Review: XIII Remake - Eerder een matige Remaster dan een Remake PlayStation 4

De first-person shooter game, XIII, is gebaseerd op de stripreeks van Jean Van Hamme en William Vance die is uitgegeven door Dargaud. De game was ontwikkeld en uitgegeven door Ubisoft, en is in 2003 uitgekomen voor de Nintendo GameCube, PlayStation 2 en de pc. XIII had een manier van presenteren dat de game erg deed denken aan een stripverhaal mede dankzij het gebruik van cel-shading. XIII was destijds niet heel populair, maar kreeg toch een cultstatus door de fans. Voor de XIII Remake hebben uitgever Microïds en ontwikkelaar PlayMagic hun handen ineengeslagen. Ik ben erg nieuwsgierig naar de Remake van XIII, want ik heb het origineel op de GameCube gespeeld en ik vond het destijds een leuke game om te spelen (misschien ook, omdat ik de stripreeks ook bezit). Ik hoop dat de versie voor de PlayStation 4 een vergelijkbare of liever een betere ervaring biedt.

Plagiaat of niet, het blijft een goed verhaal

XIII is een zoals gezegd gebaseerd op de stripreeks uit de jaren ’80 (de eerste vijf delen) en de game volgt ongeveer het plot van de stripreeks. Je bent aangespoeld op het strand en je lijdt aan geheugenverlies. Dus je weet niet waar of wie je bent en blijkbaar word je achterna gezeten door een onbekende groep die je probeert te doden. Het blijkt dat de president van Amerika, William Sheridan, is doodgeschoten tijdens een speech. Jij wordt gezien als de hoofdverdachte, want er is een foto van jou met een snipergeweer in de buurt van het plaats delict. Er is een genootschap met twintig samenzweerders die ieder een getatoeëerd cijfer op hun lichaam hebben, de president hebben vermoord en ook nog eens de overheid omver willen werpen om hun eigen mensen te installeren. Jij hebt nummer dertien op je lichaam zitten. Werkte je aan een geheime missie van de overheid om de conspiracy van binnenlandse terroristen te infiltreren of hoorde je bij de terroristen en is er iets mis gelopen? Het is aan XIII om zijn geheugen te herstellen en de waarheid te achterhalen.

Als dit scenario je bekend in de oren klinkt en de stripverhalen niet hebt gelezen dan is dat niet heel vreemd, want er zijn duidelijk overeenkomsten met het plot van Jason Bourne uit de Bourne-trilogie van Robert Ludlum (die ik toevallig ook in de kast heb staan). Wanneer je wel bekend bent met de stripreeks dan kom je een aantal bekende gezichten tegen waaronder Generaal Carrington die een hoge functie bekleedt in het Pentagon en overtuigd is van XIII’s onschuld. Majoor Jones is Carrington’s assistente en een geweldig behendige piloot die XIII bijstaat tijdens zijn avontuur. Kolonel Amos moet de moord op William Sheridan oplossen en hij verdenkt XIII, dus hij probeert hem op te sporen. De Mangoest is de onverschrokken huurmoordenaar van Nr.1 die jaagt op XIII en niets of niemand spaart. Hij is ook de reden van XIII’s geheugenverlies, want de kogel die daar voor zorgde, kwam uit zijn pistool. Je kunt het mysterie oplossen in de singleplayer-modus en het opnemen tegen vijftien andere spelers in de multiplayer-modus.

Waarom zou je het iconische niet behouden

Het origineel was deels populair, omdat de iconische art style van de game enorm deed denken aan de stripreeks en je het gevoel gaf hierin mee te spelen. Dat kwam met name door het gebruik van cel-shading. Dus je verwacht dat ze hier niets aan gaan veranderen, maar helaas is dit vervangen voor een meer cartoony look dat een beetje doet denken aan Fortnite. Hierdoor lijkt de game nu minder op de strakke stripreeks dan het origineel. Deze keuze is mij een raadsel en ik vraag mij af waarom dit besluit is genomen. Het verhaal wordt verteld met ingekaderde stukjes die doen denken aan de strips, af en toe krijg je hints tijdens het spelen in dezelfde vorm en ook als je een headshot maakt. De geluiden van sommige wapens en de omgeving worden in onomatopee-vorm weergegeven. Denk aan de oude Batman-serie met Adam West waar bij een klap de woorden klabeng, pow en thwomp in beeld verschenen om aan te geven dat het echt een harde klap was.

Om achter de waarheid te komen, doorloop je verschillende velden waar je verschillende vijanden tegenkomt. Soms moet je deuren openen met een lockpick en kun je gebruikmaken van een grapple gun om nieuwe hoogtes te bereiken. Je kunt de vijanden soms met stealth uitschakelen en hun lichaam verbergen, maar vaak is een directe benadering vereist. Soms moet je iemand gijzelen of als schild gebruiken, zodat je niet beschoten kan worden. Bijna alle wapens die je tegenkomt, zijn te gebruiken zoals messen, pistolen, shotguns en geweren. Bescherming in de vorm van kevlar uitrusting en medkits liggen in de velden verspreid. Ook kun je dingen uit je omgeving gebruiken om de vijanden uit te schakelen zoals met een stoel en asbak. Tevens is het mogelijk om tonnen kapot te schieten die een explosie veroorzaken en op brandblussers om de vijanden te verwarren. Het kost alleen wel moeite om dit goed te timen, want als je R2 gebruikt om te schieten, reageert hij niet meteen. Bij de tonnen en brandblusser is dit nog te overzien, maar bij bewegende vijanden wordt het wel een probleem.

Met je zesde zintuig kun je vijanden opsporen als je gebukt loopt. Je ziet dan de voetstappen van je vijanden met TAP-TAP-TAP waardoor je bepaalt waar de vijand ongeveer is. Je moet dan wel de hele tijd de daarvoor bestemde knop ingedrukt houden. Dit is zeer onhandig, daar je deze snel loslaat als je andere dingen moet doen en dus gespot wordt. Gelukkig is dat aan te passen in de options. Wat zeker meteen opvalt, is dat de game op sommige momenten hapert als je een stukje loopt. Het lijkt wel of de game steeds in kleine stukjes geladen wordt of steeds wisselt van frame rate. Dit geeft af en toe een schokje en dat helpt niet bij het richten als je wordt omringd door acht vijanden. Ook de vijanden hebben hier last van, want soms blijven ze even stilstaan als ze je zien om vervolgens snel op je af te schieten. De multiplayer-modi (Team Deathmatch, Deathmatch) heb ik om die reden maar even overgeslagen.

Zelfs de geluidseffecten vallen tegen

Het level design van de Remake is vergelijkbaar met het origineel en als ik het me goed herinner, liggen de items op dezelfde plaats, kun je dezelfde wapens gebruiken en staan de vijanden op dezelfde positie. De A.I. van de vijanden is niet indrukwekkend en ze zijn er met de jaren niet slimmer op geworden. Het tegenovergestelde is waarschijnlijker, want soms reageren ze niet als je duidelijk in hun gezichtsveld staat. Ook hebben ze schijnbaar moeite met het accepteren van hun dood, want nadat je hen dodelijk getroffen hebt, duurt het soms een aantal seconden, voordat ze naar de grond gaan. Voor een Remake ziet het er erg amateuristisch uit.

Geluidseffecten van de wapens zijn niet geweldig, want er is weinig verschil te bemerken tussen de pistolen, geweren en shotguns. Ook als je een mes naar een vijand gooit of een stoel op de rug van de vijand kapotslaat, maakt dat weinig indruk, want je hoort weinig of niets. Als ik het me goed herinner, dan zaten deze effecten wel in het origineel. Dezelfde voice acting uit het origineel is gebruikt en dit klinkt nog steeds redelijk goed. XIII wordt nog steeds vertolkt door David Duchovny, Carrington door Adam West en Majoor Jones door zangeres/actrice Eve. Ik had bij de Remake wel wat extra’s verwacht. Door bijvoorbeeld meer scenes toe te voegen in de bestaande hoofdstukken of iets meer aan het verhaal toe te voegen, want er zijn nog veertien delen in de reeks. Ook had ik wel meer ondersteuning in de vorm van tekst bij het verhaal willen zien, zodat het beter te volgen is als je de stripreeks niet kent.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Eerlijk gezegd ben ik een beetje geïrriteerd en teleurgesteld in de Remake van XIII. Door alle kleine foutjes en glitches lijkt het origineel beter te draaien dan de remake die zeventien jaar later gemaakt is. XIII Remake had zeker een Day One Patch moeten krijgen en voordat deze er is, zou ik wachten met het aanschaffen van de game of wachten op een aanbieding. Dat is jammer, want het was misschien niet de beste game allertijden, maar wel een vermakelijke en interessante game in een cool jasje die de moeite waard had kunnen zijn. Ik snap niet dat een game met een niche publiek op deze manier wordt afgeleverd. Als je alle dingen die goed waren in het origineel uit de nieuwe versie haalt zoals de cel-shading effecten en de geluidseffecten. Hoe wordt deze game dan interessant voor degenen die het origineel nooit hebben gespeeld? Dit is een gemiste kans, want dit is geen Remake zoals de Resident Evil Remake (1,2,3) of Final Fantasy VII Remake dat wel zijn. Dit is eerder een remaster en helaas niet een hele goede remaster.

• Op zich ziet het er goed uit, maar.....
  • Herkenbaar voor de fans
  • Interessant verhaal
  • Voice Acting is oké.
  • Geen cel-shading meer
  • A.I. van vijanden is slecht
  • Frame Rate drops zorgen voor haperingen
  • Matige sound effecten
  • Slechte controls
  • Eerder een Remaster dan Remake
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot XIII Remake

-

Microids