Review: Worms Rumble - Wat gebeurt hier?! Pc

Geplaatst: 5 december 2020 10:00

Na het open bèta weekend is Worms Rumble nu echt uitgekomen. De bèta was al redelijk compleet, zoals Team17 zelf aangaf, maar er waren nog wel een paar verbeterpuntjes. Als je Worms Rumble gaat spelen, verwacht dan niet een traditionele Worms game, want dat is het niet. Maar aangezien het een op zichzelf staande game is, is er eigenlijk ook geen reden hem te vergelijken met de eerdere Worms games. Waarom dan niet? Dat ga ik jullie vertellen!

Dit keer ga ik het beter doen!

Het grootste verschil tussen Worms Rumble en eerdere Worms games is duidelijk de manier van spelen. Worms Rumble bestaat uit real-time gevechten, terwijl eerdere Worms games allemaal turn-based waren. Dat is dus wel echt even wennen. Aan de andere kant is het ook juist de reden dat je Rumble niet teveel met zijn voorgangers moet vergelijken. De game is zeker geen traditionele Worms, maar is op zijn eigen manier erg leuk om te spelen. De real-time gevechten zorgen voor de dynamische gameplay. Eén grote chaos is het eigenlijk, maar dat maakt het juist leuk. En eigenlijk ook wel weer heel herkenbaar, want alle games in de serie stonden al in het teken van chaos.

Rumble kent drie verschillende game modi: Death Match, Last Squad Standing en Last Man Standing. De laatste twee zijn Battle Royale modi. In een team of individueel. Alle rondes zijn erg kort, wat ook wel bij de stijl van de game past. De Battle Royale modi kunnen heel snel afgelopen zijn als je team er niet zo goed voor staat. Toch blijft de game vermakelijk, ook als je langer aan het spelen bent. Het verveelt niet heel snel. Dat komt omdat het toch wel uitdaging geeft dat het real-time is. Het geeft je net iets meer de drang om te blijven spelen. Om het de volgende keer toch beter te doen. Het feit dat je veel verschillende wapens kunt gebruiken, draagt hier ook aan bij. Hierdoor is geen enkele ronde hetzelfde.

Meer chaos kan mijn hoofd niet aan

Wat ik in de bèta miste, was afwisseling op het gebied van arena’s. De bèta bevatte eigenlijk maar één arena. Nu dat de game uit is, zijn er twee bij gekomen. Dat is beter dan niets, maar ik had wel gehoopt op meer afwisseling. Daarbij zijn de laadtijden van de nieuwe arena’s behoorlijk lang, wat soms irritant is. Vooral aangezien de tijd dat je echt speelt vaak maar kort is. Ook lijken er nog wat problemen te zijn met de server, want zowel op de pc als op de PlayStation 4 moest ik de game een aantal keer opnieuw opstarten, omdat ik een foutmelding kreeg en hij ermee stopte. Waar het aan lag was niet helemaal duidelijk. Maar laten we er maar van uitgaan dat dit kleine foutjes zijn die er binnenkort wel uitgehaald zullen worden.

Een ander ding wat ik ook in de preview al aanhaalde, is het feit dat je de arena niet kunt beschadigen of vernietigen. Dat vind ik nog steeds jammer. Stiekem hoopte ik toch dat dit nog aangepast zou worden voor de officiële release van de game. Het zou de chaos nog net een extra boost hebben gegeven, waardoor de game nog uitdagender en interessanter zou zijn. De besturing werkt erg soepel, alleen het richten is even wennen, omdat je natuurlijk om moet draaien en om je heen moet kunnen schieten. Als je first person shooters gewend bent, is dit wel even wat anders. Verder is het eenvoudig en goed te doen. Het enige wat je doet is schieten, springen, granaten gooien en van wapen wisselen. Dat is maar goed ook, want nog meer chaos zou mijn hoofd niet aankunnen.

Vergeet die baard niet

De opties voor het aankleden van je personage zijn niet veel uitgebreider geworden dan in de bèta. Er zijn wel veel meer items toegevoegd die je kunt vrijspelen, maar ik heb zo’n vermoeden dat er later nog wel meer bij zal komen. Het is nu allemaal redelijk standaard. Nou is dat natuurlijk ook niet het belangrijkste, maar het is wel een leuk extraatje. De opties zijn een beetje vergelijkbaar met wat je met je personage kunt in Fall Guys. Zowel qua voorwerpen als qua felle, vrolijke kleuren. Je kunt je worm super vrolijk maken, met een roze kleur en hartjesogen, of je kunt een gangster van je worm maken, met een hoodie en gouden tanden. Oh ja, niet te vergeten: de leukste toevoeging is toch wel dat je jouw worm een baard kunt geven. Wie wil dat nou niet?

Ook je wapens kun je verschillende kleuren en patronen geven. Dat valt tijdens het spelen eigenlijk bijna niet te zien, maar het gaat om het idee. Het belangrijkste is uiteindelijk dat de humor die je gewend bent van de Worms-serie niet ontbreekt. De gekke stemmetjes en muziekjes, zoals bijvoorbeeld het bekende deuntje van de Holy Handgrenade. Dat zijn dingen die echt niet kunnen ontbreken, ook al is de rest van de game zo anders dan zijn voorgangers. Het enige waar ik bang voor ben, is dat Worms Rumble wat sneller minder populair zal worden als Team17 niet actief blijft in het toevoegen van nieuwe content.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Worms Rumble is een vermakelijke game die, ondanks dat hij zoveel verschilt van eerdere Worms games, toch dezelfde sfeer en chaos met zich meebrengt. De real-time gevechten dragen hier eigenlijk alleen maar aan bij, omdat ze zorgen voor meer dynamiek en daardoor nog meer chaos. Er zijn nu wat meer arena’s toegevoegd, maar hopelijk blijft het hier niet bij. De content is nu nog een beetje minimaal en de laadtijden van de arena’s zijn te lang. Ook kampt de game nog met crashes, zowel op de pc als op de PlayStation 4. Natuurlijk zijn dit allemaal dingen die opgelost kunnen worden met updates. En ik hoop ook zeker dat dit gaat gebeuren. Want Worms Rumble is niet minder leuk dan zijn voorgangers, al kun je helaas niet de arena opblazen.

• Dynamisch
  • Humoristisch
  • Sfeervol
  • Je kunt je worm een baard geven
  • Lange laadtijden
  • Weinig content
  • Arena’s kunnen niet beschadigen

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Worms Rumble

-

Team17