Review: Yaga PlayStation 4

Geplaatst: 19 november 2019 14:00

Ergens ver in het bos staat een huis met kippenpoten. De weg ernaar toe is afgezet met een hek van mensenbotten en iedereen die toch naar binnen durft, ontmoet daar Baba Yaga. Het ene moment test en helpt ze helden, maar ze kan ook puur slecht zijn. Het ligt er maar net aan welke Slavische mythe je moet geloven. Ze komt vaker voor in games, zo verscheen ze al in Runescape en Tomb Raider. De Roemeense studio Breadcrumbs Interactive geeft haar een actieve rol in hun eerste game Yaga. Maar welke Baba Yaga ontmoeten we?

Ongeluk bestaat niet

De hoofdpersoon Ivan de Smid gelooft niet in ongeluk, dat is in ieder geval de keuze die je kunt maken aan het begin van de game. Tijdens een wandeling ontmoet Ivan de kwaadaardige heks Likho, die maar al te graag een mens voor het avondeten wil. Ze behekst je niet alleen met permanent ongeluk, maar wanneer je probeert te ontsnappen, raak je ook nog eens een arm kwijt. Aldus de tutorial van Yaga, die voornamelijk gericht is op het achtergrondverhaal van Ivan. Omdat Ivan ongeluk brengt, verbant de Tzar hem uit het rijk, tenzij Ivan de missies wil uitvoeren die de Tzar voor hem heeft bedacht. En hier speelt Baba Yaga een rol, in ruil voor geschenken vertelt ze waar Ivan heen moet. Ondertussen wil grootmoeder niks anders dan dat Ivan een vrouw voor zichzelf zoekt.

Wat vooral opvalt aan Yaga, is de omgeving. De mythologie speelt een rol in het verhaal en de personages, maar ook het geloof van de mensen komt naar voren. Tijdens de zoektocht komt Ivan altaren tegen die gericht zijn op verschillende goden en waar je, met de juiste beslissing, een geschenk van kunt krijgen. Hoewel de muziek voor mij nogal luid en aanwezig is, past dit wel bij het Slavische thema van de game. De game is voornamelijk lineair, waardoor ik eigenlijk nooit verkeerd kon lopen. Toch word je beloond voor het rondneuzen, want vaak zijn in de uithoeken juist personages te vinden die jouw hulp nodig hebben. Het helpen van personages zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot nieuwe wapens. Omdat de mappen willekeurig worden gegenereerd, zorgt doodgaan ervoor dat je niet de personages tegenkomt die je eerder wel tegen kwam.

Keuze stress

De game is voornamelijk gericht op het ''Bad Luck'' systeem dat gekoppeld is aan de vele keuzes die je kunt maken. Alles wat te maken heeft met magie of een zegening zorgt ervoor dat deze Bad Luck-meter sneller volloopt. Magische objecten zijn voornamelijk bedoeld om wapens te smeden die hierdoor meer krachten krijgen. Het is dus toch handig om dit te gebruiken. Wanneer de Bad Luck meter vol is, verschijnt Likho weer. Zij steelt vervolgens wat Kopeks (munteenheid) en breekt soms het wapen dat je vasthoudt. Ik vond het systeem verre van vervelend, maar zag het juist als een extra uitdaging waar je omheen moet werken. Het voordeel van de Bad Luck meter is dat hoe voller de balk hoe meer ervaringspunten je verdient.

Magie en zegeningen zijn niet de enige keuzes die ik moest maken. Aan het begin van het verhaal moet er gekozen worden welke persoonlijkheid Ivan krijgt. Tijdens dialogen zijn er vier antwoorden mogelijk die gelinkt zijn aan een bepaalde persoonlijkheid. Zo is er rechtvaardig, egoïstisch, dwaas en agressief. Ik koos in het begin voornamelijk voor rechtvaardig wat betekende dat later in de game alleen de rechtvaardige antwoorden ervoor zorgde dat de Bad Luck meter niet volliep. De andere keuzes hebben verband met Baba Yaga en haar drie heksen. Gedurende game krijgt Ivan leermomenten waarbij er wordt gevraagd wat Ivan heeft geleerd. Ik kreeg drie kaarten te zien, die verbonden zijn met de persoonlijkheid. De kaarten geven extra krachten die Ivan sterker maken. Wanneer Ivan het dorp of het kamp verlaat, vraagt Baba Yaga aan de heksen waar Ivan naar toe gaat en op welk moment van de dag hij vertrekt. De keuze moet dan gemaakt worden tussen de mainquest of het volgen van een sidequest en welk effect van de dag je het fijnst vindt. Op de middag ben je bijvoorbeeld sneller, terwijl de ochtend ervoor zorgt dat je sterker bent.

Rollen en vechten

Tijdens het rondreizen kwam ik veel vijanden tegen. De mappen zijn lineair en vijanden verschijnen bij elke verbreding en komen vaak in grote aantallen. Elk monster is visueel goed vormgegeven en heeft zijn eigen aanvallen. Hierdoor blijft het vechten interessant, al is het soms net te vaak achter elkaar. Wanneer de monsters verschijnen worden de uitgangen geblokkeerd met een blokkade van takken. Je moet de vijanden dus verslaan. Hoewel het ''Bad Luck systeem'' ervoor zorgt dat je objecten en Kopeks kunt kwijtraken, kun je er ook genoeg verzamelen. Vijanden laten namelijk Kopeks achter, maar ook magische objecten.

Als smid gebruik je voornamelijk een hamer waarmee je kunt slaan en gooien. Daarnaast kun je wegrollen of aanvallen blokkeren met het wiel. De verschillende wapens die verdiend kunnen worden geven extra aanvallen. Zo kon ik met een haak monsters naar me toe trekken en zorgt de schep ervoor dat ik onder de grond kon verdwijnen. Op het aambeeld kunnen wapens worden verbeterd met de magische objecten wat ervoor zorgt dat er krachten aan het wapen worden gebonden. Om meer mogelijkheden vrij te spelen moet het aambeeld geüpgraded worden met objecten die je vindt. Je behoudt altijd het normale wapen naast de verbeterde versie. Ik vond zelf de verschillende wapens niet altijd nuttig, omdat het eenvoudiger is om te rollen en dan te gooien of te slaan. Het blokken van aanvallen gaat wat onhandig, omdat het niet altijd goed te zien is of je wordt geraakt. Wanneer ik toch doodging, kreeg ik de keuze om met mijn laatste adem verder te vechten of om terug te keren naar het kamp. De keuze om door te vechten verschijnt maar een keer per map, maar kan net helpen om door een eindgevecht te komen. De game kent geen moeilijkheidslevel, maar is gebalanceerd. Dit zorgde ervoor dat ik de game nooit te makkelijk of te moeilijk vond.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Yaga is een relatief korte game die de aandacht trekt door het uitgebreide ''Bad Luck'' systeem en de keuzes die hier aan verbonden zijn. Dit betekent dat de game meerdere malen te spelen is. Het verhaal is grotendeels op rijm en verwerkt humor op een leuke manier. Door de beloningen van de sidequest voelt het nooit als een tijdsverspilling om deze te voltooien. Het gevechtssysteem laat net wat gaatjes vallen, voornamelijk, omdat het lastig is om te zien of je wordt geraakt en heeft blokken niet veel waarde. Daarnaast kwamen de vijanden net iets te veel achter elkaar. Alles bij elkaar geteld is Yaga een game die de moeite waard is om op te pakken. De game blinkt uit in het ''Bad Luck'' systeem en door de herspeelbaarheid krijg je waar voor je geld.

• Tekenstijl van de game
  • Verhaal grotendeels in rijm
  • ‘’Bad Luck’’ systeem
  • Genoeg keuzes om te maken
  • Sidequest zijn nuttig
  • Mappen worden willekeurig gegenereerd
  • Herspeelbaarheid
  • Speciale, maar luidruchtige muziek
  • Blokken heeft niet veel zin
  • Soms te veel vijanden achter elkaar
  • Moeilijk te zien of je wordt geraakt

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Yaga

-

Versus Evil