Review: Windbound - Veel survival, weinig verhaal PlayStation 4

Geplaatst: 28 augustus 2020 08:00
Aangepast: 28 augustus 2020 12:06

Windbound is een nieuwe survival game van ontwikkelaar 5 Lives Studios. Er komen de laatste tijd steeds meer survival games uit met verschillende thema’s en omgevingen. Windbound combineert survival met roguelike elementen en doet in eerste instantie qua esthetiek denken aan The Legend of Zelda: Wind Waker. De game neemt je mee naar de Forbidden Islands die je moet verkennen om te overleven en om verder te geraken. De markt begint verzadigd te raken, maar ik hoop dat Ontwikkelaar 5 Lives Studios het genre recht doet en mij zal verrassen.

Een waterige, nieuwe wereld

Tijdens een storm probeert Kara, een jonge krijger, haar boot in bedwang te houden. Na een aanvaring met een reusachtig zeemonster strandt ze op een onbekend eiland. Ze heeft alleen een dolk tot haar beschikking gepaard met haar optimisme en haar drang om te overleven. Op het eerste eiland komt ze een mysterieus voorwerp op een stenen altaar tegen dat reageert op haar ketting. Tegelijkertijd hoort ze mysterieuze stemmen een gebeurtenis uit het verleden beschrijven. Het blijkt dat er nog meer van deze voorwerpen zijn en dat Kara deze moet vinden om in het volgende deel van de Forbidden Islands te komen.

Helaas zit ze op een eiland zonder eten en begint haar hongermeter (stamina) langzaam leeg te lopen. Mocht deze bijna leeg zijn dan begint ook je hp af te nemen, totdat je uiteindelijk van de honger sterft. Kara moet dus eten verzamelen om niet van honger te sterven, maar ook materialen vinden om voorwerpen te creëren die haar kunnen helpen bij het overleven en het verkennen van de wereld. Wapens, uitrusting en voedsel zijn natuurlijk belangrijk, maar als ze de andere eilanden wil verkennen dan is het creëren van een vaartuig het eerste doel.

Voordat je begint

Het is wel belangrijk, voordat je begint om de juiste game modus te kiezen. Vergeet niet dat het een game met roguelike elementen is dus de wereld wordt bij elke nieuwe poging opnieuw gegenereerd. Het heeft dus geen nut om een kaart van de eilanden te tekenen en deze gebruiken als leidraad. In Windbound kun je kiezen uit twee verschillende game modi. Je kunt de voorzichtige kant opgaan met de Storyteller modus waarbij de vijanden minder sterk zijn en je al je vooruitgaan behoudt als je sterft. Zo begin je in het hoofdstuk waar je gebleven was en mag je alle items in je inventory behouden. In de Survivalist modus begin je altijd in het eerste hoofdstuk ondanks je progressie in de vorige poging. Alleen de items die in het “held” gedeelte van je inventory zitten, mag je houden en de vijanden zijn niet afgezwakt zoals in Storyteller modus.

Ik ben begonnen met de Survivalist modus, maar dat heeft niet heel lang geduurd. Niet omdat het niet leuk of uitdagend is, maar omdat het misschien nog even te moeilijk is. Zeker als je je vordering steeds kwijt raakt, omdat je nog niet heel goed bent. Ook ben ik nog niet bekend met de benodigde materialen om de juiste voorwerpen te kunnen maken en moet ik nog erg wennen aan de besturing. Als ik wat meer survival ervaring heb en geen review hoef te schrijven ga ik deze modus proberen, maar voor nu houd ik het bij de normale modus. Zelfs in de Storyteller modus is in Windbound uitdagend en moet je in het begin redelijk voorzichtig zijn, maar naarmate je vordert, wordt het allemaal een stuk eenvoudiger (het helpt natuurlijk enorm dat je alle items behoudt).

Verzamelen, assembleren en opnieuw

Er is weer een nieuwe survival game aan de horizon verschenen en dan moet je materialen verzamelen om voorwerpen te creëren die je helpen bij het overleven. Er wordt in de game niet heel veel uitgelegd. Je krijgt wel enige informatie als je een nieuw voorwerp oppakt, maar je moet veel dingen zelf uitvinden. Zoals eerder gezegd is een boot je belangrijkste doel, want de afstanden tussen de eilanden zijn niet zwemmend te overbruggen. Elk eiland heeft maar beperkte middelen dus je zult het ruime sop moeten kiezen als je alle beesten hebt gedood en alle materialen hebt gevonden.

Als je nieuwe voorwerpen of materialen oppakt, krijg je opeens inspiratie en bedenk je recepten en blauwdrukken. Vervolgens ga je het eiland verkennen om de juiste materialen te verzamelen. Zoals in veel survival games is de ruimte in je inventory beperkt, maar gelukkig zijn er mogelijkheden om deze uit te breiden. Toch merk je dat je altijd te weinig ruimte in je inventory hebt en moet je vaak ruimte maken door items te droppen. Je zit dus veel in je inventory en crafting menu (R1), maar als je uiteindelijk de juiste voorwerpen kunt maken, geeft het veel voldoening. Alleen vergeet niet dat alles is gemaakt van natuurlijke materialen en een beperkte houdbaarheid heeft. Het craften is eenvoudig om te doen en het biedt veel mogelijkheden, maar de beperkte ruimte in je inventory blijft af en toe storend.

Belangrijke bronnen van voedsel en materialen zijn de beesten die je tegenkomt op de verschillende eilanden. Sommige van hen kunnen je aanvallen, terwijl andere beesten je met rust laten, zolang jij dat ook doet. Helaas moet je door de hongermeter en de noodzaak om de juiste materialen te vinden hen een kopje kleiner maken. Naarmate je vordert in het avontuur worden de beesten die je tegenkomt steeds groter en gevaarlijker. Sommige hebben scherpe horens, sterke achterpoten of een snelle tong om mee aan te vallen. Gelukkig kun je hen besluipen en bij een confrontatie kun je ontwijken met dodge. In het begin heb je alleen een mes en dat is afdoende voor de kleine vijanden. De gevechten tegen de grotere beesten zijn ingewikkelder, omdat Kara’s dolk weinig bereik heeft en weinig schade aanricht. Een slinger, een boog of een speer zijn zeker nodig voor de grotere vijanden, maar die kun je redelijk snel maken. De boog blijft favoriet, omdat je na een kill de pijlen opnieuw kunt gebruiken. Ook kun je uitrusting maken om betere bescherming te bieden tegen het geweld van de beesten.

Onderweg naar morgen

Wanneer de boot klaar is, is het tijd om de andere eilanden te gaan verkennen. Het varen gaat soms tergend langzaam, maar het voelt wel alsof je echt op zee vaart door de deining van de golven. Als je op een lekker tempo vaart, hoor je soms rustgevende muziek die je even je problemen doen vergeten. Al duurt dit niet lang, want de mist kan je zicht belemmeren of een storm kan je tegen een koraalrif aankwakken. De boot kan wel wat hebben, maar bij teveel schade ga je ten onder en als je op volle zee zit, is het einde oefening. Dit is te voorkomen als je wat meer materialen hebt verzameld, want dan kun je je de romp van de boot versterken of een mast met zeil bevestigen voor meer vaart. De wind is in de game aardig wispelturig en gaat soms alle kanten op waardoor de mast niet altijd in je voordeel werkt. Het doel is om de drie stenen altaren te vinden die ervoor zorgen dat je je weg kunt vervolgen. Elke keer als je een stenen altaar vindt, word je beloond met kristallen scherven die je aan het eind van ieder level kunt opofferen om een blessing te ontvangen. Dit houdt in dat je een heilig voorwerp krijgt dat permanent in je inventory blijft zoals een boog of bescherming tegen vergiftiging.

Natuurlijk hebben niet alle eilanden stenen altaren met mysterieuze voorwerpen, maar is het wel handig om deze ook te bezoeken. Op de andere eilanden kun je meer materialen, beesten en kristallen scherven tegenkomen, maar ook uitbreidingen voor je hongermeter of hp. Dit helpt enorm als je bijna vergaat van de honger, maar dit maakt ook de rest van het avontuur dragelijker. Niet alle eilanden hebben voedsel dus neem altijd proviand mee. Soms kom je ook oude nederzettingen tegen waar een stem iets vertelt over de geschiedenis van dit gebied. Op deze momenten en als je het mysterieuze voorwerp vind, krijg je een stukje geschiedenis van deze wereld, maar het blijft aardig vaag en het verhaal treedt niet op de voorgrond. Zelfs toen ik de game uitgespeeld had, had ik maar een vaag idee van het verhaal dat ze probeerden te vertellen.

Het gebruikte beeldmateriaal is gecaptured op de PlayStation 4

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Windbound is een vermakelijke survival game die er geweldig uitziet. Het verhaal wordt een beetje ondergesneeuwd door de survival aspecten en dat is zonde. Het zoeken naar materialen en het maken van voorwerpen is verslavend, maar het gebrek aan ruimte in je inventory is soms storend. Het vechten tegen de beesten is in het begin uitdagend, maar als je aan de controls gewend raakt en je arsenaal uitbreidt dan is het zeker te doen. De eilanden verkennen en de zeeën bevaren geeft je een gevoel van vrijheid, maar je moet altijd rekening houden met je hongermeter. De boot is soms lastig te besturen en niet alle upgrades zijn even effectief. Als je echt van survival games houdt, is deze game zeker de moeite waard. Helaas is de gameplay niet vernieuwend of verrassend en mist Windbound afwisseling.

• Windbound ziet er goed uit
  • Materialen verzamelen is verslavend
  • Voorwerpen creëren blijft leuk
  • Eilanden verkennen is een avontuur
  • Sommige vijanden zijn uitdagend
  • Zelf ontdekken wat je moet doen
  • Gameplay is weinig afwisselend
  • Het varen duurt soms lang
  • Controls zijn even wennen
  • Beperkte inventory ruimte stoort soms
  • Verhaal is nietszeggend
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Windbound - Brave The Storm

-

Deep Silver