Review: World of Tanks - Update 8.0 Pc

Knarsend ploegen de rupsbanden van je Tiger-tank door het gras. Het 8,8 cm kanon zwaait als een boegspriet voor je tank uit. Je ramt op volle snelheid tegen een boom, welke acuut de geest geeft en zich bij de omgereden bomen achter je voegt. Plots doemt er een T-34 tank op. Hij is sneller en vuurt op je. De metallieke klap duidt erop dat de granaat op je pantser is afgeketst. Je 8,8 cm kanon brult en de T-34 is niet meer dan een hoop verwrongen staal. Je trekt de gashendel weer open en langzaam komt je tank weer in beweging, op weg naar het volgende doelwit.

World of Tanks

Deze gratis online tank-shooter, ontwikkeld door Wargaming.net, is een van de grote verrassingen van 2011. De game is in april, na een bèta test van een jaar, eindelijk live gegaan. In het spel is het de bedoeling om, samen met je teamgenoten, de tanks in het vijandelijke team uit te schakelen of de vijandelijke vlag te veroveren. In deze combinatie van team-deathmatch en Capture the Flag rij je rond op een van de vele maps die de game rijk is, van de steppe tot steden en van bergen tot vlaktes. Het terrein is gebalanceerd en interactief, waarbij je door veel gebouwen heen kunt rijden als je tank groot en zwaar genoeg is.

Tanks, tanks, tanks...

In World of Tanks gaat het natuurlijk om tanks. Voor gevechten krijg je experience points waarmee je voor je tanks steeds sterkere wapens, motoren en andere upgrades kunt halen en natuurlijk grotere en sterkere tanks vrij kunt spelen. De tanks komen grofweg in 5 smaken: de lichte tank, de middelzware tank, de zware tank, de tank jager en de mobiele artillerie. Daarnaast kun je kiezen uit Russische, Duitse en Amerikaanse tanklijnen waarlangs je je voortgang kunt boeken.

Bewegende plaatjes en lawaai

Grafisch doet World of Tanks niet onder voor games waar je voor moet betalen. De tank-modellen zijn om de vingers bij af te likken en de omgevingen zijn rijk en gedetailleerd. De grafische engine is veelzijdig en kan dus op bijna elke pc draaien en mooie plaatjes op je monitor toveren of, als je een NASA pc bezit, de actie tot in het fijnste detail renderen. Het geluid is natuurgetrouw, van de inslagen van granaten tot het geknars van je rupsbanden, waarbij de knallen van het tankgeschut uit je speakers galmt.

Wacht even: gratis?

World of Tanks is een gratis game, waarbij je alleen maar de game zelf hoeft te downloaden en een account moet maken. Op dat moment kun je, na de installatie, meteen in het gevecht duiken. Wil je meer uit de game halen, dan kun je "Gold" kopen. Met dit Gold kun je een premium account maken, waarmee je per gevecht meer credits en XP krijgt. Ook kun je speciale tanks kopen die iets sterker zijn dan de normale tanks in het spel. Via deze micro-transacties kun je je game dus verder pimpen. Maar ook zonder de investering van je spaarcenten is deze game uiterst speelbaar en net zo verslavend!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

World of Tanks legt de lat voor free-to-play games een aantal meters hoger. De grafische kwaliteit van de game doet niet onder voor een triple-A titel, waar je al snel zestig euro's voor neer moet tellen. Dit, gecombineerd met een heerlijke gameplay en snelle actie, maakt deze game zeker de moeite waard om te proberen: het kost je immers geen cent! Deze game is voor mij in ieder geval een goede kanshebber voor de beste game van 2011!

• Grafische pracht
  • Tanks!
  • Mooie speelvelden