschillende karakters en dan gaat het vooral om de karakters die in de steden rond lopen. Ik kwam bijvoorbeeld een man tegen in de shop en twee straten verder liep ik weer dezelfde man tegen het lijf. Uiteindelijk bleek het echter compleet iemand anders te zijn. Gelukkig zijn de sleutelpersonages wel heel verschillend van elkaar.

World Championship

Naast de Story Mode heb je ook nog het World Championship. Hier kun je vrij duelleren tegen de computer, maar ook tegen vrienden, en mocht je jouw eigen kaarten nou zat zijn, dan kun je altijd nog kaarten ruilen met andere spelers. Dit kan echter alleen via de Nintendo Wii-Fi Connection.

Voordat je kunt beginnen aan de Story mode of het World Championship, moet je wel eerst je eigen personage aanmaken. Erg leuk als je altijd al een jongen of meisje had willen zijn met fel groen haar. Het is wel jammer dat je in het begin niet je eigen kleding kan kiezen. Gelukkig kun je tijdens de game nieuwe outfits vinden.

Spelen maar

Eigenlijk heb je tijdens de duels vooral geluk nodig. Je hebt namelijk wel jouw eigen kaartendek, dat bestaat uit monsters en magische kaarten, maar je kunt van te voren de volgorde niet bepalen. Elke keer is het weer hopen op geluk en afwachten of je dan daadwerkelijk de kaart trekt die jij op dat moment nodig hebt. Zo kan het zijn dat je een paar rondes lang geen monsters kunt opleggen, waardoor je tegenstander zonder enige moeite flinke schade kan aanrichten. Het kan ook zijn dat je tegenstander pech heeft, waardoor het gevecht heel gemakkelijk kan zijn. De Turbo Duels zijn echter meer een kwestie van sturen, al moet ik zeggen dat de besturing niet echt soepel werkt.

Jouw eigen creaties

De twee soorten duels zorgen voor afwisseling in de game. Je hoeft dus niet constant 'n soort duel te doen. Daarnaast kun je met het winnen van duels allerlei nieuwe kaarten of onderdelen voor je Duel Runner kopen. Je kunt zo zelf bepalen hoe jouw kaartendeck en Duel Runner eruit komen te zien. Wat totaal niet verkeerd is, want de Duel Runner winkel heeft een aantal mooie frames en daar komt nog bij dat de game er op grafisch gebied zeker niet verkeerd uitziet.

Als je een console gewend bent zal het natuurlijk wel wennen zijn. Op de Nintendo DS ziet het er namelijk toch minder gedetailleerd uit. Daarnaast zul je het moeten doen zonder boxen. Gelukkig maar, want de achtergrondmuziek gaat op een gegeven moment behoorlijk irriteren. Dit wil niet zeggen dat het audiovisuele aspect van de game slecht is, maar wat andere deuntjes zouden welkom zijn geweest.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Ik heb zelf de serie nooit gevolgd, maar ik heb ooit een Yu-Gi-Oh game gehad voor de Gameboy Advance en ik kan je vertellen dat het zeer verslavend is. Yu-Gi-Oh! Stardust Accelerator: World Championship 2009 is echter heel anders, want naast dat de game voor de Nintendo DS is en je dus gebruik kan maken van het touch screen, heeft de game ook een goed in elkaar gezette Story Mode. De Story Mode vind ik dan ook het leukste aan de game. Het zorgt namelijk voor afwisseling en een mooi verhaal. Natuurlijk is het ook altijd lachen als je het tegen andere gamers opneemt. Je hoeft je dan ook niet te vervelen, of je het nou tegen vrienden opneemt of de Story Mode speelt.

• Grafische prima
  • Story mode goed in elkaar gezet
  • Vervelen geen optie door genoeg afwisseling