Review: WRC 4: FIA World Rally Championship PlayStation 3

De WRC-serie gaat al enkele jaren mee, alhoewel je dat misschien niet direct zou zeggen. De serie is namelijk in de anonimiteit terechtgekomen. Het fungeert momenteel als een melkkoe voor WRC-fans, aangezien het de officiële licenties van het wereldkampioenschap rally bevat. De games die uitkomen aan het einde van een spelcomputercyclus zijn meestal op zijn allerbest, behalve WRC 4: FIA World Rally Championship. Of stiekem toch wel?

Gefabriceerd

De game werd jarenlang door Evolution Studios ontwikkeld, maar sinds de laatste drie delen door Milestone, een ontwikkelstudio uit Italië. We kennen de studio onder andere van de MotoGP-serie. Het laatste deel uit deze serie kwam erg goed uit de verf en lijkt verdacht veel op WRC 4, of andersom moet ik eigenlijk zeggen. Je merkt dat de Italiaanse ontwikkelaar haar best heeft gedaan om de rallyfan aan te spreken. Bij het opstarten werd ik voorgeschoteld met beelden uit de officiële FIA rally kampioenschap. Dit zou de emotie en adrenaline moeten aanspreken van iedere rallysportliefhebber.

Rallyrijden met vliegtuigen

Na een paar minuten in het menu te hebben rondgehangen en knettergek geworden te zijn van het irritante, enige achtergrondmuziekje, was het tijd voor het echte werk. Op de gamescom heb ik al wat rondjes mogen rijden in WRC 4, maar de besturing liet toen nogal wat te wensen over. Het leek alsof je in een vliegtuig zat, aangezien de auto totaal geen grip had met het asfalt. De game is er totaal niet op vooruit gegaan sinds de laatste demo. Leuk is het wel dat de ontwikkelaar alle weersomstandigheden in de game heeft gepropt, maar je racebolide reageert in alle situaties hetzelfde op de weg, of je je nu wel of niet op glad wegdek begeeft.

Gedateerd

De game heeft toch nog wel wat leuke elementen in zich. Je kunt bijvoorbeeld in het begin je hele profiel samenstellen, tot de naam en nationaliteit van je copiloot aan toe. De tracks lijken best wel veel op elkaar, ondanks het de officiële tracks zijn en over het hele wereld verspreid liggen. De ontwikkelaar heeft een poging gedaan om de tracks aan te kleden met een hoop detail, daar zijn ze helaas niet bepaald in geslaagd. De bomen zien er allemaal hetzelfde uit. De vlaggen langs de track wapperen wel, maar dan wel net zo houterig als dat Lucille Werner loopt. De tracks hebben ook last van pop-up om detail aan te brengen rondom de track, terwijl de game niet zo enorm zwaar is.

Je toekomst als rallycoureur

De game heeft enkele modi die je kunt doen. Je kunt samen met je copiloot meedoen aan verschillende wereldkampioenschappen. Je treedt bij de carrièremode in de schoenen van een rookie, die een stoeltje probeert te veroveren in het Junior WRC-team. Het managen van je carrière gebeurt vanaf je kantoor. Leuk, maar andere games in hetzelfde genre doen vaak iets vergelijkbaars, dus vernieuwend is het niet. Een kalender, een laptopje waar je je mails en contracten kunt bekijken enzovoorts. Je prestaties hebben invloed op je aanzien. Hoe beter je bent, hoe meer je wordt gezien door de grotere en betere teams. Je kunt uiteindelijk een klasse hoger proberen, WRC 2 of 3, met het eindelijke doel het kampioenschap in de koningsklasse binnen te slepen van de rally.

Geen baanbrekende multiplayer

De game heeft ook een multiplayer. Het is niet anders dan een simpel lobbysysteem waarin je uit unranked en ranked races kunt kiezen. Nadat je een keuze hebt gemaakt, kun je aan de slag met een single race, volle rally of een lang kampioenschap. Je kunt ook uit de offline multiplayer, de hotseat, kiezen. Je moet dan om de beurt de baan op om een tijd neer te zetten. Het is de bedoeling dat je je vrienden verslaat met een betere tijd. Dit is een leuke modus voor samen met wat vrienden op een vrijdagavond.

Het eindoordeel van Alex Zweers

WRC 4 doet eigenlijk hetzelfde wat zijn voorganger ook deed, maar zet geen enorme stappen vooruit. De wagens hebben detail, maar ook is WRC 4 geen grafisch hoogstandje. Het rallygevoel is zeker aanwezig en zit lekker vol met content, vooral vanwege de aanwezigheid van de officiële licentie. De offline multiplayer maakt de game erg leuk met wat vrienden op de bank, maar de online multiplayer is nogal karig. Met een beperkt budget ga ik er vanuit dat de ontwikkelaar alles gedaan heeft wat het in zich heeft, beter dan dit wordt het waarschijnlijk niet. Ik geef de game daarom 2,5 sterren voor de moeite die ze erin hebben gestopt.

Aardig
  • Officiële licenties
  • Uitgebreide carrièremodus
  • Volledig profiel samenstellen
  • Offline multiplayer
  • Grafisch niet de mooiste
  • Online multiplayer karig
  • Geen grip met de baan
  • Ik haat flight simulators
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot WRC 4: FIA World Rally Championship

-

Bigben Interactive