Review: Xenoblade Chronicles: Definitive Edition - een meesterwerk verbeterd Nintendo Switch

Geplaatst: 3 juni 2020 10:00

Xenoblade Chronicles is inmiddels alweer tien jaar oud en had destijds op de Nintendo Wii een enorme impact op het JRPG-genre. De game, die eerst helemaal niet buiten Japan uitgebracht zou worden, wist namelijk het genre flink op te frissen en een standaard neer te zetten voor JRPG's zoals we ze vandaag de dag kennen. Het is dan ook niet gek dat Nintendo van deze game een remaster op de Switch uitgebracht had, maar kun je een game die zo goed en zo baanbrekend was eigenlijk nog wel verbeteren?

Man vs Machine

Het verhaal van Xenoblade Chronicles, als je het nog niet kent, gaat over een jongeman die Shulk heet. De wereld waarin Shulk leeft, heet Bionis en is het dode lichaam van een enorme Titan. Deze Titan raakte vele jaren geleden in een gevecht met een andere Titan genaamd Mechonis. Toen beide Titans uiteindelijk uit gekibbeld waren, begon er op de dode lichamen van beide Titans leven te ontstaan. Op het lichaam van Bionis ontstonden de Homs, mensachtige wezens, en op het lichaam van Mechonis ontstonden de Mechon die meer op robots leken. De Mechon begonnen de Homs aan te vallen, maar na een lange strijd wisten de Homs de Mechon van Bionis te verdrijven. Een jonge held wist dit voor elkaar te boksen met behulp van de Monado, een ontzettend krachtig zwaard dat zeer effectief is tegen de Mechon. De vrede wordt echter bruut verstoord wanneer de Mechon wederom Bionis binnenvallen en proberen de Homs uit te roeien. Shulk, die zijn tijd gewijd heeft aan het onderzoeken van de Monado, weet de Mechon tijdelijk te verslaan en gaat op avontuur om de ware kracht van de Monado te ontdekken, en de Mechon voor eens en altijd een halt toe te roepen.

Gedurende je avontuur komt Shulk verschillende personages tegen die hem helpen om zijn uiteindelijke doel te bereiken. Deze personages hebben elk hun eigen persoonlijkheid, achtergrondverhaal en reden om op avontuur te gaan. In de Definitive Edition van Xenoblade Chronicles is het verhaal compleet hetzelfde gebleven. Wel krijgen de personages door de vernieuwde graphics en verbeterde animaties meer diepgang en lijken ze nog levendiger dan in het origineel. Ook is er aan Xenoblade Chronicles : Definitive Edition een extra epiloog toegevoegd. Deze extra content, genaamd Future Connected, speelt zich een jaar na het einde van de main story af. Dit verhaal draait om Shulk en Melia en brengt je minstens tien uur aan extra content in een geheel nieuw gebied. Deze extra content is direct vanaf het begin te spelen, dus als je het origineel bijvoorbeeld al gespeeld hebt, hoef je niet eerst het verhaal uit te spelen om de extra content te bekijken.

Het oog wil ook wat

Naast een extra verhaal zijn er ook nog andere dingen toegevoegd of verbeterd aan de al ijzersterke Xenoblade Chronicles-formule. Het meest opvallende is natuurlijk de verbeterde graphics. De originele game komt uit 2009 en kwam uit op de Nintendo Wii, met later nog een port op de Nintendo 3DS. Je kunt gerust stellen dat deze game op grafisch gebied niet echt stand heeft gehouden. Gelukkig weet de remaster dit volledig recht te trekken, met adembenemende graphics waarmee de enorme open wereld die Monolith ontwikkeld heeft echt goed tot zijn recht komt. Goed, het is zeker niet de mooiste game op de Switch, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat de Definitive Edition er niet ontzettend goed uitziet.

Naast de graphics is ook de audio onder handen genomen. De soundtrack heeft een orkestrale make-over gekregen en ik moet zeggen dat de soundtrack echt uitmuntend klinkt, ondanks dat niet alle tracks geremasterd zijn. Monolith weet niet alleen prachtig uitziende open werelden neer te zetten, maar weet deze ook altijd nog sfeervoller te maken door overal een perfect passende soundtrack achter te plaatsen. De wereld ziet er daardoor niet alleen levendig uit, maar klinkt ook zo. Daarnaast bevat de gehele game genoeg voice-acting voor nog meer immersie. Ik kan je echter wel aanraden om ook hier de voice-over in het Japans te zetten, daar de Engelstalige voice-over behoorlijk cringeworthy kan zijn. Het is niet zo erg als in Xenoblade Chronicles 2, god, wat was de voice-acting van Rex in die game vreselijk, maar in het belang van een perfecte ervaring kun je hier toch het beste voor de Japanse stemmen kiezen.

Spelen zonder hoofdpijn

Goed, op audiovisueel gebied is de game dus flink opgepoetst naar de standaarden van tegenwoordig, maar hoe zit het dan eigenlijk met de gameplay? Op het gebied van gameplay an sich is er niets veranderd. De game speelt nog steeds als een story-driven JRPG met een real-time action combat-systeem waarbij je gebruikmaakt van verschillende vaardigheden die Arts worden genoemd. Deze Arts kun je met elkaar combineren en gedurende je avontuur upgraden. Ook verzamel je nieuwe wapens en uitrusting en kun je je personages verbeteren middels een Skill Tree. Daarnaast is ook de Affinity Chart waarmee je relaties tussen personages kunt tracken weer aanwezig. Ja, de verschillende systemen die in Xenoblade Chronicles zitten, zijn er een heleboel en ze kunnen vrij complex zijn. Gelukkig heeft Monolith de UI van de game een flinke make-over gegeven waardoor alles, zowel in combat als daarbuiten, een stuk gemakkelijker te begrijpen valt en duidelijker is.

De UI van het combat-menu is niet het enige dat verbeterd en verduidelijkt is. Je kunt nu bijvoorbeeld ook op je minimap zien waar je sidequests kunt vinden en ook questmarkers zijn voor deze sidequests toegevoegd, zodat je gemakkelijk kunt zien waar je naartoe kunt gaan. De sidequests zelf zijn helaas niet onder handen genomen. In de ruim vierhonderd beschikbare sidequests zijn er maar een handjevol de moeite waard. De meeste sidequests bestaan uit MMO-stijl quests zoals het verzamelen van dingen of het verslaan van een specifieke vijand. Vaak zijn de beloningen voor deze sidequests niet eens de moeite waard en dat is natuurlijk jammer. Gelukkig hoef je deze sidequests niet te doen, maar je loopt dan wel het risico dat je level dan altijd iets te laag is om comfortabel het verhaal verder te spelen. Gelukkig heeft Xenoblade Chronicles: Definitive Edition nu ook een Casual-modus waarbij gevechten veel makkelijker zijn gemaakt. Wil je je dus puur focussen op het verhaal, dan is deze modus daar zeer geschikt voor. Daarnaast is er ook een Expert-modus geïntroduceerd waarbij je niet automatisch levels verkrijgt, maar deze zelf moet toekennen. Als je zo iemand bent die alle sidequests wilt doen, voordat hij verdergaat met het verhaal, kan ik je sowieso aanraden om op Expert Mode te spelen. Hierdoor raak je niet over-levelled en kun je te allen tijde je level hoger of lager zetten wanneer dat nodig is om de meest optimale gameplay-ervaring voor jezelf te creëren. Wees dan wel bereid om minstens honderd uur van je leven op te offeren...

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Om even antwoord te geven op mijn vraag of je een game die zo goed en zo baanbrekend is als Xenoblade Chronicles nog wel kunt verbeteren, het is antwoord is een volmondig ja. Niet alleen heeft Monolith de audiovisuele aspecten van de game opgepoetst, de studio heeft de game ook heel wat quality of life-upgrades meegegeven waardoor deze tien jaar oude game weer helemaal aan de normen van hedendaagse JRPG's en games in het algemeen voldoet. De game wordt hiermee niet alleen een stuk toegankelijker voor nieuwkomers van de serie en het genre, maar blijft ook interessant voor veteranen die al bekend zijn met het origineel. Houd je van JRPG's, uitgebreide en intrigerende verhalen, fantasy, grote open werelden, honderden sidequests, of grote rode lichtgevende zwaarden? Ga Xenoblade Chronicles: Definitive Edition spelen. Echt, je gaat er geen spijt van krijgen. Probeer je dan alleen niet al te veel met die sidequests bezig te houden, want die waren, en zijn, nog steeds de moeite niet.

• Adembenemende graphics
  • Prachtige soundtrack
  • Verbeterde UI