Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
You're In The Movies
  • ONTWIKKELAAR Zoe Mode (Kuju)
  • EERSTE RELEASEDATUM 28 november 2008
  • PLATFORMEN Xbox 360

review: You're In The Movies Xbox 360

Altijd al een filmster willen zijn, maar niet de zin hebben kunnen opbrengen om de hele filmacademie of toneelschool te doorlopen? You're In The Movies (YitM) gaat hier wellicht verandering in brengen. Althans, de game wil je enigszins het gevoel geven in verschillende grote films mee te spelen om uiteindelijk een Oscar uitgereikt te krijgen. In hoeverre YitM je wat dat betreft een bevredigend gevoel geeft, lees je in rest van deze review, die ik zit te typen tijdens het jubileum van m'n opa en oma die zestig jaar getrouwd zijn. Je moet toch wat op zo'n feestje?

Iedereen op de Set

In YitM is het de bedoeling verschillende opdrachten voor de Xbox Live Vision-camera uit te voeren. Dit varieert van hardlopen, tot springen, tot het hanteren van bijvoorbeeld een denkbeeldige drilboor. De camera registreert je bewegingen en plakt ze vervolgens in verschillende scenes in een korte film. Wat voor soort film het wordt en welke rol je hierin speelt, bepaal je van tevoren. Zo koos ik er zelf veelal voor de slechterik te spelen, hoewel je natuurlijk ook de held kunt spelen of voor een simpele bijrol kunt kiezen. De soorten films zijn onderverdeeld in verschillende genres zoals horror, actie of komedie. Welk genre je ook kiest, het eindresultaat is altijd vele malen kaziger dan een slechte Ube Boll film.

Blue screen, maar dan anders

Het idee achter de techniek van YitM is wel aardig. Daar waar je bijvoorbeeld in games voor Sony's EyeToy altijd de omgeving waarin je staat te spelen op het scherm ziet, filtert de camera in YitM de achtergrond weg. Dit maakt het vervolgens dus mogelijk de achtergrond van je woon- of slaapkamer te vervangen door elke andere willekeurige achtergrond, afhankelijk van de film waar je in mee speelt. Net als een blue screen dus, maar dan zonder blue screen. Helaas laat de uitwerking nog wel het 'n en ander te wensen over. Zo kreeg ik het maar niet voor elkaar om de camera duidelijk onderscheid te laten maken tussen mij en de achtergrond, waardoor de achtergrond van de kamer waarin ik stond te spelen wel werd weggefilterd, maar gedurende de film mijn hoofd steeds slechter werd geregistreerd, waardoor er in het eindresultaat constant 'vlekken' op mijn gezicht zaten. Frustrerend hierbij was dat ik verschillende lichtbronnen vanuit verschillende hoeken heb gebruikt, maar dit alles zonder resultaat.

Partygame

Bovenstaand minpunt neemt niet weg dat je behoorlijk veel plezier kunt beleven aan YitM. Helemaal wanneer je een paar vrienden uitnodigt om samen verschillende rollen in een film te vervullen. Je zult gegarandeerd plezier hebben met z'n allen, wanneer 'n van je vrienden bijvoorbeeld als een idioot midden in de kamer staat te hoelahoepen zonder hoepel. Daar komt bij dat je na enkele films ook de mogelijkheid krijgt zelf films te regisseren. Helaas spoort deze optie niet helemaal met het partygame principe. Je zult immers niet in je eentje bezig gaan met het knippen en plakken van scènes terwijl de rest van de visite zit toe te kijken. Daardoor voelt deze optie enigszins overbodig.

HET EINDOORDEEL VAN Klaas Kuipers

Ik realiseer mij dat de lengte van deze review wat aan de korte kant is, maar meer is er niet te vertellen over You're In The Movies. Je speelt verschillende rollen in een film door de door de regisseur opgedragen opdrachten voor de camera te vervullen, waarna je uiteindelijk het eindresultaat op je gemak kunt bekijken. En dat is het eigenlijk wel. Hoewel dit wat karig klinkt, zul je toch de nodige uurtjes plezier kunnen beleven aan deze titel, mits je hem met een paar vrienden speelt. Minpuntje is daarbij dat de registratie door de Xbox Live Vision-camera zo nu en dan nog wel wat te wensen over laat en daardoor voor enige frustratie kan zorgen. Ben je echter op zoek naar een leuke partygame voor je Xbox Live Vision-camera, dan is You're In The Movies zeker de moeite van het checken waard.

• Blue screen zonder blue screen
  • Partygame bij uitstek
  • Werkt alleen niet altijd goed