Review: World War Z PlayStation 4

Geplaatst: 2 mei 2019 12:00

Een aantal jaren geleden kwam World War Z uit in de bioscopen. In de film zit Brad Pitt met z’n gezin midden in een zombie uitbraak en doet hij alles om hen te beschermen. De film stond bekend om de grote hoeveelheid snelle en agressieve zombies die gebouwen ‘opklimmen’ en gehele steden overwoekeren. De game van World War Z is uitgekomen en nu kun je zelf meemaken hoe het is om in zo’n geïnfecteerde stad te moeten overleven en de hordes met zombies te vernietigen. Ik hoop dat het net zo’n spannende rit wordt.

Er is niks nieuws onder de zon

Het is natuurlijk geen verrassing dat je het in deze game moet opnemen tegen verschillende hordes van zombies, maar je verwacht wel enige afwisseling of iets unieks. Grotendeels van de tijd ben je in een groep van vier aan het rennen en het schieten om te overleven. De game heeft alleen een co-op campaign (online of offline) en de multiplayer modus. Totaal zijn er elf missies verdeelt over vier steden die je alleen of samen kunt spelen. Zo verken je New York, Jeruzalem, Moskou en Tokyo. Je vindt in de levels wapens, throwables en speciale wapens die je kunnen helpen met het uitroeien van de plaag. Al lijkt dat een onmogelijke taak. Je kunt het ook nog tegen elkaar opnemen in de online multiplayer. Hier spelen de zombies ook een rol, maar de focus ligt op de doelstellingen van de missie. Je kunt kiezen uit Swarm Domination, King of the Hill, Swarm Deathmatch, Scavenge Raid en Vaccine Hunt. Deze verschillende modi lijken heel erg op de bekende en standaard multiplayer modi zoals Capture the Flag en Demolition. Alleen zijn de zombies een extra factor waar je rekening mee moet houden.

De game heeft vergelijkbare features die je in meer online shooters tegenkomt. Als je met je wapen zombies uitschakelt, krijg je experience points voor dat wapen. Door de wapens te gebruiken worden ze vanzelf beter. Denk aan: meer kogels, meer schade, betere penetratie, enzovoort. Als je een level begint, kun je kiezen uit zes verschillende klassen. Elke klasse heeft zijn eigen specialiteit en deze kun je ook levelen. De onderlinge verschillen zijn niet heel groot, maar geven misschien net het voordeel in wapens dat je nodig hebt. Ook kun je voor elk level de moeilijkheidsgraad aanpassen. Elk level staat standaard op de eerste moeilijkheidsgraad, maar deze kun je opschroeven naar de vijfde stand. Dit is echt voor de die-hards die echt uitgedaagd willen worden. Ik zou je alleen aanraden om eerst wat experience op te doen, de levels te verkennen en dan pas voor de hoogste moeilijkheidsgraad te gaan. Dit is een leuke optie, maar de missies, levels en taken blijven steeds hetzelfde en beginnen op den duur te vervelen.

Offline of online?

In de offline modus ga je met drie computergestuurde compagnons door de straten van de steden. De game lijkt hier niet voor gemaakt, want de AI-gestuurde vrienden kunnen wel gericht schieten en je eventueel redden, maar ze healen zichzelf niet. Jij moet dus steeds met een medkit deze gasten healen, alleen kun je er maar één dragen. Wanneer je een teamgenoot op deze manier helpt, loop je zelf het risico om te sterven na een heftige aanval, terwijl ze zelf ook een medkit hebben. Bij de checkpoints liggen wel meerdere medkits, maar die moet je dus één voor één toedienen. Feitelijk moet je dus bij elk checkpoint steeds je teamgenoten healen en dat wordt op den duur een beetje vervelend.

In de online modus loop je gelukkig niet tegen dit probleem aan, want iedereen kan voor zichzelf zorgen. Online zijn de missies leuker om te spelen, want je hebt alle voorgenoemde problemen niet en je kunt je meer focussen op het afschieten van de hordes. Je kunt met elkaar overleggen en afspreken wat de beste posities zijn om de horde te decimeren. De online modus geeft meer het gevoel dat je met een echt team de horror probeert te overleven. De multiplayer modus vond ik best leuk om te doen. Dit kwam vooral door de toevoeging van zombies tijdens deze matches. Je moet dus niet alleen letten op de schietende vijanden, maar ook op de klauwende en bijtende zombies. Zo wordt het lastig voor de campers en vereist dit een aangepaste strategie.

Vergelijkbare steden en missies

In elke stad heb je een bepaalde missie die je moet uitvoeren. Zo moet je een wetenschapper begeleiden, een safe house barricaderen, bommen plaatsen, enzovoort. Helaas zijn de missies niet heel erg gevarieerd en brengen ze je naar een volgend punt waar je vergelijkbare opdrachten krijgt tot je het einde van het level hebt bereikt. Vaak volg je dit scenario: je krijgt een opdracht, je komt een paar zombies tegen die je in stilte probeert uit te schakelen. Dat gaat een korte tijd goed, want een fout is snel gemaakt. Als ze eenmaal doorhebben dat je in hun omgeving bent dan komen er meer en meer. Dit is op zich geen probleem, maar er is weinig afwisseling. De missies zijn te doen, maar er zitten een paar bij die toch echt voor een uitdaging zorgen. Vooral in Moskou en Tokyo vond ik het aardig pittig worden. In de levels vind je genoeg wapens, maar je kunt alleen een primary, secondary en een special bij je dragen dus alle wapens die je tegenkomt zijn alleen interessant als je eentje nodig hebt. Het is in het begin alleen moeilijk om te bepalen welke het meest effectief zijn.

Tijdens de missies kom je wel speciale zombies tegen die een andere strategie vereisen, maar het zijn er te weinig om echt indruk te maken. De Gasbag probeert je te vergiftigen met zijn chemische damp en zorgt na zijn dood nog steeds voor problemen. De Bull komt als een stier op je af rennen, grijpt je bij je keel en probeert je vervolgens door de grond te rammen. De Screecher blijft zo ver mogelijk uit je buurt, maar roept zoveel mogelijk zombies bijeen, zodat je deze schreeuwerd zo snel mogelijk wilt uitschakelen. Daarnaast is er nog de Lurker die om een hoekje staat te wachten om je te bespringen. Als je snel genoeg bent dan kun je hem uit de lucht schieten, maar meestal eindigt hij bovenop je. Gelukkig zijn ze niet zo sterk en zijn ze met een paar schoten door een teamgenoot van je af te halen. Ik ben alleen geen eindbazen tegengekomen en dat maakt elk level vergelijkbaar en weinig onderscheidend. Een extra speciale zombie op het einde van de levels zou ze een beetje sjeu geven. Nu moet je eigenlijk in elk level gewoon naar het einde lopen. De game heeft checkpoints waar je je wapens kunt herladen, maar dit moment wordt niet gesaved dus als jij en je team tijdens de missie sterven dan moet je het hele level opnieuw beginnen. Op zich realistisch, maar het kan wel eens frustrerend zijn als je steeds op hetzelfde stuk doodgaat en het halve level steeds opnieuw moet spelen, voordat je nog een poging kan wagen.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

World War Z is een echte co-op shooter die helaas geen innovatieve ideeën naar voren brengt, maar toch een leuke game is om te spelen. De missies zijn niet heel gevarieerd en lijken erg op elkaar. Dit geldt in principe ook voor de hordes met zombies, want naast de gewone zombies heb je maar vier speciale zombies die een iets andere aanpak nodig hebben; daarnaast mis ik eindbazen aan het eind van een level of in ieder geval aan het einde van de missie. De offline modus zou ik overslaan en meteen voor de online modus gaan; zeker als je drie vrienden hebt die van online shooters houden. De multiplayer modus vond ik leuker dan ik in eerste instantie verwachtte, vooral door de af en toe irritante zombies die in de weg lopen. Dus als je van online shooters houdt en het leuk vindt om zombies met een groep vrienden af te knallen dan is deze game voor jou. Als je voor een diepgaand verhaal, innoverende missies en verrassende gameplay gaat dan zou ik deze game overslaan.

Aardig
  • Leuke online shooter
  • Perfect voor co-op fans
  • Ruim arsenaal
  • Multiplayer is vermakelijk
  • Weinig variatie in missies
  • Weinig variatie in vijanden
  • Weinig variatie in gameplay
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot World War Z

-

Focus Entertainment