Review: World of Warcraft: Shadowlands - Een frisse wind Pc

Geplaatst: 7 december 2020 12:00

Het is eindelijk weer tijd voor een nieuwe World of Warcraft-uitbreiding. Ditmaal brengt de nieuwe uitbreiding ons naar de Shadowlands, de plek waar personages naartoe gaan wanneer ze het loodje leggen. De uitbreiding werd met een maand uitgesteld omdat Blizzard nog een aantal laatste tweaks wilde maken aan de uitbreiding. Is het langere wachten het uiteindelijk waard geweest, of is het na meer dan vijftien jaar toch tijd voor World of Warcraft om ermee te stoppen? Ik zocht het graag voor je uit.

Hit or miss

De laatste jaren lijkt het erop alsof elke nieuwe World of Warcraft-uitbreiding om-en-om goed en slecht is en elke uitbreiding de ondankbare taak heeft om de fuck-ups van de vorige recht te zetten. Zo was Warlords of Dreanor een uitbreiding die ik over het algemeen minder leuk vond, terwijl ik van Legion juist wel weer leuk vond. Daarna kwam echter Battle for Azeroth en die vond ik dan weer minder. Als we die trend voort zouden zetten, zou dat dus betekenen dat Shadowlands wel weer een goede uitbreiding zou moeten worden. Daar waar Battle for Azeroth ons naar nieuwe oorden bracht en de schrijvers bij Blizzard wanhopig op zoek gingen naar eender welke reden om de Horde en de Alliance weer lijnrecht tegenover elkaar te zetten, houdt Shadowlands het wat dichter bij het bekende. In de aankondiging tijdens BlizzCon vorig jaar hebben we namelijk al kunnen zien dat Sylvanas achter Bolvar aan is gegaan en tijdens een gevecht met hem een portaal naar de Shadowlands heeft geopend. Uiteraard is het aan de helden van Azeroth de taak om Sylvanas te stoppen.

Ondanks dat het verhaal ons naar een regio brengt die ons al redelijk bekend is, voelt alles in Shadowlands toch erg nieuw en fris. Wanneer je voor het eerst de Shadowlands in gaat, kom je in een druilerige en grijze wereld terecht, die gevuld is met gekwelde zielen. Precies wat je verwacht van het gedeelte van het hiernamaals waar zielen vast komen te zitten, eigenlijk. Daarna vervolg je je echter een weg naar Bastion, wat dan juist meer op de hemel moet lijken. Deze wereld is op z'n zachtst gezegd prachtig te noemen. De wereld ziet eruit alsof het recht uit een sprookjesboek komt en is daarnaast ook gevuld met de meest schattige mini-uiltjes die ik ooit heb gezien. Ook is het verhaal van Shadowlands een stuk beter te volgen dan die van haar voorgangers. Niet alleen wordt het verhaal verteld door middel van veel verschillende cutscenes, ook oude bekende personages kom je hier weer tegen. Dat is natuurlijk extra leuk voor spelers die al langer bekend zijn met de game en de bizar uitgebreide lore die erachter zit.

Waar zijn mijn levels gebleven?

Shadowlands is echter niet alleen bedoeld voor de veteranen onder ons. Dat is eigenlijk aan alles wel te merken. In de nieuwste uitbreiding is de manier van het verhogen van het level van je personage namelijk flink aangepakt. Daar waar je in Battle for Azeroth nog helemaal tot level 120 kon gaan, is het level nu teruggebracht tot 50, met level 60 als de nieuwe level cap in Shadowlands. Wanneer je een nieuw personage begint, hoef je niet meer door alle uitbreidingen heen te spelen, maar kun je kiezen waar je wilt levellen. Dit is voor zowel nieuwe spelers als ervaren spelers die een nieuw personage aanmaken een fijne verandering. Daarnaast is het levellen zelf ook een stuk eenvoudiger gemaakt. Zo kun je in Shadowlands bijvoorbeeld gemakkelijk de level cap bereiken door het verhaal te volgen. Het verhaal is daarnaast ook erg lineair. Je krijgt niet meer de vrijheid om een gebied uit te kiezen waar je wilt levellen, maar wordt in de plaats daarvan verplicht naar The Maw en daarna naar Bastion gestuurd om het verhaal te volgen. Het doen van sidequests of dagenlang grinden lijkt dus voorgoed voorbij.

Naast het veranderen van de manier waarop je het level van je personage verhoogt, zijn ook de verschillende classes aangepakt. Zo was het voorheen zo dat je voor elke class een van drie beschikbare specialisaties kon kiezen. Welke specialisatie je koos, bepaalde welke abilities je had en wat de speelstijl van je personage was. Vanaf de nieuwste uitbreiding heeft Blizzard ervoor gekozen om bepaalde class abilities beschikbaar te maken voor eender welke specialisation. Dit is vooral voor nieuwe spelers handig, daar je voorheen vanaf level 10 bij het kiezen van je specialisatie vaak ineens met een hoop abilities zat die je niet kende en de abilities waar je de eerste tien levels mee doorbracht, ineens kwijt bent.

Clubje kiezen

Een beetje World of Warcraft-speler weet echter dat het natuurlijk niet ophoudt wanneer je de level cap hebt bereikt. Het verhaal en het levellen van je personage is leuk, maar het draait natuurlijk allemaal om de endgame content. Dit is namelijk waar je je gear kunt farmen. De endgame is voor Shadowlands natuurlijk nog niet gevormd, daar de grote raids nog uit moeten komen, maar er valt nu al genoeg te doen. Daar waar je in de vorige twee uitbreidingen voornamelijk bezig was met herhaaldelijke World Quests doen en het proberen te upgraden van je Artfact of je Heart of Azeroth, zit de endgame in Shadowlands iets anders in elkaar. Wanneer je namelijk door het verhaal heen speelt om je level te verhogen, leer je over de vier verschillende Covenants die in de Shadowlands zijn gevestigd. Dit zijn in essentie vier verschillende gebieden met een eigen visuele uitstraling en unieke rassen die zich er bevinden. Na het bereiken van de level cap moet je een van de vier Covenants kiezen om je bij aan te sluiten. Je krijgt dan een verhallijn te zien waar je doorheen kunt spelen en uiteindelijk is het de bedoeling dat je je Covenant helpt om haar hoofdstad op te bouwen. Dit doe je door het doen van quests en het verzamelen van Anima en verloren zielen. Denk een beetje aan de Suramar questline in Legion. Als beloning krijg je van je covenant een speciale ability en speciale gear die voor elke covenant uniek zijn. Ben je dus een min-maxer, een fervente PvP'er, of ben je van plan om op hoog level te raiden, dan is de keuze in Covenant die je maakt erg belangrijk. Sommige abilities zijn namelijk beter dan andere.

Naast de vier verschillende Covenants, brengt Shadowlands nog een andere unieke endgame feature met zich mee. Dat is namelijk Torghast, Tower of the Damned. Deze toren is namelijk een soort Roguelike waarbij je elke keer in een nieuwe, unieke Instance belandt. Het is de bedoeling dat je de toren beklimt en net zoals bij een normale Roguelike, wordt de uitdaging steeds groter naarmate je hoger in de toren komt. Daarom kun je tussendoor verschillende power-ups verzamelen die je sterker maken en je tocht naar de top kunnen veraangenamen. Deze Instance, die je zowel in je eentje als met een party van maximaal vijf mensen kunt spelen, is niet alleen uniek in de manier waarop je er doorheen speelt, ook de beloningen die je er kunt krijgen, zijn bijzonder. Daar waar je voorheen meerdere malen dezelfde dungeons en raids opnieuw moest doen om de wapens en uitrusting te kunnen farmen die je nodig had, kun je in Torghast Soul Ash verzamelen. Dit kun je vervolgens gebruiken om je eigen Legendary gear te maken en te upgraden. Je moet dus nog steeds farmen voor je gear, maar de willekeur van loot drops wordt ditmaal weggelaten.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

World of Warcraft: Shadowlands voelt als een frisse wind die door een inmiddels meer dan vijftien jaar oude game waait. De uitbreiding brengt ons terug naar een wereld die meer bekend is en binnen de lore past dan de vorige uitbreiding deed en ook oude bekende personages zien we hier weer in terug. Het vernieuwde levelsysteem zorgt ervoor dat de grind voor het grootste gedeelte uit het levellen wordt gehaald, zowel voor de levels 1-50 als 50-60. Dit is voornamelijk beter voor nieuwe spelers, die anderszins wellicht afgeschrikt kunnen worden door de tijd en moeite die je normaal in het levellen zou moeten steken. De vier Covenants zijn een leuke manier van het aanbieden van endgame content, al voorzie ik hier wel nog wat problemen met de balans. Sommige Covenant abilities zijn nou eenmaal beter dan andere en gecombineerd met de class die je speelt, kan je vrije keuze tussen de vier beschikbare Covenants helemaal niet zo vrij zijn. De tijd zal echter moeten leren hoe groot de impact van je gekozen Covenant straks daadwerkelijk gaat zijn. Torghast is daarentegen een toffe toevoeging aan de endgame. Niet alleen doet Blizzard hier iets unieks mee, maar geeft het spelers ook de mogelijkheid om hun eigen Legendary gear te maken. Het ziet er dus naar uit dat het grinden voor levels en gear in Shadowlands erg is ingeperkt. Fijn voor nieuwe spelers en beginners, maar veteranen van de game en het genre zullen wellicht wel een beetje het WoW-gevoel missen.

• Interessant verhaal
  • Oude bekende personages
  • Prachtige gebieden
  • Veel cutscenes
  • Levellen sneller gemaakt
  • Legendary gear makkelijker te krijgen
  • Covenants zijn alle vier tof
  • Torghast uniek en innovatief
  • Levellen te makkelijk
  • Story quests erg lineair
  • Balancing issues?
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot World of Warcraft: Shadowlands

Blizzard Entertainment

23 november 2020