Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Yakuza: Dead Souls
  • ONTWIKKELAAR SEGA
  • EERSTE RELEASEDATUM 16 maart 2012
  • PLATFORMEN PlayStation 3

review: Yakuza: Dead Souls PlayStation 3

De Yakuza is behoorlijk gruwelijk. De maffia uit Japan gaat, als we de verhalen mogen geloven, een stapje verder dan de maffia uit andere uithoeken. Waar de maffia uit Sicilië een paardenhoofd in je bed legt, flikkert de Yakuza je gewoon in een bak kokend frituurvet. Hoe gruwelijk zou het zijn als diezelfde Yakuza tegen honderden Aziatische ondoden moeten vechten? Dat zullen we snel genoeg zien in Yakuza: Dead Souls.

Geen survival-horror

Hoewel met zombies snel de link gelegd wordt met survival-horror, is dat met Yakuza: Dead Souls niet het geval. De game zal je nooit echt dat claustrofobische gevoel geven wat we kennen van bijvoorbeeld Resident Evil. Ook de pistolen met unlimited ammo maken Dead Souls meer arcade dan horror.

Geen third-person shooter

Echter is deze game ook geen third-person shooter. De camera staat te dicht op het hoofdpersonage waardoor je snel het overzicht verliest. Ook werkt de camera in nauwe gangen allesbehalve mee. Zelfs het richten is kinderlijk makkelijk gemaakt. Je zult altijd raak schieten met L1 en met L2 kan je dan met precisie richten. Ik vraag me sowieso af waarom je bij zombies ergens anders wilt schieten dan het hoofd. Niet dat er extra uitdaging komt door op hoofden te richten, sinds je eerste power-up je automatisch op het hoofd laat richten.

Wat is het dan wel?

Het voelt alsof Yakuza: Dead Souls een beetje in een identiteitscrisis zit. Het weet niet wat het wil zijn. Toch bleef ik met plezier doorspelen vanwege de typisch Japanse dialoog en karaktertrekken van de personages. Daarnaast heeft SEGA in plaats van een lineaire zombieshooter er een aantal free-roamelementen in gedaan die zorgen voor de nodige afwisseling van al het zombiegeweld. De ene helft van de stad is doordrenkt met zombies terwijl de andere helft gevuld is met extra opdrachten, onverwachte ontmoetingen en een heleboel onzichtbare muren. Je verkast makkelijk van de ene naar de andere helft waarna je vrij kan rondlopen in het zombie-gedeelte. Hier zijn ook weer mensen die je kunt redden en opdrachten die je moet voltooien. Kortom: genoeg te doen!

HET EINDOORDEEL VAN Wouter van der Putten

Wat Yakuza Dead Souls nou precies is, weet ik nog steeds niet. Wat ik wel weet is dat ik ervan heb genoten en iedereen die houdt van obscure Japanse ongein zal hier ook van genieten. De game is wat simpel door de unlimited ammo en het automatisch richten, maar kan soms ook verschrikkelijk frustrerend zijn vanwege de logge camera. Wat je daarvoor terugkrijgt is een unieke ervaring met toffe free-roamelementen en bizarre Japanse dialoog- en karaktertrekken van de personages.

• Dialoog
  • Karaktertrekken
  • Bizar