Review: Watch Dogs 2 PlayStation 4

Geplaatst: 14 november 2016 18:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:55

Na een, naar mijn mening, teleurstellend eerste deel, gooit Ubisoft het met Watch Dogs 2 over een heel andere boeg. De serieuze toon maakt plaats voor een ietwat ludieke hoofdrolspeler die de show steelt in een heerlijk verhaal vol memorabele momenten. In de hands-on laat Alex weten dat Watch Dogs 2 alles is wat het origineel had moeten zijn. Na tientallen uren kan ik volmondig zeggen dat Alex helemaal gelijk heeft. Watch Dogs 2 is een heerlijke open wereld game die spelers urenlang in zijn grip weet te houden en ondanks de luchtige toon toch serieuze zaken weet aan te kaarten.

Dedsec heet je welkom

Marcus Holloway, alias Retro, is 'n van de beste hackers die Bay Area ooit heeft gezien. Deze jongeman, van Afro-Amerikaanse afkomst (waar vaak genoeg een grap over wordt gemaakt), weet met enkel een telefoon chaos te creëren in de gevestigde orde. We starten het verhaal in de serverruimte van CToS 2.0. Marcus toont aan dat hij waardig genoeg is voor een plekje in hackersgroep, Dedsec. Gaandeweg komt Marcus erachter dat hij is bestempeld tot potentieel crimineel. Hierdoor heeft hij een plekje op de gigantische watchlist bemachtigd waarbij geen persoonlijk detail ontbreekt - denk bijvoorbeeld aan fetishes, aankopen en camerabeelden. Verontwaardigd besluit hij om, samen met de vier overige leden van Dedsec, de gevestigde orde omver te werpen. Een serieus onderwerp (en daarbij zeer actueel), maar toch weet Ubisoft het lekker luchtig te houden. De grimmige sfeer uit het eerste deel is uit het raam gegooid en maakt plaats voor een kleurrijk avontuur met komische personages en lekker veel clich's.

Dat laatste is, naar mijn mening, een onwijs goede keuze. Hackers hebben nou eenmaal de nerdstempel, dus waarom maak je daar geen gebruik van? Echter zijn dit niet zomaar nerds. Nee, dit zijn nerds met smaak en vooral veel humor. Zo heb je Dedsec-lid Sitara, die met haar goed ontworpen street-art een stevig staaltje artwork op het scherm tovert. De interactie tussen Marcus en Wrench is echter het beste dat de game te bieden heeft. Wrench is hilarisch en vooral de combinatie met de goed gemutste en toch vrijwel gelijkgestemde Marcus werkt erg goed. Daarbij is het verhaal gewoon interessant. Iedere missie heeft wat anders te bieden en de Bay Area-omgeving is goed samengesteld. De indrukwekkende skyline van San Francisco in combinatie met de beboste gebieden en goud gekleurde stranden zorgen voor voldoende variatie en ruimte voor exploratie.

Chaos door 'n druk op de knop

Dedsec is anti gevestigde orde en dat blijkt goed in de diverse missies die je speelt. Je neemt het op tegen tech-giganten en zelfs de hersenspoelende kerk, New Dawn. Vrijwel iedere hoofdmissie wordt afgesloten met een cool filmpje, a la Anonymous, waarbij Dedsec de bevolking waarschuwt voor zowel Big als Little Brother. Dit resulteert in volgers op social media waarmee jij weer ontwikkelingspunten voor Marcus verdiend. Marcus heeft namelijk bepaalde skills, maar heeft eigenlijk veel meer in huis dan in eerste instantie lijkt. In de zeer gevarieerde skill tree is er van alles te ontgrendelen. Zo kun je bijvoorbeeld auto's op afstand besturen en totale black outs veroorzaken. Dit zorgt voor interessante momenten waarbij jij uiteindelijk je eigen speelstijl kiest. Ga je voor de dodelijke aanpak, investeer dan meer in de agressievere skills. Ben je meer van het sluipen, ga dan voor de stiekeme skills.

Lang nadenken over de investeringen is trouwens niet echt nodig. Na het voltooien van een hoofdmissie wordt er namelijk gestrooid met ontwikkelingspunten. De vele missies zijn zeer tof. Jij krijgt namelijk volledig de vrijheid om deze naar eigen wens in te vullen. Zo kun je zelf naar binnen sneaken en iedereen geruisloos uitschakelen, iedereen in zijn geheel omzeilen, een van de gadgets naar binnen sturen en die het werk laten doen, of guns blazing iedereen neer knallen. Nu hebben de gadgets mijn voorkeur. Het is heerlijk om iedereen met behulp van de camera's te scannen en vervolgens uit te schakelen met een beetje hulp van de vele stoppenkasten, bendeleden en politie. Daarbij werken 'de springer' (een op afstand bestuurbare wagen) en de drone als een zonnetje. Afleidingen creëren en iedereen omzeilen heeft nog nooit zo lekker gevoelt.

Geen selfie stick nodig

Zoals je inmiddels merkt ben ik vrij enthousiast over Watch Dogs 2. Ikzelf ben hier ook door verrast, aangezien ik totaal geen fan van het eerste deel ben. Dit komt voornamelijk omdat Watch Dogs 2 vrij weinig verkeerd doet. De straten zijn misschien ietwat aan de lege kant, maar erg storend is het niet. Veelal heb je op de weg vrij baan, maar dat betekent uiteindelijk ook dat je vrij snel op de plek van bestemming arriveert. Toch ben ik niet helemaal tevreden over het besturen van de voertuigen. Ja, alles stuurt beter dan in het eerste deel, maar het zijn vooral de motoren die daadwerkelijk volledig reageren. De auto's ben ik minder fan van. Veel van de sportwagens geven je het gevoel alsof je over ijs rijdt en dat werkt weleens storend. Hoewel de straten niet bijzonder druk zijn, reageert het volk dat rondloopt dan wel weer leuk. Tijdens het verkennen van de stad krijg je bijvoorbeeld regelmatig een melding van de ScoutX-app. Ja ja, er zitten natuurlijk ook apps in Watch Dogs 2. Met een druk op de knop download je een app naar je telefoon die je bijvoorbeeld voorziet van een kaart, mediaspeler of muziekherkenner (denk aan Shazam). Enfin, de ScoutX-app reageert op Hotspots in de stad waar je een selfie kunt maken. Deze selfies leveren op hun beurt weer volgers op. Leuk is dan ook dat de omstanders je kunnen fotobomben, wat af en toe voor hilarische momenten zorgt. Overigens heb ik weleens moeite gehad om de juiste knopjes te vinden. Zo fungeert de start-knop niet als pauzeknop, maar als toets om je telefoon te gebruiken.

Helaas werkt het online gedeelte op moment van schrijven nog niet naar behoren. Kortstondig heb ik kunnen proeven van dit gedeelte, alvorens Ubisoft het online gedeelte uitschakelde*. Net zoals in het vorige deel het geval is, kunnen andere spelers jouw game nu ook weer betreden. Je kunt deze spelers totaal negeren, of je kunt er op af rijden en hun telefoon van een afstandje rippen. Dit is echter niet het enige wat je kunt doen. Er zijn namelijk ook flink wat coöp-missies beschikbaar waarbij spelers echt moeten samenwerken. Daarbij zijn er ook een shitload aan races die je kunt voltooien. Hierbij kun je denken aan de standaard autoraces, maar er zijn ook bijvoorbeeld drone-races beschikbaar. Leuke extra's die weer wat toevoegen aan de speeltijd. Niet dat dat nodig is, want alle zij- en hoofdmissies weten je een flinke tijd zoet te houden.

Ubisoft heeft gemeld druk bezig te zijn met het oplappen van de onlinemodus. Er is aangegeven dat het probleem verholpen moet zijn alvorens de game in de schappen ligt. Tegen die tijd wordt dit stuk geüpdatet.

Watch Dogs 2 is echt een geweldige game die je een lange tijd weet zoet te houden. De grimmige toon uit het vorige deel is verleden tijd en dat is dan ook meteen het grootste pluspunt. Bay Area is gevuld met veel activiteiten en je bent altijd wel bezig met iets. Daarbij spelen zowel Marcus Holloway als de ondersteunende cast een zeer belangrijke rol in mijn opinie omtrent Watch Dogs 2. Ik vind het knap dat Ubisoft een serieus onderwerp in een luchtig pakketje heeft weten te verwerken zonder dat dat storend werkt. Er zijn meer dan genoeg missies en het grafische sausje is om van te smullen. Het is jammer dat de online functionaliteiten momenteel nog niet naar behoren werken, maar dat wat ik heb gezien, zoals de coöp-missies, doet hunkeren naar meer. Daarbij doet de uitstekende singleplayer me geen moment twijfelen om de game een hoge score te geven. Al met al is Watch Dogs 2 zoveel beter dan zijn voorganger dat een vergelijking onmogelijk is. Ik durf zelfs te zeggen dat Watch Dogs 2 de beste open wereld game van 2016 is en blijft!

• Lekker luchtig
  • Uitstekende cast van personages
  • Veel te doen