Review: Wheelman Xbox 360

Geplaatst: 2 april 2009 00:05

In principe zijn er tegenwoordig twee games die de free-roaming-markt domineren. De ene game wordt ontwikkeld door Rockstar, is bij iedereen bekend en heet Grand Theft Auto. De andere game wordt gemaakt door Volition en heet Saint's Row. Uiteraard zijn er daarnaast nog een hoop andere games die een plekje in deze markt proberen te bemachtigen. E'n daarvan is Wheelman, gebaseerd op de gelijknamige film en net als Saint's Row een over-the-top spektakel.

Stuurman

Wheelman speelt zich af in Barcelona, waar jij de rol van Milo Burik (ingesproken door de enige echte Vin Diesel) aanneemt. Jij bent in het verhaal een 'wheelman', en probeert een plekje tussen alle gangs te bemachtigen door hen tevreden te stellen en missies voor hen uit te voeren. Waar veel free-roaming games missies voorschotelen die je vaak, voor het grootste deel, te voet moet doorlopen, doet Wheelman dat totaal anders. Om je omhoog te werken naar de top zul je niet de benenwagen aan moeten spreken, maar moet je zorgen dat de motor van je wagen in een zo goed mogelijke conditie verkeert. De meeste missies doe je namelijk terwijl je in of op een voertuig zit, en dat zorgt voor heel wat spektakel en originele gameplay.

Gangs zonder zwemdiploma

Aangezien jouw auto eigenlijk het wapen is om mee te vechten, zijn er een aantal trucs die je ermee uit kunt halen. Allereerst kun je met je auto een flinke duw geven aan een andere auto, die naar jouw mening net iets te veel in de weg rijdt. Zo kun je een andere auto net dat tikje meegeven waardoor deze vol tegen het tegemoetkomend verkeer aanknalt, waarna je een cineastisch filmpje met een enorme explosie te zien krijgt. Uiteraard is het ook altijd leuk om je vijanden het water in te rijden als je daar de mogelijkheid toe hebt. Zwemmen kunnen die gangs daar in Spanje toch niet in deze game.

Mikken op een benzinnedopje

Er zijn nog twee andere manieren waarop je jouw vijanden uit kunt schakelen, en dat is door je wapengerei uit de kast te trekken. Door op je D-Pad omhoog te drukken activeer je een slow-motion mode, waarin je alle vijanden voor en naast je met een welgemikt schot meters de lucht in kunt slingeren, door de explosie die je krijgt als je precies op iemands benzinedopje mikt. Als je echter op het pijltje omlaag drukt stuurt Milo zijn auto behendig 180 graden de andere kant op, waardoor iedereen die op dat moment achter je rijdt zijn leven niet meer zeker is. Op die manier heb je altijd de kans om je tegenstanders op een spectaculaire manier uit te schakelen.

Wauw!

Over spectaculair gesproken: Wheelman doet er alles aan om je zo veel mogelijk 'wauw'-momenten te bezorgen. Telkens als je een andere auto op 'n of andere manier total-loss weet te krijgen, word je daarvoor beloont met een soort cutscene die de resultaten van jouw daden op een explosieve manier in beeld brengt. Ook wanneer je weer eens de politie op je hielen hebt en een vette move uitvoert waardoor in 'n keer talloze blauwe ventjes kansloos achterblijven, kun je rekenen op zo'n toffe cutscene. E'n van de mooiste dingen in deze game is als je samen met een aantal andere (vriendschappelijke) auto's naar je bestemming rijdt. Het gevoel wat je krijgt als je met z'n allen de weg domineert, is ongekend.

Gillende passagiers

Als je tussen de missies door even iets anders wilt doen, kun je natuurlijk altijd genieten van het zonnige Barcelona, maar je hebt als wheelman ook een aantal andere mogelijkheden. Zo kun je gillende passagiers per taxi zo snel mogelijk vervoeren, kun je meedoen aan een harde straatrace, waar auto's die elkaar beuken eerder regel dan uitzondering zijn en is er nog veel meer te doen voor wheelmans. Wat wel jammer is, is dat de originaliteit bij deze zijmissies enigszins ontbreekt, doordat je telkens dezelfde dingen moet herhalen en dat de game op sommige momenten kleine vastlopers heeft waardoor het beeld eventjes stilstaat werkt ook niet mee. Gelukkig maken de hoofdmissies veel goed. Die zijn namelijk goed opgezet en hebben een aantal toffe momenten die je zelf maar moet ervaren door de game gewoon te spelen.

De zintuigen ten slotte hebben ook niets te klagen. Barcelona is tot in detail in beeld gebracht, maar waar de ontwikkelaars vooral veel tijd in hebben gestoken zijn de voertuigen, die misschien nog wel mooier zijn dan de stad zelf. Elk voertuig ziet er bijna levensecht uit, en geeft je echt het gevoel dat je in een echte auto aan het rijden bent. Overigens is het wel een groot gemis dat je bij de meeste auto's niet een camera in de auto hebt zitten. Een game als deze, die grotendeels om de auto's draait, zou dat toch eigenlijk wel moeten hebben.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Voor gamers die van over-the-top actie en free-roaming houden, en het niet erg vinden af en toe tegen wat kleine 'freezes' aan te lopen, is Wheelman een gave game. De explosies zijn tof in beeld gebracht en geven je vaak het gevoel dat je naar een film aan het kijken bent (wat natuurlijk niet gek is, aangezien Wheelman op de gelijknamige film met Vin Diesel is gebaseerd). Al met al is Wheelman goed uitgewerkt. De graphics zijn top en de missies zijn, op enkele repetitieve elementen na, goed gemaakt en brengen je vaak een echt 'wauw'-gevoel dat je niet snel zult vergeten.

• Vette over-the-top actie
  • Goede graphics
  • Prachtige explosies