Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
World of Warships
  • ONTWIKKELAAR Wargaming
  • EERSTE RELEASEDATUM 17 september 2015
  • PLATFORMEN Pc
  • GAMELINER SCORE

review: World of Warships Pc

Op de gamescom van 2012 schreeuwde ik het het al uit van geluk toen ik de Wargaming presbooth inliep. Naast de logo's van World of Tanks en World of Warplanes, zag ik daar tot mijn grote vreugde al een nieuw logo staan: World of Battleships. Als Eerste- en Tweede Wereldoorlog-marinefanboy was dit een geschenk uit de hemel. We leven nu drie jaar later en eindelijk is de tijd (en een subtiele naamswijziging) daar. Hij is nu eindelijk uit: World of Warships!

onbekend

World of Warships

In World of Warships word je aan het roer (en kanonnen, vliegtuigen en torpedo's) geplaatst van de bekende en minder bekende oorlogsschepen die de zeeën domineerden van rond het jaar 1900 tot het einde van de de Tweede Wereldoorlog in 1945. Deze schepen, welke soms duizenden mensen als bemanning hadden, waren het toppunt van de toenmalige technologie. Mastodonten opgebouwd uit soms meer dan 60.000 ton staal, uitgerust met dodelijke torpedo's, snelle vliegtuigen of kanonnen die granaten met het gewicht van een flinke personenauto tientallen kilometers ver weg slingerden. Te midden van deze historische schepen mag jij plaats nemen. Hierbij kun je kiezen uit tientallen schepen van de US Navy en de Imperial Japanese Navy en een klein aantal schepen van andere naties welke je kunt aanschaffen. Maar wat is nou het verschil tussen de klassen schepen?

Steen, papier, schaar, vliegdekschip

De basis van World of Warships is een soort steen, papier, schaar spelletje. Elk schip heeft een scheepstype waar ze zwak voor zijn en een scheepstype waar ze snel korte metten mee kunnen maken. Ik zal de vier hoofdklassen even langslopen en kort uitleggen wat de sterke en zwakke kanten zijn.

Ten eerste zijn daar de slagschepen. Grote stalen forten, vol geschut en zwaar bepantserd. Hun kanonnen kunnen hard en ver schieten, waarbij kruisers en andere slagschepen hun primaire doelen zijn. Ze hebben ook een zwakke plek: ze zijn log en naar verhouding traag. Hun geschutstorens draaien langzaam en het herladen duurt lang. Hierdoor kunnen de kleine snelle destroyers hier snel op af duiken om hun dodelijke torpedo's op korte afstand los te laten. Ook vliegdekschepen zullen slagschepen als relatief makkelijke doelen zien.

onbekend

De destroyers zijn erg rap en wendbaar. Hun geschut en pantser is maar matig, maar daar staat een indrukwekkende batterij torpedo's tegenover. Onder de dekking van rook kunnen ze snel op korte afstand komen, hun torpedo's lossen en snel weer vluchten terwijl ze herladen. Deze tactiek heeft zo zijn nadelen: ze moeten er wel dichtbij voor komen. Hierdoor zijn ze een gemakkelijk doelwit voor de kruisers, welke de destroyers snel aan flarden kunnen schieten.

onbekend

De kruisers zijn van alle markten thuis. Ze hebben aardige pantsers, degelijke, snel vurende kanonnen en dodelijke luchtafweer en meestal een respectabel arsenaaltje torpedo's. Ze zijn uitermate geschikt als escorte voor de grote logge slagschepen, waarbij ze deze kunnen beschermen met hun sterke luchtafweer en met hun snel vurende kanonnen de gevaarlijke maar kwetsbare destroyers aan flarden schieten voordat ze hun dodelijke torpedo's kunnen lanceren. Echter zijn ze niet zo wendbaar als de destroyers en daardoor kwetsbaar voor de vijandelijke slagschepen, welke meer bereik hebben en harder schieten.

onbekend

Ten slotte zijn daar de vliegdekschepen. Deze grote varende vliegvelden kunnen met hun aanvalsvliegtuigen overal op de kaart erg hard toeslaan. Vooral slagschepen en vijandelijke vliegdekschepen zijn het kwetsbaarst. Met hun jagers kunnen ze zichzelf en hun vloot beschermen tegen vijandelijke vliegtuigen. Echter zijn ze totaal niet uitgerust voor directe aanvallen. Directe treffers kunnen al snel het vliegdek in de brand laten vliegen, waardoor het vliegdekschip meteen vleugellam is tot de brand is geblust. Met name de vlugge destroyers kunnen een vliegdekschip snel uitschakelen als deze geen escorte heeft.

onbekend

Ka-BOOM!

Het spel zelf volgt in de haven een voor Wargaming-gamers bekend beeld. Je schip ligt in de haven, je kunt met je verkregen XP je schip en kapitein upgraden en versterken, en daarna de haven uit en de zeeslag in varen. Deze stap was voor mij in het begin moeilijk, daar de schepen er gewoon prachtig uit zien. Er is op elk detail gelet, van de grote kanonnen tot het kleinste stuk luchtafweer. Deze grafische pracht komt helemaal tot zijn recht op zee. De schepen zien er stuk voor stuk prachtig uit, klinken indrukwekkend en vormen een prachtig geheel op de al even mooie maps waarop je aan de zeeslag deelneemt. De gameplay zelf is uiterst gelikt en overzichtelijk en voelt al snel erg natuurlijk aan. Je moet wel even wennen aan het feit dat dit geen spel als World of Tanks is: schuilen en stilliggen achter een berg is vragen om een lading torpedo's tegen je romp. Het is een kwestie van opletten, teamplay en de kaart in de gaten blijven houden. Blijf op de hoede voor je tegenpool en je maakt een goede kans op de overwinning. Ga je als Rambo erop los, dan is dit al snel een enkele reis zeebodem.

onbekend

Balans soms raar

De enige smet die ik kan vinden op World of Warships, is het feit dat de balans in de game soms ietwat raar is. Zo is de kans op brand bij de tegenstander voor kruisers ietwat aan de hoge kant, waardoor je iets te vaak slagschepen als een grote vlammenzee over het water ziet scheren. Destroyers zijn soms wel heel erg ninja, waardoor ze vaak pas zichtbaar worden op het moment dat ze hun torpedo's al hebben gedropt. Ook is het verschil tussen de Amerikaanse en Japanse vliegdekschepen ietwat uit balans, waarbij vooral het verschil tussen de schade van de vliegtuigen nog een keertje onder de loep mag worden genomen. Maar deze balansprobleempjes zijn natuurlijk goed oplosbaar en Wargaming is constant aan het werken om de balans voor iedereen prettig te maken.

HET EINDOORDEEL VAN Joost van Dyck

World of Warships is voor mij een van d' games die ik zocht in het moderne gamelandschap. Als een groot fan van marinegames sinds de game "Bismarck!" op mijn Commodore 64, is deze nieuwe marinegame voor mij een schot in de roos. Prachtige schepen, vol liefde gerendered, ploegen het water om. Elke keer weer raak ik aan het begin van een ronde afgeleid door de pure schoonheid van de schepen waarin ik vaar. De actie is vloeiend en komt natuurgetrouw over, met de nodige knallen die daarbij horen. De balansprobleempjes komen ook wel goed op den duur, daar maak ik me geen zorgen om. Deze nieuwe game laat een frisse zeebries waaien door het verder zo droge genre dat marinegames heet. Hijs het anker, ik ga nog een paar vijanden laten zwemmen!

  • PLUSPUNTEN
  • Slagschepen!
  • Grafisch uitmuntend
  • Oerdegelijke engine
  • Gameplay met diepgang
  • Veel keuze uit schepen
  • KA-BOOM!
  • MINPUNTEN
  • Balans soms niet helemaal in orde
Gameliner SCORE
Uitmuntend

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?