Review: WRC 10 - Het vroegtijdige jubileum PlayStation 4

Geplaatst: 4 september 2021 10:00

Een tijd geleden kreeg ik de kans om de demo van WRC 10 te spelen, waar ik in mijn preview erg positief over was. De game zag er in de demo al erg goed uit en de categorieën die in het menu te zien waren (maar helaas nog niet speelbaar waren in de demo) beloven veel content. Dat is redelijk nieuw voor een WRC game en dit zou dus een mooie verbetering kunnen worden. Nu ik ook de volledige versie van de game heb kunnen spelen, kan ik jullie vertellen of dit gelukt is of niet.

Meest uitdagende WRC tot nu toe

2021 markeert het 49-jarige bestaan van de World Rally Championship, maar Nacon heeft besloten met WRC 10 alvast het 50-jarige jubileum in de game te vieren. Een beetje apart misschien, maar het zorgt in ieder geval wel voor goede in-game content. WRC 10 bevat namelijk de meeste retro content van alle games in de serie tot nu toe. De game bevat zelfs een game modus die compleet is afgestemd op de eerdere jaren van de autosport, waarin je auto’s en circuits tegenkomt die vijf decennia van de WRC sport vertegenwoordigen.

Gecombineerd met een meer diepgaande carrière modus maakt dit WRC 10 tot de meest uitdagende en in mijn optiek ook de sterkste game uit de serie tot nu toe. Daarentegen verschilt de game afgezien van de extra content niet zo heel veel van zijn voorgangers WRC 8 en 9, die ook al gewoon goed waren. Helaas worden er ook nog een aantal fouten gemaakt die in eerdere games ook al naar voren kwamen, wat natuurlijk niet had gehoeven aangezien deze fouten al meerdere malen zijn aangekaart door de community.

Als je vast komt te zitten, is er toch nog hoop

Het sterkste deel van WRC 10 is ongetwijfeld de carrière modus. De single player modus van de game groeide per aandeel in de serie steeds meer en meer, maar ik denk niet dat het nog uitgebreider en diepgaander kan worden dan het in het tiende deel van de serie is. Je kunt beginnen in de Junior niveaus en jezelf zo ver opwerken als je maar wilt. De setup van de carrière modus is vergelijkbaar met die van WRC 9, dus trouwe spelers zullen het zeker herkennen. Je gaat aan de slag met het managen van ieder aspect van jouw racing carrière, van managers tot de mechanische kant. Je maakt deals met autofabrikanten om alvast wat geld of sponsoring binnen te slepen en je probeert de deals uit te breiden door races te winnen en meer bekendheid te vergaren.

Daarnaast krijg je constant doelen die je moet halen om je carrière naar een hoger niveau te tillen. Sommige zijn redelijk kort en anderen zullen je wat meer tijd kosten. Het behalen van deze doelen zorgt ervoor dat je groeit in populariteit, maar als je te vaak een doel niet behaalt of de plank flink mis slaat, dan kun je uit het team gezet worden. Je beschikt over een uitgebreide skill tree waarmee je jouw vaardigheden op je eigen manier kunt verbeteren en uitbouwen. Dit doe je met ervaringspunten, die je krijgt met het deelnemen aan evenementen. Zelfs als je verliest, zul je nog wat punten ontvangen, zodat je toch je vaardigheden kunt verbeteren als je even vast zit.

Ik wil meer kleurtjes!

Naast de carrière modus kun je ook nog kiezen tussen losse races, de Season modus en de livery modus. In de Season modus kun je aan een serie van races meedoen zonder dat jij je verder hoeft te bekommeren om het management eromheen. De livery modus is een nieuwe toevoeging in de WRC-serie. Het is een leuk extraatje, maar helaas wel een beetje gewoontjes geïmplementeerd. Vooral wanneer je net aan de game begint kun je er nog weinig mee, aangezien je de meeste modellen vrij moet spelen met progressie in de carrière modus. Ook de kleuren waar je uit kunt kiezen, zijn nogal beperkt en je moet enorm veel moeite doen om een andere tint voor je auto’s vrij te spelen. Het is natuurlijk niet erg als er een aantal kleuren en modellen pas beschikbaar worden als je verder komt in de game, maar in dit geval geldt het voor bijna alle opties en dat is wel een beetje jammer.

Dat is vooral jammer omdat de auto’s er in WRC 10 echt geweldig uitzien. Er zijn zelfs momenten waarop je zou denken dat je naar een echte race aan het kijken bent, zo goed zit de game grafisch in elkaar. Niet alleen de auto’s maar ook de circuits komen echt tot leven. Mijn favoriete land om in te racen is Estonia, omdat het er zo geweldig mooi uitziet, maar ook omdat je van die leuke smalle wegen hebt die eigenlijk verschrikkelijk zijn om overheen te moeten, maar die je wel echt het gevoel geven dat je in het buitenland bent. Mensen die ooit met de auto naar Italië of Zuid-Frankrijk zijn geweest weten wel wat ik bedoel.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

WRC 10 is een waardige -maar wel ietwat vroege- viering van het 50-jarige jubileum van het World Rally Championship. De carrière modus is wat diepgaander dan we gewend zijn van voorgaande delen uit de serie en je kunt in veel verschillende landen racen. De game is toegankelijk voor nieuwe spelers, maar is ook uitdagend voor WRC-veteranen en door de extra retro content zul je minder snel uitgespeeld zijn dan je gewend bent. Bovenal ziet de game er prachtig uit, zowel de auto’s als de circuits en omgevingen. De nieuwe livery modus is ook een leuke toevoeging, al kun je hier pas echt iets mee als je verder bent in de game.

• Grafische perfectie
  • Veel retro content
  • Diepgaande carrière modus
  • Livery modus pas interessant als je verder bent in de game
  • Niet alle content al op launch beschikbaar

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot WRC 10

Nacon

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series