WWII Battle Tanks: T-34 vs Tiger

• Ontwikkelaar G5 Software
  • Eerste releasedatum 27 oktober 2008
  • Platformen Pc
  • Gameliner score

Review: WWII Battle Tanks: T-34 vs Tiger - Pc

Vandaag is de dag dat het moet gaan gebeuren. Met knikkende knieën betreed ik het voertuig waar ik al zoveel trainingen in heb afgelegd. Zelfs het examen heb ik met grote overtuiging afgesloten. Maar nu, nu komt het er echt op aan en dan ga je denken. Ik begin maar met wat ik altijd doe: alles gereed maken om de motor te starten. Even later rij ik, met brullende motoren, richting het slagveld. Nu gaan we beginnen. Let's just do it!

Alleen voor de experts

WWII Battle Tanks: T-34 vs. Tiger (WWII: BT) is een simulatiegame van Lighthouse Interactive. We kennen deze uitgever allemaal van het bekende Ship Simulator, en deze keer proberen de mensen daar het met een nieuwe simulatie: we mogen een tank gaan besturen en dat zullen we weten ook. Zodra je de eerste missie van de game start heb je door dat je echt alles in de tank zelf moet regelen om er ook maar beweging in te krijgen. Gelukkig kun je sommige dingen overlaten aan de computer, maar het meeste zul je toch zelf moeten doen. Hierin zit toch iets om over na te denken. Als je namelijk een echte arcade gamer bent, dan zul je het al gauw gehad hebben met deze game.

Soldaat, richten!

Ben je er nog? Mooi zo, want als we dit even naast ons neerleggen, dan zien we dat er een aardige game naar voren komt. Zoals gezegd moet jij zelf het meeste doen in de tank. Je kunt er voor kiezen om dingen als het rijden te automatiseren, zodat je jezelf wat meer kunt richten op bijvoorbeeld het schieten. Dit schieten zul je, net als in echt, wel heel zorgvuldig moeten doen. Je moet er steeds op letten of je de loop wel op de juiste hoogte hebt staan voor de kogel die je weg wilt schieten. E'n foutje kan betekenen dat je de tank die je wilt beschieten mist, en voor je het weet ben je de pineut en ligt je eigen tank zielig te zijn in een hoopje as.

En VUUR!

Gelukkig hoeft een schot van de AI niet meteen te betekenen dat je tank verplaatst kan worden naar de dichtstbijzijnde schroothoop. Je kunt zelfs zelf bepalen hoe goed de computer is in het mikken van schoten. Zet je deze optie helemaal omlaag, dan kun je veel meer rekenen op schoten die ruim missen. Zet je de computer echter op een heel precieze stand, dan kun je maar beter je tank goed beschutten, anders krijg je na het eerste goedgemikte schot al het 'Game Over' schermpje voor je neus. Het is dus een soort van moeilijkheidsgraad die je kunt instellen, al heeft de ontwikkelaar van de game ervoor gekozen om het een iets andere benaming te geven.

Bomen, bomen en niets anders

Al dit geweld wordt goed in beeld gebracht met aardige explosies. Het is allemaal niet heel hoogstaand, maar toch heeft het een leuk eigen sfeertje. Een minpunt is echter het landschap, dat voor een groot deel bestaat uit uitgestrekte grasvlakten met ontzettend veel bomen, waar je eens in de zoveel keer misschien een dorpje tegenkomt. Hier had de ontwikkelaar van de game misschien wat meer aandacht aan mogen besteden, door bijvoorbeeld af en toe wat hekjes te plaatsen of een verlaten schuurtje neer te zetten. Nu is het allemaal zo leeg, en dat is gewoon een gemiste kans om de game een extra zetje te geven.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

WWII Battle Tanks: T-34 vs. Tiger ontpopt zich voor liefhebbers van simulatie games tot een alleraardigste game, waarmee deze mensen alles tot in detail kunnen uitvoeren. Gamers die van nature meer arcade in hun bloed hebben zitten, zullen wat minder plezier aan de game beleven, aangezien je toch wel veel zelf moet regelen, in plaats van alleen maar op de linkermuisknop drukken zodat er een kogel wordt afgevuurd. Enkele minpuntjes, zoals het landschap, werken de game ook tegen in het eindproduct, dat toch wel wat meer had mogen zijn.

• Pluspunten
  • Top voor simulatiefreak
  • Automatisch rijden