Review: WildStar Pc

Geplaatst: 11 juni 2014 12:00

Waar The Elder Scrolls Online dit jaar de MMO was waar vele fanatieke gamers naar uitkeken, kan WildStar wellicht worden gezien als de MMORPG waar MMO-liefhebbers vooral op zaten te wachten. Dat is een distinctief verschil, want WildStar is op de oppervlakte een traditionelere MMO dan de eerder genoemde game. In WildStar heb je wel degelijk te maken met een grote hoeveelheid sneltoetsen, uitroeptekens boven hen die je nodig hebben en een tweetal groeperingen die regelrecht tegenover elkaar staan. Dit alles is in een zeer eigen, vrolijke, kleurrijke saus ondergedompeld. Tijd om hier eens van te proeven.

Exiles versus Dominion

WildStar speelt zich voornamelijk af op de immense planeet Nexus. Voordat de eerste stappen op deze planeet kunnen worden gezet, zal de speler eerst moeten kiezen voor een factie. Hierbij heeft men de keuze uit de zogenaamde Exiles en de Dominion. Waar de Exiles, ooit verdreven uit hun oorspronkelijke onderkomen door de Dominion, naar Nexus zijn gereisd op zoek naar een nieuwe thuishaven, ziet de Dominion Nexus als hun rechtmatige eigendom. Iedere factie bestaat uit een viertal rassen. Bij de Exiles kan men kiezen uit de Human, Granok, Aurin en Mordesh. Bij de Dominion zijn dat de Cassian, Mechari, Draken en Chua.

Belangrijker dan deze rassen, zijn de klassen. Hierbij kan men kiezen uit een zestal varianten: de Warrior, Spellslinger, Esper, Engineer, Stalker en Medic. Deze klasse bepaalt voor het grootste deel welke skills je tijdens je lange reis op Nexus tot je beschikking zult hebben. Hoewel sommige klassen zich meer richten op een ondersteunde rol, zal iedere speler met elke klasse uit de voeten kunnen, vooral door het grote aantal skills in verscheidene categorieën. Voordat je karakter, na het aanpassen van zijn of haar uiterlijk en het kiezen voor een factie, ras en klasse, op pad kan gaan, zal er nog iets extra's moeten worden overwogen. Hoe speel jij MMO's het liefst? Jouw antwoord op deze vraag kun je laten blijken door een van de vier Paths te kiezen. Houd je van ontdekken? Wees dan een Explorer. Houd je van combat? Word dan een Soldier. Daarnaast richt het pad van de Settler zich vooral op de liefhebbers van fetch quests en is de Scientist vooral geïnteresseerd in de wereld en diens geheimen, wat gepaard gaat met de nodige lore.

Schitterende ontdekkingsreis

Hoewel het verhaal van WildStar slechts als leidraad dient, zijn het vooral de wereld en de combat die de speler grijpen. Spelers die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de wereld, facties en rassen, kunnen door de vele optionele gesprekken en grote hoeveelheid lore goed met WildStar uit de voeten. Spelers die dit minder interessant vinden, worden door de geringe voice-acting en korte conversaties nooit gedwongen te investeren in het verhaal. In plaats daarvan, kunnen zij op eigen tempo duiken in de wonderlijke wereld van WildStar, die door een prachtig en divers kleurenpallet altijd een feest is om in rond te lopen. Door de cartooneske stijl en de zeer aardige art design, stond ik persoonlijk geen moment stil bij de gebruikelijke minder high-end graphics van deze MMO. In plaats daarvan kon ik, mede doordat ik het pad van de Explorer koos, geen moment stoppen met het ontdekken van de wereld en het beklimmen van de hoogste bergen, om zo een schitterend uitzicht over het gevarieerde landschap te hebben.

Over ontdekken gesproken, iedere speler zal beginnen in een vrij compact gebied dat zich nog niet op Nexus bevindt. Men begint rustig met het voltooien van een paar basis quests, om vervolgens toch echt af te reizen naar de planeet. Vervolgens komt men in een groter open gebied terecht, waar een groter aantal quests op de speler wacht. Na dit gebied volgt een nog groter gebied met nog meer quests, enzovoorts. Dit klinkt wellicht logisch, maar menig MMO heeft vooral startende spelers de laatste jaren overrompeld met de hoeveelheid informatie die direct op de speler werd afgevuurd. WildStar bouwt dit mondjesmaat op, om al snel uit te monden in een feest (van herkenning). Na een uurtje of tien bevind je je hoogstwaarschijnlijk al in een enorm gebied met op ieder moment een twintigtal quests om uit te kiezen. Een heerlijke opbouw met een logisch vervolg.

Telegraphs

Veel MMO's proberen de laatste tijd nieuwe manieren van combat te introduceren, zodat de speler een actievere rol kan vervullen. Ook WildStar doet een zeer geslaagde poging middels de zogenaamde telegraphs. Niet langer klik je op een vijand en een aanval, om vervolgens een algoritme op de achtergrond aan het werk te zetten om te bepalen hoeveel damage er gedaan wordt. Wanneer je een aanval inzet, zie je een blauwe telegraph op de grond, die het bereik van deze skill aangeeft. Andersom is dat echter ook het geval. Telegraphs van vijanden zijn ook te zien, zij het in het rood, en zijn bovendien met een behendige dodge te ontwijken. Later in de game, vooral in raids en tijdens PvP-gevechten, zullen deze telegraphs hun ware aard laten zien. Aan de andere kant wordt het in hectische gevechten met een groot aantal vijanden en bondgenoten, mede door de vele telegraphs, soms toch lichtelijk onoverzichtelijk.

Door deze actieve manier van combat, zit je tijdens ieder gevecht op het puntje van je bureaustoel. Bovendien heeft praktisch iedere skill een eigen telegraph, waardoor het vaak even testen is of een bepaalde aanval op jouw speelstijl aansluit. Zo niet, dan wissel je die net zo gemakkelijk in voor een andere. Naast een groot aantal actieve skills, worden de passieve skills in WildStar vrijgespeeld middels zogenaamde AMP's. Punten die je aan deze AMP's kunt besteden bemachtigd de speler door het levelen van het karakter, waardoor ook nieuwe skills en andere bonussen tot diens beschikking komen. Bovendien krijg je in WildStar geen doodsaaie melding wanneer je een hoger level bereikt, maar schreeuwt de overenthousiaste verteller dit met behulp van de nodige krachttermen door je boxen. Ka-ching!

Traditiegetrouw

Eerder stipte ik al even aan dat WildStar een vrij traditionele MMO is. Toch klinkt het door mijn lofzang over de unieke wereld en de toffe actieve combat niet zo traditioneel als deze eerdere uitspraak wellicht impliceerde. Als het aankomt op quests, laat WildStar echter pas echt zien dat we hier te maken hebben met een klassieke MMORPG. Dat betekent uiteraard dat de speler een bepaald aantal stenen moet verzamelen, een specifiek aantal vijanden moet afmaken en ga zo maar door. Hoewel hier na World of Warcraft eigenlijk alleen maar kritiek op is geweest, moeten we niet voorbij gaan aan het feit dat die miljoenen fanatieke MMO-spelers ooit zijn gevallen voor deze traditionele charmes. Hoewel ik pogingen van andere MMO's om een frisse wind door dit gebruikelijke systeem te blazen waardeer, kwam ik met WildStar tot de conclusie dat je beter een bewezen systeem in een nieuwe jasje kunt steken, dan een compleet nieuw systeem te bedenken, dat maar voor de helft werkt. Persoonlijk had ik hierdoor weinig problemen met deze klassiek opzet, maar dit zal zeker niet voor iedereen gelden.

Later als ik groot ben

WildStar heb ik nu enige tijd mogen betasten, maar een werkelijk eindoordeel is voor een MMO natuurlijk pas na een langere tijd te geven. Bovendien lijkt men zich bij Carbine Studios als geen ander bewust te zijn van het belang van end-game content, op raids en warplots wordt namelijk hoog ingezet. Tijdens een eerdere presentatie heb ik al wat beelden mogen aanschouwen van deze warplots, waarbij twee teams van maar liefst veertig spelers het tegen elkaar opnemen, terwijl de creative director van WildStar ons als een bezetene probeerde te leiden door dit epische gevecht. Helaas is de level cap momenteel nog buiten mijn bereik, maar dat de end-game content naar me lonkt, kan ik niet ontkennen.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

Eerder dit jaar was ik vrij enthousiast over die andere MMORPG, maar nu ik WildStar heb ervaren, weet ik weer waarom ik MMO's eigenlijk zo tof vind. Het kiezen van een eigen ras, klasse en path zorgt in WildStar voor een zeer eigen avontuur, dat door de geleidelijke opbouw voor iedere speler goed te volgen is. De wereld in deze game nodigt door het heerlijke kleurenpallet en indrukwekkende design enorm uit, ook omdat er zo ontzettend veel te doen is, zowel tijdens het levelen als erna. De telegraphs die gebruikt worden tijdens de actieve combat pakken goed uit, ook al leiden ze later in de game wel eens tot een gebrek aan overzicht en zijn de quests in de game wel erg traditioneel. Als het principe van C.R.E.D.D. zich in de toekomst ook nog gaat bewijzen, is WildStar zonder twijfel de MMO van het jaar.

• Rassen, klassen, paths
  • Wereld die je wilt ontdekken
  • Geleidelijke opbouw