Review: Wii Music Nintendo Wii

Geplaatst: 29 december 2008 14:03

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wii Music is geen game, maar software met een educatief tintje om jonge kinderen in aanraking te laten komen met muziek. Met deze basisgedachte heeft Nintendo ontwikkelaar Shigeru Miyamoto een eerste poging gewaagd om jongeren te inspireren een instrument te gaan spelen en zo hun creativiteit naar een hoger niveau te brengen.

De basis

Je eerste stappen in Wii Music worden ondersteund door een muziekleraar (uiteraard met Mozart kapsel) die je de basisbewegingen leert hoe een instrument te spelen met de WiiMote en Nunchuck. Een trompet speel je bijvoorbeeld op de volgende manier: Houd de WiiMote aan je mond en druk op de 1- en 2-buttons om een melodietje te spelen. Kantel je de WiiMote naar boven, dan doet je eigen Mii personage dit ook op het scherm en speel je luider. Het naar beneden houden van de WiiMote laat het geluid in volume afnemen. De trompet is 'n van de zestig muziekinstrumenten die je in totaal kan vrijspelen. Naast de verschillende blaas- en slaginstrumenten, violen en gitaren kun je ook uit bijzondere instrumenten kiezen als de NES spelcomputer om 8-bit geluiden mee te maken of een draaitafel om mee te scratchen. Ben je in het bezit van het Wii Balance Board dan kun je deze gebruiken in de uitgebreide drum-modus, waarbij het Balance Board te gebruiken is als voetpedaal voor de bassdrum. Naast de basiscursus in het begin is er ook nog een uitgebreidere Tutorial Mode om je prestaties te verbeteren, want oefening baart immers kunst.

Jammen

De Jam Mode binnen Wii Music is het belangrijkste onderdeel. Hier speel je een hele serie liedjes op verschillende instrumenten. De Jam Mode is onderverdeeld in drie modi: Improv Mode, Quick Mode en Custom Mode. Binnen de Improv Mode kan je verschillende instrumenten uitproberen. De Quick Mode laat je snel een liedje spelen, waarbij een instrument, nummer en achtergrond voor je worden gekozen. De Custom Mode tenslotte is een stuk uitgebreider, met de mogelijkheid om je eigen liedjes en instrumenten te kiezen. Je speelt met een zeskoppige band (waarvan er maximaal vier door jou en je vrienden kunnen worden bespeeld) en kunt het tempo van het nummer zelf aanpassen. Ben je niet tevreden over de elektrische gitaar en wil je deze vervangen voor een akoestische gitaar, dan is dit ook mogelijk. Aan het eind van het gespeelde liedje mag je jezelf een cijfer geven. Je wordt dus niet beoordeeld!
De liedjes bestaan vooral uit bekende nummers die iedereen wel eens gehoord heeft. Het betreft popliedjes uit de jaren tachtig (Material Girl van Madonna en Every Breath You Take van The Police), klassieke nummers en traditionele nummers (zoals Twinkle twinkle little star, La Cucaracha en de Troika). Daarnaast zijn er ook nummers van Nintendo games te vinden, zoals Super Mario Bros. Theme, Legend of Zelda Overworld Theme en F-Zero Mute City Theme. Helaas zijn er geen recente hits terug te vinden in Wii Music, die de jongsten juist bekend in de oren klinken. Ook klinken alle liedjes als in MIDI formaat wat behoorlijk ten koste van de kwaliteit gaat.

Maak je eigen videoclip

Als je zelf tevreden bent over de manier waarop je een nummer hebt gespeeld, kan je deze als video opslaan en voorzien van een eigengemaakte hoes. Een echte muzikant wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen zijn/haar muziek horen. In Wii Music kun je ook je muzieknummers delen met andere vrienden via WiiConnect24. Naast het bekijken van je muzieknummers kunnen je vrienden deze ook bewerken en hun eigen fantasie hierop loslaten. Dit eindresultaat kan dan weer naar jouw worden teruggestuurd.

Drie minigames

In Wii Music zijn drie kleine games opgenomen, die voor een leuke afwisseling zorgen. De eerste is Wii Maestro, waarbij je de dirigent van een orkest speelt en je de WiiMote als stokje gebruikt. Probeer zo goed mogelijk het ritme en de snelheid vast te houden waardoor je dan een hogere score krijgt. Minigame twee is Handbell Harmony, wat enkele overeenkomsten vertoont met Guitar Hero. Het is de bedoeling om samen met andere Mii personages op het juiste ogenblik de juiste bel te laten rinkelen om zo het lied correct te spelen. De derde minigame is Pitch Perfect en richt zich meer op ons gehoor om te bepalen of we klanken in de juiste volgorde kunnen plaatsen en valse noten kunnen onderscheiden van goed klinkende.

Het eindoordeel van Sander Mebus

Terugkomend op de inleiding van mijn review, Wii Music is een interessante titel voor jonge kinderen om in contact te komen met het maken van muziek. Leuk heen en weer zwiepen met de WiiMote en Nunchuck, waarbij je niet meteen op de maat hoeft te letten, maakt het zeer toegankelijk voor de jongsten onder ons om plezier aan muziek te beleven. En als er na het spelen van Wii Music een kind verder muziek wil leren spelen op een echt instrument en onze oren in de toekomst laat genieten van zijn of haar muzikale inspanningen, dan zal de visie van Shigeru Miyamoto zeker geslaagd zijn.

• Leuk voor jonge kinderen
  • Vrij toegankelijk
  • Minigames