Review: World of Warriors PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 20:51

Wanneer het op party games aankomt, is de PlayStation 4 niet direct de console waar men aan denkt, vooral niet wanneer we het hebben over een brawler die in deze formule past. Die toorts draagt Nintendo al jaren met verve met Super Smash Bros. PlayStation All-Stars Battle Royale kwam nog het dichtste in de buurt van een podiumplek, maar die stamt ook al weer uit 2012. Ontwikkelaar Saber Interactive tracht de PlayStation-garde weer massaal aan de knok te krijgen met World of Warriors, een 4-player brawler waarin Mii-achtige strijders uit allerlei tijdsperiodes en koninkrijken elkaar de hersens in mogen beuken. Maar, weet deze brawler überhaupt indruk te maken of slaat het nog geen deuk in een pakje boter?

Een oud gevecht voor een nieuwe doelgroep

Er bestaat een klein kansje dat de naam World of Warriors vaag een belletje bij je doet rinkelen, vooral wanneer je een beetje into mobile gaming bent. World of Warriors van ontwikkelaar Mind Candy bestaat namelijk al vier jaar als een free-to-play mobiele game en de opzet van de game is op ‘de mobieltjes’ identiek. Vier strijders knokken hun geschillen in een ronde arena uit tot er eentje met de overwinning aan de haal gaat. Op de PlayStation 4 is dat niet anders. Zowel on- als offline kun je digitale petsen uitdelen, waarbij je offline nog kan kiezen om dat alleen middels een campaign of met vrienden te doen.

Het grootste verschil tussen de mobiele variant en die voor de PlayStation 4 is het verdienmodel. Waar de mobiele variant gratis is - en dus sterk leunt op microtransacties - mogen de PlayStation-gamers er drie tientjes voor neerleggen. In ruil daarvoor is World of Warriors op de console geheel vrij van microtransacties, al is het behoorlijk merkbaar dat er weinig tijd is gespendeerd aan het wegwerken van het free-to-play gevoel. World of Warriors straalt door middel van diens crafting-, upgrade-, en menustructuur nog steeds een free-to-play vibe uit. Hoewel dat gevoel dus meer tussen de oren zit, doet het wel een tikkeltje afbreuk aan de gehele ervaring en krijg je sterk de indruk dat dit geen game is waar je dertig euro aan had willen uitgeven.

Iedereen kan een strijder zijn

Een ander kenmerk van World of Warriors’ mobiele F2P-eske benadering is de instapdrempel van de game, die bijzonder laag is, en de zeer beperkte move set. Vechten vergt namelijk niet veel van je leervaardigheid. Standaard aanvallen schuilen achter twee knoppen, die je kunt afwisselen met blocken, dodgen of van je tegenstander wegrennen. De tactiek in de brawler wordt in stand gehouden door een staminameter, welke leegloopt door het uitvoeren van al deze acties. Hersenloos de aanvalsknoppen spammen resulteert in een vermoeid vechtertje die niet meer efficiënt kan blocken of pareren, ten minste, dat zou zo moeten zijn. In de praktijk blijkt dat het toch vaak uitmondt in een partijtje ongecontroleerd hakken en rennen.

Op zich is dat niet erg. Als het resulteert in een geinig potje brawlen is er niks mis met wat button bashing. Er zijn genoeg mensen die superkut zijn in Smash Bros. omdat ze maar wat aanklooien, maar toch is het dikke pret. Dat komt wellicht door de diverse power-ups die gaandeweg opgepikt en ingezet kunnen worden, een toevoeging die World of Warriors ook benut in de vorm van schatkistjes die lukraak in de arena droppen. In World of Warriors is het lijstje power-ups helaas wel erg kort. De variatie in de aanvalstechnieken wordt dan ook merendeels bepaald door in vier categorieën verdeelde elementaire Superaanvallen, waarvan iedere vechter er één beheerst en voor één een zwakte heeft. Wanneer je tijdens een strijd drie energiebollen hebt verzameld, kun je zo’n elementaire Super op de ander loslaten, waarna een cooldown je ervan belet om die te blijven spammen.

Tot slot vormen de interactieve arena’s - waarvan er acht zijn - en alternatieve battles een variabel in de relatief veel te eentonige gameplay. Van de rand af pleuren betekent directe uitschakeling en de tegen anderen inzetbare omgeving zorgt voor iets meer onvoorspelbaarheid. Het is een techniek die we in andere brawlers ook terug zien en die eerlijk gezegd in die andere brawlers beter tot uitvoering is gebracht. Van tijd tot tijd schotelt World of Warriors ook een free for all arena-modus voor en laat het de vechters soms knokken tegen een stageboss in plaats van elkaar, wat ook nog voor wat afwisseling zorgt.

Saber Interactive probeert enigszins World of Warriors’ eer te redden

Hoewel World of Warriors op de PlayStation 4 niet bepaald een brawler van hoogstaand niveau is, moet ik Saber Interactive nageven dat het wel probeert om er nog een leuke game van te maken. Allereerst is de ontwikkelaar niet gierig qua beschikbare vechters, waarvan er in totaal veertig te unlocken zijn. Deze vechters zijn alle veertig uniek in uiterlijk en ze verschillen qua vrij te spelen vaardigheden genoeg van elkaar om er geen kloonfeestje van te maken. Ook de arena’s hebben allemaal een geheel eigen smoel en zijn verre van statisch. World of Warriors probeert de diepgang te brengen door het craften van items en het upgraden van de vechters, al zorgt deze specifieke manier van diepgang juist voor de diskrediet en het goedkope gevoel. Ik moet concluderen dat World of Warriors echt probeert om het goed te doen, maar het is aan het einde van de rit gewoon niet memorabel.

Aan het einde van de rit blijft er een brawler over die vooral leuk is om samen met je vrienden op de bank te spelen, zonder dat je je te veel bezig moet houden met de randzaken. Gewoon zitten, strijder kiezen en knokken. De vraag is of dat dertig euro waard is. Ik denk persoonlijk van niet. Het verschil tussen de mobiele versie en deze ‘full priced’ variant is te klein om het prijskaartje van dertig euro te rechtvaardigen, ook al betekent het dat je niet voor ieder item in de portemonnee hoeft te tasten. Vooral de couch co-oppers hebben toch al weinig tot geen behoefte aan deze upgrade-items, dus vooral voor hen zou een prijskaartje van een tientje, max twintig euro, een stuk aantrekkelijker zijn.

Het eindoordeel van Patrick Meurs

Hoewel World of Warriors absoluut geen sof van een game is, weet het waarschijnlijk geen potten te breken bij de liefhebbers van partygame brawlers. De mechanics en esthetiek werken op zich allemaal prima, al lijken veel van de kernelementen een op een te zijn overgenomen van de free-to-play mobiele versie die sinds 2014 te spelen is. Hierdoor voelt het prijskaartje van dertig euro wat hoog aan. Als World of Warriors voor de PlayStation 4 wat minder op diens free-to-play variant zou lijken en de diepgang die andere brawlers wel voorschotelen zou bieden, dan zou ik hier iets minder moeite mee hebben. De couch co-oppers halen het meeste lol uit deze brawler, al zullen ook zij waarschijnlijk niet meer dan een tientje of twee willen spenderen. World of Warriors is op zich een leuke game, maar absoluut geen prijsvechter.

• Vooral leuk voor de couch co-oppers
  • Besturing is lekker eenvoudig
  • 40 strijders en 8 interactieve arena’s zorgen voor genoeg variatie
  • Lijkt te veel op de free-to-play mobiele versie
  • Prijskaartje van 30 euro is wellicht wat hoog
  • Op het gebied van brawlers geen echte prijsvechter
Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Packshot World of Warriors

-

Sony