Review: Who Wants To Be A Millionaire? Special Editions Xbox 360

"Het is C!", schreeuw ik naar de tv. "Nee joh," zegt mijn vader, "het is B." Zo gaat het als ik samen met mijn vader Weekend Miljonairs op de tv kijk. Nu is het ook mogelijk om het op de Xbox 360 te spelen met Who Wants To Be A Millionaire? Special Editions. Is het in een game net zo leuk als op tv?

Voor deze vraag moet ik toch echt een hulplijn gebruiken.

Wie kent Weekend Miljonairs?

Wie kent de gamequiz niet? Het is de bedoeling om vijftien vragen correct te beantwoorden om zo een miljoen euro te winnen. Hierbij kan je gebruik maken van drie hulplijnen, namelijk de 50-50, een vriend bellen en het aan het publiek vragen.
De videogame doet precies hetzelfde. Daarnaast bevat de game alle bekende deuntjes van tv en ook dezelfde camerapunten. Alleen krijgen we in de game geen Jeroen van der Boom als presentator, maar een personage die is verzonnen door de ontwikkelaar. Wat ook een groot gemis is, is dat de game niet in het Nederlands te spelen is.

Game on!

De regels zijn duidelijk; tijd om te beginnen! Als eerste kies je voor een man of een vrouw. Hierna zal de presentator je welkom heten om vervolgens een vraag te krijgen waarbij je alles in de juiste volgorde moet zetten. Degene die dit het snelst doet mag beginnen. Als je in je eentje speelt is dit kansloos, aangezien je toch wel zal beginnen. Maar goed, de tv-show doet het, dus zit het ook in de game.

Gefeliciteerd, je hebt een plek op de stoel bemachtigd! Hier zie je dat je personage een zielloos, geschaduwd wezen is. Je zult hem in de hele game niet 'n keer zien bewegen. Heb je een vraag goed of fout, dan staart hij de presentator stom aan zonder emotie te tonen. Hier had de ontwikkelaar toch echt beter zijn best moeten doen en ook een keuze moeten geven uit meer personages.

Lijk ik niet sprekend op mijn character?

Hulplijnen

Aangezien de game niet in het Nederlands speelbaar is, zijn de vragen nog een stuk moeilijker. Zo wist ik soms niet wat een woord betekende en kwamen er vragen die voor Britten misschien heel simpel zijn, maar voor ons Nederlanders een stuk ingewikkelder. Het is me zelfs een paar keer gelukt om de eerste vraag fout te hebben.

Gelukkig heb je dan nog de hulplijnen die je helpen. De 50-50 zal twee foute antwoorden verwijderen, waardoor er 'n goed en 'n fout antwoord overblijft. Het publiek kan je ook helpen door te gaan stemmen. Na een paar seconden krijg je een grafiek met het percentage stemmen per antwoord. Hoe verder je komt, hoe onbetrouwbaarder het publiek wordt. Als laatste kan je een vriend bellen. Deze hulplijn is het slechtst uitgewerkt. Zo krijg je niet de mogelijkheid om te kiezen uit wie je wilt bellen en zal je alleen maar wat 'hmm', 'ehhh' en 'aah' horen, waarna zijn antwoord bovenin het beeld verschijnt. Was het nou zo moeilijk om je vriend een aantal gesproken regels te geven?
Mocht je ondanks de drie hulplijnen nog niet verder komen, dan kan je natuurlijk nog altijd het internet gebruiken.

Multiplayer

De game is offline met vier personen te spelen. Je kan dan kiezen om de controller door te geven, maar je kan ook meerdere controllers aansluiten. Het maakt niet uit waar je voor kiest, aangezien je altijd om de beurt moet spelen. Zelfs de snelheidsvraag moet om de beurt worden gespeeld. Ook krijgt iedereen verschillende vragen, waardoor je het niet goed tegen elkaar kunt opnemen.

Kijk eens hoe blij ik ben met mijn miljoen!

Het eindoordeel van Justin Meijer

Who Wants To Be A Millionaire? Special Editions doet precies hetgene wat het moet doen: vijftien vragen geven die je met behulp van drie hulplijnen kan beantwoorden om virtueel miljonair te worden. De game komt behoorlijk overeen met de tv-show, op de presentator na. Het is wel jammer dat de game niet in het Nederlands speelbaar is. Ook zit er geen leven in je character. Voor de rest is het gewoon Weekend Miljonairs, en daar is niks mis mee.

• Bekende deuntjes en camerapunten
  • Komt overeen met tv
  • Geen Nederlandse taal