Review: WRC 7 PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 21:10

Laat me beginnen met zeggen dat ik geen gigantisch fan van racing games ben, maar ik heb er zeker ook geen hekel aan. De race variant die mijn voorkeur heeft, zijn games waarbij het allemaal niet te serieus wordt genomen en de nadruk ligt op de extra mogelijkheden die het racen verrijken. Ik denk dan aan Mario Kart, Rock and Roll Racing, Burnout en vergelijkbare games. Gelukkig hebben de ontwikkelaars van WRC 7: FIA World Rally Championship ervoor gekozen om de game zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedere gamer. Door enkele vragen te stellen over je rally ervaring en rijvaardigheid proberen ze een inschatting te maken van jouw niveau. Na het beëindigen van de Driving Test word je beoordeeld en wordt er een bepaalde instelling voorgesteld die je altijd kunt aanpassen.

Gelukkig is er keuze

Dat aanpassen begint met het kiezen uit de verschillende rijstijlen: amateur, semi-pro, pro en voor de meest realistische ervaring is er de simulatie. Rijd je met een semiautomatische versnelling of schakel je zelf? Je kunt de moeilijkheidsgraad aanpassen (easy, medium, hard, hardcore) en dit bepaalt of je gebruik kunt maken van de Starting Assistance/Braking Help en of de opgelopen schade met Damage Effects je rijden beïnvloedt. Ook is het mogelijk om de camerapositie aan te passen, zodat je vanuit de auto de weg ziet. Dit komt het dichtst bij de werkelijkheid en dit is een heel andere manier om de game te ervaren. Je wordt tijdens de race geassisteerd door de bijrijder. Hij geeft van tevoren aan welke bochten er komen en hoe scherp ze zijn (ook dit is aan te passen). Het is in het begin even wennen, maar dit is zeer handig, tenminste als je alle tekens begrijpt, maar na een tijdje spelen is dit zeker te doen. Er werd ook aangegeven dat je bij teveel schade niet meer met hem kunt communiceren (al hangt dat waarschijnlijk samen met de activatie van de functie Damage Effects).

Door te beginnen met het handmatig schakelen werden mijn race kwaliteiten meteen bevestigd. Het was geen succes, want ik ben teveel bezig met het focussen op mijn snelheid en het nemen van de bochten om ook nog te moeten schakelen en de juiste versnellingsstand te kiezen. Met semi-automatic kon ik in ieder geval competitie leveren en zelfs een ronde winnen. Helaas nog geen podiumplaats, maar dat is het volgende doel. Ik ben dus gewend aan vol gas en dan los, maar in deze game is dat geen optie. Je moet veel bochten nemen op smalle paden, oppassen dat je niet door de zachte berm schiet, uitkijken voor de toeschouwers aan de kant en je niet laten verleiden om teveel gas te geven. Vaak lijkt het alsof je vol gas kunt geven om dan te ontdekken dat de volgende bocht een ravijn bevat waar je zonder pardon induikt. Ook moet je je rijstijl aanpassen aan de conditie van de ondergrond, zoals: sneeuw, asfalt en gravel. Aangezien elke fout een aantal seconden straftijd oplevert, is het verstandig om je snelheid te matigen.

Uitdaging genoeg

De solo modus bestaat uit vier modi: Quick game, Career, Custom Championship en de Driving Test. In de Career modus kies je uit 'n van de drie teams waarbij elk team zijn eigen focus heeft. Zo richt het ene team zich meer op snelheid, terwijl de ander de auto graag schadevrij houdt. Een leuke modus om te spelen zelfs als je in het begin er niks van bakt. Je rijdt in een team en je teamgenoten proberen je te motiveren door je uit te dagen, vaak met minder vriendelijke opmerkingen, maar dat vond ik wel grappig. Het heeft wel geholpen, want als iemand zegt dat je niet voorbij hem komt, dan wil je het tegenovergestelde graag bewijzen. Met het Custom Championship ben jij de baas en bepaal je zelf welke race er gereden wordt en in welke volgorde.

De multiplayer modus bestaat uit: Online multiplayer, Split Screen en Hot seat. In de Online multiplayer modus race je tegen een tegenstander die als transparante versie meerijdt. Zo kan je tegen elkaar opnemen terwijl je met een rotgang over de smalle paden en wegen racet zonder elkaar in de weg te zitten. Dit was erg leuk om te doen, omdat de ghost-versie van je tegenstander uitdaagt om nog beter te rijden. In Split Screen kan je samen met een vriend de strijd aangaan en in Hot Seat is het mogelijk om met acht verschillende gamers om de beurt tegen elkaar te racen. Naast de Solo en de Multiplayer modus is er ook de Challenge modus waar je om de zoveel dagen de kans krijgt om een online record te verbreken van een andere gamer met een belachelijk goede tijd. Ik heb mijn uiterste best gedaan, maar ik kwam ongeveer een minuut en twintig seconden tekort om een kans te maken. Gelukkig levert dit skill points op en is het mogelijk om dit meerdere malen te proberen, zodat je in ieder geval je eigen tijd kunt verbeteren. Bij de Extra's kun je je vooruitgang checken, een blik op de statistieken werpen, de verschillende auto's bekijken, en de behaalde in-game accomplishments zien.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Ik had niet verwacht dat ik een serieuze racing game leuk zou vinden, maar het werd op een gegeven moment toch lastig om de controller neer te leggen. Het was wel een uitdaging om gecontroleerd en beheerst te racen in plaats van simpelweg vol gas te geven. Toch geeft het veel voldoening om op de hoogst mogelijke snelheid de scherpe bochten en smalle paden te doorkruisen. Er zijn veel opties om de game zo toegankelijk mogelijk te maken voor een amateur (zoals ik) of om voor de meest uitdagende modus te gaan waar je skills bijna perfect moeten zijn om een goede tijd neer te zetten (ik zeker niet). Hierdoor heeft de game veel replay value. Als ik uiteindelijk de semiautomatische schakelbak beheers, heb ik altijd nog de mogelijkheid om mezelf opnieuw uit te dagen met het handmatig schakelen. Dit is ook van toepassing op de camerapositie, want de race ervaring voelt toch anders als je de auto vanuit vogelperspectief op de weg ziet liggen of vanuit de auto het asfalt op je af ziet komen. Een ding viel mij een beetje tegen en dat was de eentonige omgeving in de verschillende tracks. De verschillende velden van een land leken wel erg op elkaar, maar dat doet natuurlijk niks af aan de race ervaring. Ik denk alleen wel dat het een game is voor mensen die van serieuze racing games houden. Het viel zeker niet tegen en ik ga de game vaker spelen. Ik kan tenslotte mijn teamgenoten niet laten hangen.

• Uitdagende rally's
  • Leercurve bepaal je zelf
  • Replay value
  • Weinig variatie in tracks en omgeving
  • Racen moet je passie zijn
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot WRC 7

Bigben Interactive

15 september 2017