XCOM: Enemy Unknown

  • Ontwikkelaar Firaxis Games
  • Eerste releasedatum 12 oktober 2012
  • Platformen Pc, Xbox 360, PlayStation 3
  • Genre Strategie
  • Gameliner score

Review: XCOM: Enemy Unknown - Pc

Vliegende schotels worden steeds vaker gesignaleerd. Het blijft niet bij sci-fi-roddelblaadjes, ze zijn er nu echt. Reden genoeg om een wereldwijd gesteunde organisatie op te zetten die aan deze dreiging het hoofd moet bieden. XCOM is een feit!

XCOM: Enemy Unknown

De XCOM-serie, waarin je de aarde moet beschermen tegen een buitenaarde invasie, is geen nieuwe. Al in 1994 verscheen het eerste deel, UFO: Enemy Unknown, welke een grote hit was. Al snel volgden vier andere delen, maar na het laatste deel uit 2001, XCOM: Enforcer, viel er een stilte rond deze ooit populaire serie. Twee andere delen waren ooit op de planning, maar werden geannuleerd. Maar na lang wachten is daar dan nu een nieuw deel in deze serie: XCOM: Enemy Unknown. Uitgegeven door 2K Games en ontwikkeld door Firaxis games moet deze game de solide gameplay van het vorige millennium gaan evenaren en overtreffen. Firaxis Games heeft een goede afkomst als het aankomt op turn-based-games, daar deze studio aan de wieg stond van bijna elk Sid Meier-spel, inclusief het leeuwendeel van de Civilization-serie. Als oudere pc-gamer, die de oude UFO/XCOM-games nog kan herinneren, heb ik deze game eens op de pijnbank gelegd.

Oude wijn in een hypermoderne cyberfles

Om maar even met de deur in huis te vallen: de game is ouderwets goed. Je begint aan het begin van de invasie met spelen. De game dropt je dan ook meteen in het midden van de aliens. De gameplay is lekker ontspannen turn-based, maar toch blijf je aan je monitor gekluisterd. Je kunt je troepen (vier eenheden in het begin) ieder tot twee loopacties laten doen, waarbij je deze kunt vervangen door aliens aan te vallen. Terrein speelt een grote rol, daar dit veel schoten tegen kan houden. Terrein is echter niet onverwoestbaar. Na een paar rake schoten van je tegenstanders zal het meest stevig ogende muurtje niet meer zijn dan gruis. En dan moet je snel je plan B klaarhebben! De game is weliswaar turn-based, toch weet deze een gezonde spanning op te bouwen. Je zult je geen enkel moment afvragen wat de volgende beurt te doen. Het grote voordeel van deze gameplay is wel dat je met een glas drinken erbij kunt gamen. Een zeldzaam iets in deze tijd van actie en "immersion"!

Bob de Basisbouwer

XCOM: Enemy Unknown heeft naast de gevechten nog een rijke extra laag: het globale plaatje. Op dit niveau ben je research aan het doen, wapens aan het bouwen, aliens aan het interrogeren (dit overleven ze niet), UFO's aan het neerschieten, troepen aan het trainen en natuurlijk alles binnen je zeer beperkte budget. Dit budget kun je opvoeren door satellieten boven XCOM-leden te hangen en door missies te doen die geld opbrengen. Je budget is wel een van de sleutels naar succes, dus let hier goed op! Je ondergrondse thuisbasis kun je uitbreiden en uitbouwen, en je ontwikkelingen zie je direct terug in je effectiviteit tegen de aliens. Maar deze worden ook steeds sterker en de roepen om hulp worden heftiger en komen steeds vaker, waardoor je echt een gevoel van urgentie krijgt.

Unreale aliens

Voor XCOM: Enemy Unknown heeft Firaxis gebruik gemaakt van de Unreal 3 Engine. Het grote gemak hiervan is dat deze makkelijk te porten is naar consoles, maar de grafische kracht is op de pc toch een beetje achterhaald. Desondanks heeft Firaxis veel details ingebouwd en zijn de omgevingen levend en onheilspellend. De aliens zijn divers en allen oerlelijk (op een goede manier) en je XCOM-soldaten zijn allemaal kleerkasten die, als ze klaar zijn met het verhaal op de aarde, zo in Gears of War binnen kunnen lopen en alle bugs kapot kunnen knallen. Maar ik dwaal nu af...

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Met XCOM: Enemy Unknown hebben uitgever 2K Games en ontwikkelaar Firaxis Games een waardige reboot van de XCOM-serie weten te maken. De lekker ouderwetse gameplay die we kennen uit de oudere delen is in een mooi nieuw jasje gegoten en speelt lekker weg. Het strategische niveau is hoog en soms behoorlijk punishing, maar wel goed speelbaar. De Unreal 3 Engine ben ik onderhand wel zat, maar dat doet verder de game geen echt kwaad. Je bent namelijk meer bezig met aliens knallen en je zetten plannen. Laat die invasie maar komen. Ik ben er klaar voor!

  • Pluspunten
  • Turn-based
  • Pittig, maar leuk
  • Strategie in elke hoek
  • Basis bouwen
  • Troepen pimpen
  • Minpunten
  • Nog 'n beurtje...
  • Unreal 3 Engine
Gameliner Score
Perfect

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?