Review: World of Tanks Pc

Geplaatst: 9 oktober 2012 13:00

In alweer de achtste grote update voor World of Tanks is er een heleboel veranderd. Grafisch wordt de game aan een pimpbeurt geholpen, maar ook in de gameplay zijn er een hoop nieuwe dingen bijgekomen. De lijst is erg lang, maar ik zet ze even op een rijtje voor je...

World of Flying Tanks!

Ten eerste is daar de nieuwe physics engine. Middels deze engine verandert er een heleboel qua gameplay. Zo kun je nu over randjes rijden, waar je voorheen tegen een onzichtbare muur aanreed. Vet toch, zou je zeggen? Ja, maar er zitten wat haken en ogen aan. Deze nieuwe engine verandert ook de manier waarop je met je tank tegen andere tanks aanramt. Je kunt kleinere tanks zo omver beuken als jij daar in een grotere, zwaardere tank met topsnelheid tegenaan carmageddont. Vonken en vliegende tanks alom! Je kunt tanks van bruggen afbeuken of zelfs het water in rammen. Gevolg: een kill voor jou. Ook verandert de manier waarop je over hobbel rijdt. Waar je vroeger aan het terrein bleef plakken kun je, mits je snel en licht genoeg bent, een ware Dukes of Hazard-achtige sprong maken met je gepantserde crossbuggy. Yeehaaa!

Grafische make-over

De game heeft ook een grafische make-over gehad. De game ziet er een stuk natuurlijker uit, mede dankzij de manier waarop ze belichting gebruiken in de game. Het ziet er net iets gelikter uit. Maar deze munt heeft wel een keerzijde: de anti-aliasing (= karteltjes weghalen) is wel wat teruggeschroefd. Dit vind ik jammer, maar je kunt nou eenmaal niet alles hebben. De interface in de garage heeft ook een make-over gehad, waardoor het voor mij als veteraan eventjes duurde voor ik alles had gevonden. Het wende al snel en de meerwaarde was al snel duidelijk. Je krijgt bijvoorbeeld in de research (vroeger tech tree) meer info over kosten en hoeveelheid xp nodig voor je upgrade. Een verandering met ingebouwde verbetering.
De maps hebben een vergelijkbare make-over gehad. Ik moest soms even kijken of ik de maps wel kende, zo anders zag het eruit. Door de belichting en de grotere toegankelijkheid voor de tanks zijn de maps meer gestroomlijnd om ze te verbeteren voor de nieuwe physics. Zeer succesvol, daar ik even moest kijken of ik ze kon herkennen!

Tanks en zo...

Patch 8.0 heeft ook een nieuwe rits tanks toegevoegd aan de game: extra Russische tankjagers en nieuwe premiumtanks voor de Britten. Deze hebben elk weer hun unieke sterktes en zwaktes, zoals we wel van Wargaming gewend zijn. Camouflage heeft ook een toegevoegde waarde gekregen. Als je de goede camo op je tank hebt geplaatst heeft het effect op de afstand waarop je tegenstander je kan zien. Wat wel veranderd is, zijn de reparatiekosten. Deze zijn vooral voor de hoge level tanks zo toegenomen, dat het nemen van een premiumaccount voor extra inkomen als een verplichting voelt om niet te veel credits te verliezen als je eens in je Maus rond wilt rijden.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Met patch 8.0 heeft World of Tanks een flinke metamorfose ondergaan. De nieuwe physics maken de game natuurlijker, mede door de nieuwe grafische stijl. De veranderingen hebben complete maps veranderd qua speelstijl en biedt zowel voor de veteraan als voor nieuwe spelers een nieuwe uitdaging. De veranderingen in de economie zijn wat minder, daar de tanks voor hogere levels erg duur worden qua reparatie voor mensen die de game willen spelen zonder echt geld erin te steken. Deze keuze is wel begrijpelijk, daar er geld in het laatje moet komen. Maar dit is toch echt de enige smet op deze geweldige patch die de game als nieuw aan doet voelen!

• Nieuwe physics
  • Grafisch gepimpt
  • Nieuwe tanks