Review: WWE SmackDown! vs. RAW 2008 PlayStation 3

Geplaatst: 6 december 2007 15:33

WWE Smackdown is 'n van de bekendste professionele worstelprogramma's op de Amerikaanse buis. Het wordt elke vrijdag live uitgezonden en trekt veel kijkers. Op maandag heb je WWE RAW. Dit programma trekt ook heel veel kijkers. Eigenlijk zijn Smackdown en RAW twee grote ego's en als die met elkaar botsen dan krijg je Smackdown VS RAW 2008!

Worstelen voor mietjes?

Worstelgames zijn altijd al anders geweest dan normale vechtgames. Het gaat er bij worstelgames niet direct om iemand helemaal lens te slaan. Het kan wel, maar het is de bedoeling niet. Bij vechtgames wel. Bij worstelgames gaat het er meer om hoe stijlvol je bent. Pak je een stoel? Hoppa, tegen je vijand zijn harses met dat ding! Of pak je toch liever een knuppel met prikkeldraad eromheen? Als je genoeg lol hebt gehad met je vijand is het tijd om hem in de houtgreep te leggen.

E'n, twee, drie, je bent uit!

Er valt genoeg te doen in deze game. Je kunt gewoon direct gaan spelen in Play Now voor de snelle potjes. Je hebt ook een carrièremodus, de WWE 24/7 Mode. Daarnaast zijn er nog veel meer modi en kun je zelf ook dingen maken. Denk aan kampioenschappen, kampioen en ingang. Er is genoeg te doen in deze game en als je ervan houdt, verveelt het nooit, omdat je oneindige dingen kunt doen. Het houdt zich niet aan regels en daardoor lijkt de speelduur wel oneindig. Het enige nadeel hieraan is, dat je er echt van moet houden. Anders verveel je je hier vreselijk mee. Deze game is echt bedoeld voor de fans en dat zie je. Iemand die niets van Smackdown of RAW kent, weet niet echt wat hij moet verwachten van deze game. Dat ligt puur aan het genre. Veel mensen kennen het niet, dus spelen ze het niet en in dit geval is dat best jammer want Smackdown VS RAW 2008 is echt een sterke game.

Op zich lijkt vechten in een worstelring best saai. Dat is echter helemaal niet bij deze game. Je bepaalt helemaal zelf wat je doet en er zijn veel keuzes die je kunt nemen. Pak je de scheidsrechter en ram je hem met zijn kop tegen je vijand aan? Ja, dat kan, maar je kunt ook uit de ring gaan. Daar begint het pas echt leuk te worden, want onder de ring liggen allerlei spullen voor je klaar. Denk aan een ladder, een knuppel met prikkeldraad of een tafel. Hiermee breng je nog meer schade toe aan je vijand en dit wordt allemaal goed in beeld gebracht, zodat het er erg fijn uitziet. De besturing van deze game is niet slecht. Mijn advies is wel om eerst even de video-tutorials te volgen om te begrijpen hoe je honderd procent gebruik kunt maken van alle functies van de game. Er zijn al verschillende versies van deze game gekomen. Volgens mij vanaf 2003. Er komen steeds nieuwe dingen bij een nieuwe versie, maar het blijft worstelen. Originaliteit is dus ver te zoeken. Wordt dit je eerste worstelgame? Dan is deze game zeker origineel. Er is ook nog een online modus. Hierbij speel je twee tegen twee in een normale match. Het werkt lekker, zonder lag en het vergroot de speelduur aanzienlijk.

Bloed, zweet en tranen

Grafisch is deze game matig. Het ziet er heel erg plastic uit en het geeft geen realistisch gevoel. Je ziet jezelf ook niet echt pijn lijden. Daardoor heb je niet echt het gevoel alsof je klap effect heeft gehad. De graphics hadden echt beter gekund. De worstelaars lijken op actiefiguren en ze lijden geen pijn. Volgende keer beter!

Sfeermuziek

De muziek in deze game moet je persoonlijk liggen. Het is vooral zware hardrock met soms een iets zachter nummertje ertussen. Als je hier niet van houdt, zit je aan het verkeerde adres, want je hoort het overal. In de menu's en als je aan het spelen bent. Als je een Xbox 360-bezitter bent, kun je eigen muziek aanzetten, zodat je geen 'last' heb van de muziek in de game. Playstation 3-bezitters kunnen dat niet. Een worstelgame is geen worstelgame zonder commentaar en ik kan je vertellen, dat commentaar is echt niet leuk. Ze brabbelen maar wat en ze doen alsof ze stoer zijn, terwijl ze zich eerder als een stel debielen gedragen. Er bestaat waarschijnlijk wel een optie om het uit te zetten, maar dan heb je dat worstelgevoel niet meer.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Smackdown VS RAW 2008 is een hele sterke game. De gameplay is heel goed en houdt het lang vol. Het enige nadeel hieraan is, dat je van de game moet houden. Als worstelen niet jouw ding is, kun je hier niet mee overweg. Grafisch stelt deze game niet veel voor. Ze hebben maar een druppeltje limonade uit de limonadekan van de Xbox 360 gehaald. Er kan nog veel meer uit die limonadekan, je moet alleen beter je best doen. De muziek in de game is goed of slecht, dat is een persoonlijke voorkeur. Als je niet van hardrocknummers houdt, kun je hier niet zoveel mee. Het commentaar is om te janken, maar als je het uitzet, heb je het worstelgevoel niet meer. Ondanks dat, is deze game voor de worstelfan verplichte kost!

• Ijzersterke gameplay
  • Veel manieren om te worstelen
  • Echte spelers