Review: Wings of Prey Pc

Geplaatst: 13 mei 2010 10:00

Duitsers gespot boven het Kanaal! Twee Messerschidts en vijf bommenwerpers. De motor brult als ik de gashendel vol openzet. De Spitfire scheert als een zwaluw door de lucht. Ik trek hard aan de stuurknuppel en maak de looping af. Recht achter de Messerschmidt. Een kort salvo van mijn machinegeweren doorzeeft het Duitse vliegtuig. Bijna gelijktijdig fluiten de kogels me om de oren. Verdorie, nog zo'n mof! Ik zet een duikvlucht in om hem af te schudden. Op het laatst mogelijke moment trek ik op, rakelings over de boomtoppen. Het Duitse vliegtuig trekt niet snel genoeg op en stort te pletter. Dat is twee. Nu eens achter die bommenwerpers aan!

Fly to live

In Wings of Prey mag je als piloot plaatsnemen in jachtvliegtuigen en bommenwerpers die naam hebben gemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog. In deze vliegsimulator moet je missies vliegen die cruciaal zijn voor de uitkomst van de oorlog.
Het oorlogsterrein is divers. Zo ben je in het begin vooral bezig bij Dover, om vervolgens aan Russische zijde te vliegen bij Stalingrad. Verder passeren de luchtslagen rond Sicilië, de Ardennen en Berlijn de revue.

Live to fly

Het gevoel van echt vliegen, wat cruciaal is voor een vliegsimulator, heeft het spel helemaal onder de knieën. Dit, aangevuld met spectaculaire en correcte graphics, maakt de ervaring compleet. Ikzelf heb herhaaldelijk met een schuin hoofd voor mijn monitor gezeten tijdens een strakke manoeuvre waarbij mijn vliegtuig scherp door een bocht ging. Ook zijn details zoals olie op je cockpit als je motor het aan het begeven is niet vergeten. Ook kun je de moeilijkheidgraad zelf instellen. Zo is er de Arcade mode, waarin je veel hulp krijgt middels het automatisch stabiliseren van je kist. Daarnaast zijn er de 'realistic' en 'simulator' gradaties, waarin je steeds meer zelf je vliegtuig in de lucht aan het houden bent. De lucht is prachtig en als je door een wolk vliegt krijg je waterdruppels op je cockpit, die er door de wind weer af worden geblazen.
De grond moet in dit vliegspel ook aandacht krijgen. De ontwikkelaars hebben hier veel tijd ingestoken. Zo is Dover nagebouwd zoals het er in 1940 bij lag, compleet met kasteel.
Daarbij is de collectie vliegtuigen zeer compleet. Buiten de standaard vliegtuigen als de Spitfire en de Messerschmidt zijn ook de varianten die gedurende de oorlog zijn ontwikkeld aanwezig. Bijna alle bekende vliegtuigen, die zowel aan het Oost- als het Westfront hebben gestreden, zijn in het spel gestopt.

Aces high

Qua multiplayer opties is Wings of Prey goed bedeeld. Zo kun je missie spelen tegen elkaar met van tevoren bepaalde objectives, of gewoon een korte dogfight spelen. Hierbij kan de hoeveelheid spelers in de lucht variëren van twee tot zestien, wat gegarandeerd leidt tot spannende duellen met onvoorspelbare uitkomsten. Hierbij moet gezegd worden dat de dienst waarvan Wings of Prey gebruik maakt, YuPlay, niet geheel zonder bugs is.
De DLC voor Wings of Prey is nu al uitgebreid aanwezig. Zo kun je extra missies en vliegtuigen aanschaffen en downloaden om de speelervaring nog verder te verrijken. Ook is er een uitbreiding beschikbaar genaamd Wings of Luftwaffe, waarin je aan de kant van de Duitsers mag vliegen. Naast de extra missies brengt deze uitbreiding ook een tot vier spelers coöp modus met zich mee.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Wings of Prey is een van de weinige combat flightsims op de markt op dit moment, maar weet toch de lat flink hoger te leggen. Het onbeschrijfbare gevoel van spanning en rush dat je kunt hebben bij een goede flightsim zit er bij deze game ingeklonken. Het totaalplaatje van vette graphics, mooie omgevingen en toffe vliegactie maakt deze game tot een van de gaafste vliegsims op dit moment. Hierbij moet gezegd worden dat de multiplayer functionaliteit van de YuPlay service best nog wat werk kan gebruiken, maar dit beïnvloedt de gameplay verder niet. Ik zeg: "Stof je joystick af, want hij gaat veel werk hebben met Wings of Prey!"

• Vette Graphics
  • Mooie vliegtuigen
  • Geweldig vlieggevoel